Auteur Topic: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering  (gelezen 665 keer)

Offline BR-59

  • Forumlid
  • Berichten: 62
  • Ik kom weer langzaam in het goede spoor
  • Voornaam: Bas
Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Gepost op: 01 maart 2019, 08:42:26 am »
Goedendag,

Plan op de tafel:
Op de tafel komt een zelfgebouwde kleine draaischijf, die met een stappenmotor en Arduino wordt bediend. De schijf is alleen maar bedoeld voor het omdraaien van locomotieven. Omdat het oppervlak klein is, alleen goederenvervoer en op het binnenste spoor een railbus. Het landschap wordt voornamelijk landelijk en scheiding periode II en III. Op de tafel komt volledig 4 mm isolatiekurk. De rails zijn k-rails (voornamelijk flex) en deze worden met Fix-gleissbettungsystem gefixeerd. Het plan is de wissels aan te sturen met stappenmotoren en Arduino.

Plan onder de tafel:
Schaduwstation met maximale opstelmogelijkheid. Aangezien ik achter op de tafel wilde uitkomen zit er tussen het schaduwstation en de helix een 'keer-S'. Aan het schaduwstation zit een doodlopende tak. Deze is bedoeld om de treincombinaties van de tafel af te kunnen rijden in een opbergkoker, als de baan niet in gebruik is. In het schaduwstation kan ik 8 combinaties opstellen, als ik de baan in bedrijf heb. Alles samen kunnen er gemakkelijk 10 combinaties op de baan zijn en door de dode tak kan ik oneindig veel soorten combinaties op de baan zetten. Hier gebruik ik c-rails. De wissels krijgen gewoon de Märklin aandrijvingen en hun eigen Märklin decoder. Ze komen los te liggen, dus reparatie zal geen probleem zijn.

Tafelconstructie:
De tafelconstructie is van staal en het staal zal als massa fungeren, Scheelt weer bekabeling. De tafel wordt alleen bij de muur ondersteunt, dus is eigenlijk zwevend. De helix en schaduwstation komen aan de tafel te hangen. Hierdoor is de vloer volledig vrij van obstakels. Het schaduwstation hangt op 55 cm van de vloer en is in het midden open en dus toegankelijk. Dit geldt ook voor de helix. Een monteursrolkar maakt dit voor mij mogelijk.
Als alles is geïnstalleerd komt tussen de spanten van de tafel een 8 cm dikke schuimrubberblok.

Wissels krijgen hun eigen voeding en de rest van de baan wil ik met een CS3+ gaan bedienen. Het uiteindelijk doel zal het aansturen met i-Train zijn.

Helaas kan ik geen plaatjes plaatsen, omdat ik weiger om mijn foto's in een cloud-omgeving, zoals foto-emmer te plaatsen. Dit, omdat ik mij niet afhankelijk wil maken van derden, die kunnen doen, wat foto-emmer ook heeft gedaan. Een eigen website heb ik in overweging.
Met vriendelijke groet,

Bas

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.051
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 01 maart 2019, 10:41:16 am »
Mooie plannen, Bas  8)
Een eigen webstek is een aanrader  ;)
Voor je wissels zou ik geen stappenmotoren, maar servo's gebruiken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline ramdani

  • Forumlid
  • Berichten: 21
  • Voornaam: Michel
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 01 maart 2019, 14:23:47 pm »
 ;) als je hier geen foto's wil plaatsen,kan je het altijd nog doen op het 3-railforum (https://forum.3rail.nl/).Daar kan je rechtstreeks foto's plaatsen.
Lappen tekst gaat vlug vervelen en is nietszeggend zonder foto's;

veel succes,
Michel
c-rail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain

Offline BR-59

  • Forumlid
  • Berichten: 62
  • Ik kom weer langzaam in het goede spoor
  • Voornaam: Bas
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #3 Gepost op: 01 maart 2019, 16:44:25 pm »
@ Gerolf: Jij schrijft, dat je geen stappenmotor zou gebruiken, maar servo's. Kun je uitleggen waarom?
@ ramdani: Ik ken het door jou genoemde forum en voelde mij daar niet thuis. Dus geen optie voor mij.
Met vriendelijke groet,

Bas

Offline Gerolf

  • Administrator
  • Forumlid
  • Berichten: 20.051
    • Marche-en-Bières
  • Voornaam: Gerolf
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2019, 10:05:03 am »
Servo's zijn én veel goedkoper én krachtiger dan stappenmotoren. De aansturing kan met een Arduino net zo makkelijk.
De kracht heb je nodig om wisseltongen goed te doen aansluiten. Krachtige stappenmotoren zijn meestal een pak groter dan servo's.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Offline efl045

  • Forumlid
  • Berichten: 1.024
  • Voornaam: Franky
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2019, 19:08:57 pm »
De tafelconstructie is van staal en het staal zal als massa fungeren, Scheelt weer bekabeling.
Dit is een beproefd concept in de auto en moto industrie, maar ik betwijfel het voordeel op een modelbaan.
Mij lijkt het veel eenvoudiger een stevige blanke draad te trekken als ringleiding waar je dunne draadjes kunt aan solderen dan al die dunne draadjes te moeten bevestigen aan de metalen tafel.
En bovendien is het samen nemen van alle massa's van alle voedingen niet altijd een goed idee, er kunnen er hier over mee spreken...
't Is veel betrouwbaarder met meerdere massa's te werken die op 1 punt samen gevoegd worden om ongewenste en storende massastromen te vermijden.
Enfin, een modelbaan is geen auto.
Mvg,
Franky

Offline BR-59

  • Forumlid
  • Berichten: 62
  • Ik kom weer langzaam in het goede spoor
  • Voornaam: Bas
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2019, 19:28:13 pm »
@ efl045: Klopt, maar voor mij ook praktisch. Ik heb alleen spanten in de breedte en kan dan per sectie klemschroefblokken gebruiken op een printplaat. De aansluiting van de printplaat komt dan aan het frame met een bout en getande veerring. Deze zijn bedrijfszeker en demontabel, net als de klemschroefblokken.
Voor de 'plus-aansluiting ga ik ze ook gebruiken, alleen komt daar een centrale strip van messing over de lengte van de tafel. Per sectie komen daar een paar lippen aan, waar ik de aansluiting van de printplaten kan schroeven.
In het totaal maakt het de benodigde bekabeling veel overzichtelijker.
Je hebt gelijk, dat een blanke draad eenvoudiger is, maar daarentegen ook gevoeliger voor onbedoelde kortsluiting.
Met vriendelijke groet,

Bas

Offline ramdani

  • Forumlid
  • Berichten: 21
  • Voornaam: Michel
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2019, 09:43:57 am »
Mij lijkt het veel eenvoudiger een stevige blanke draad te trekken als ringleiding waar je dunne draadjes kunt aan solderen dan al die dunne draadjes te moeten bevestigen aan de metalen tafel.

@Franky
dit is zeker niet veilig,heb je al ergens blanke draad in een elektische installatie zien zitten? Die isolatie zit niet voor niks rond die draad; :o
c-rail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain

Offline efl045

  • Forumlid
  • Berichten: 1.024
  • Voornaam: Franky
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2019, 09:55:40 am »
,heb je al ergens blanke draad in een elektische installatie zien zitten?
Ja, en zelfs al heel veel, 'k heb toevallig als projectleider elektrische installaties in een kerncentrale gewerkt :-)
Lucht is ook een heel goede isolator ;-)

En is je auto (waarvan het chassis en de motor massa is) ook volledig bedekt met isolatie ? :-)

En ga je je railstaven ook bedekken met isolatie?

En...
Mvg,
Franky

Offline ramdani

  • Forumlid
  • Berichten: 21
  • Voornaam: Michel
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2019, 10:07:23 am »
 :-X je hebt gelijk,Franky;

zo had ik het nog niet bekeken;
c-rail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain

Offline efl045

  • Forumlid
  • Berichten: 1.024
  • Voornaam: Franky
Re: Een inkijkje in mijn plan en uitvoering
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2019, 11:12:09 am »
Als ze het zo doen op 150kV:


Kan dat ook op 15V :-)


Als voedingsdraden massieve koperdraden van 2,5mm² over de volle breedte van de modules spannen aan oogschroeven en daar dan de dunne bedrading op elk gewenst punt op aftakken werkt heel makkelijk en is zeer overzichtelijk ;-)
Mvg,
Franky