van analoog naar digitaal.

Gestart door The Railwarrior, 02 maart 2019, 19:23:40 PM

The Railwarrior

Hoi iedereen,

Voorlopig heb ik me vooral bezig gehouden met plannen.  Maar nu de ruimte er is ben ik toch van plan eenmaal te beginnen...  De bedoeling was steeds om mijn oude (analoge 2 rail) materieel opnieuw te gebruiken maar dan digitaal te gaan rijden.  Ik heb al te horen gekregen om eerst met een nieuwe kleine baan te beginnen om zo mijn oude loc's ook te testen en het digitale gebeuren wat uit te proberen.  Ook om de modelbouwtechnieken die ook wel veranderd zijn tov vroeger is het misschien wel interessant om eerst met een kleine romantische modelbaan te beginnen alvorens een groot project te beginnen waarin ik me mogelijk volledig vast zou rijden.  Ik ben nu eerder eens aan het kijken welke centrale ik het best zou gebruiken...

Enkele kanttekeningen die ik graag wil maken.  Ik heb al gehoord da elke loc vrijwel mogelijk is om om te bouwen.  Graat wil ik op termijn met een iPad of iMac mijn baan besturen.  Ik heb hier echter geen windows pc meer in huis (en zal vermoedelijk ook niet snel nog eentje in huis halen)  Dat maakt echter dat je toch wel wat beperkter bent in systemen.  Daarom dacht ik een Z21 centrale te nemen die je met locmuis, met iPad, iPhone of zelfs iMac onder Itrain kan besturen.  Anderzijds werd er mij ook al aangeraden om een Ecos centrale te nemen van ESU omdat die toch wat meer mogelijkheden bezit en makkelijk ook kan gebruikt worden voor de grotere baan achteraf, daar waar de Z21 blijkbaar toch wat beperkter zou zijn op dit vlak omwille van een iets lagere uitgangsstroom.  Kleine kanttekening is echter dat de Ecos centrale enkel samenwerkt met android heb ik gelezen, en aangezien wij hier alles van apple hebben, hebben we dan ook geen android in huis (en zie ik dat ook niet zitten om het in huis te halen.) 

De vraag nu is, ben ik hier verkeerd geïnformeerd en kan de Ecos wel onder iOS bestuurd worden, of zal ik toch naar de Z21 moeten gaan dan?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Freek

De Z21 kan je altijd uitbreiden met extra boosters voor extra stroom.

Gaspar

ECOS  werkt op Linux en werkt samen met Android , iOS en Windows. Geenenkel probleem dus.
 

anne w

Beste Bjorn,

Als je met de computer gaat rijden dan is de centrale niet meer als een doorgeefluik en hoeft niet zo uitgebreid, dus duur, te zijn, ik lees genoeg verhalen over de computer en de grote centrale die elkaar in de weg zitten (lees, alle twee de baas willen zijn).

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Michael

Kijk eens naar de digikeijs centrale dr5000, samen met je pc en de z21 app ( gratis) is een goedkope oplossing als je via de pc wilt gaan rijden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

anne w

Dit is een werkbaar advies, tenzij je ineens 3-rail gaat rijden.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

The Railwarrior

3 rail is en zal nooit sprake van zijn, morgen afgesproken met wat collega modelbouwers en hen ook eens wat licht op de zaak laten gooien...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

In 3-rail locs kun je ook DCC decoders steken.

OlivierV

En om het helemaal compleet te maken kan je op 3-rail perfect DCC rijden ipv motorola of MFX.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

anne w

Ja natuurlijk rijden multi-protokol decoders prima op DCC en 3-Rail, maar er zijn inmiddels genoeg mensen gestraft die een DR 5000 kochten en tot de ontdekking kwamen dat A) hun MFX/Motorola decoders er niet op kunnen rijden en B) hun massa detectie terugmeld decoders niet toegestaan zijn.

"Een gewaarschuwd mens telt voor twee"

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Klaas Zondervan

Dat zijn misschien mensen die te impulsief zo'n aankoop doen. Dat de DR5000 alleen maar DCC uitzendt staat al in de eerste regel van de produktbeschrijving. Dat massadetectie niet werkt is minder evindent, in de handleiding kan ik daar niks over vinden.

anne w

Beste Klaas,

Dat klopt, ik heb een impulsieve man meegemaakt die direct na een voorlichtingsbijeenkomst op een 2-rail baan van een bekend programma, een DR5000 kocht en daarna op een forum vroeg waarom zijn Märklin lok niet reed.

Lezen, en handleidingen zeker, is niet een liefhebberij van een jonger mens (als ik)

Massa detectie (zonder optocouplers) is gebaseerd op een gemeenschappelijke massa voor het rijcircuit en het S88 circuit en dat mag niet bij de DR5000, hij gaat onherroepelijk kapot, op zich een ontwerpbeslissing, want bijvoorbeeld de bekende Ecos, ook uitgevoerd met een zelfde type eindversterker (H-Bridge) mag het wel.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Snobby Crash

Beste Björn,

Loop zeker niet te snel van stapel met alles wat je wil hebben digitaal.
Doe het stap voor stap. In onz club leren we mensen omgaan met het digitaal rijden, en dat begint met de basistechnieken te leren kennen, decoders te begrijpen, CV waardes instellen in een decoder enz... dit kan je allemaal doen met een heel eenvoudige centrale vb een roco mause centrale, die je vaak ziet verschijnen op tweedehands en je ingeveer een 80€ gaat kosten.
Later kan je je gaan verdiepen in het aansturen van wissels, servos, seinen, magneetartikelen enz... een volgende stap, is dan op zoek gaan naar een centrale die meer mogelijkheden heeft, maar ondertussen zal je al veel slimmer geworden zijn en weten wat je nodig hebt. Je oude roco multimause kan je dan weer verkopen, of houden en gebruiken als handregelaar. Pas dan komt bezetmelding. Al dan niet stroom of massadetectie, maar eer het zover is ben je zeker een half jaar verder. Tevens zou je dan ook kunnen starten met software die je baan geheel, of deels gaat besturen, maar daar doe je gemiddeld ook een half jaartje over...

Succes, maar begin rustig aan..

Als je vagen hebt, kom gerust eens langs in onze club Het Spoor te Sint-Niklaas...

Geert

Ronald

Geert, een prima advies. Top!! :)

@Bjorn; neem het aan ;)