Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Vertrouwen in 2dehands en Marktplaats zoek

Gestart door ronny-vdv, 27 februari 2019, 20:34:04 PM

ronny-vdv

Af en toe kan je iets kopen op de sites 2dehands en Marktplaats.

Evenwel stel ik vast dat de verkoper het niet altijd goed menen met de kopers.

Een aantal voorvallen :
- Ik bied op een lok op 2dehands en de verkoper ging akkoord met de prijs. De dag erna kreeg ik een mail dat een vriend van hem geïnteresseerd was in de lok. Hij ging na een week iets laten weten. Twee weken erna zelf een mail gestuurd met de stand van zaken. Geen enkele reactie.
- Ik bied op een treinstel op Marktplaats. Blijkbaar was ik te laat. Maar de verkoper deed de melding dat hij nog een ander treinstel liggen had die hij wou verkopen. Ik was akkoord. Drie uren nadien stuurde hij de foto's door met de prijs. ik ging akkoord en meldde dat ik pas de volgende de dag 's middags kon reageren, daar ik naar een verjaardagsfeest moest. Kort na de middag kreeg ik een mail met de melding dat de verkoop niet doorging. Een vriend van hem kocht hem over.
- Onlangs deed ik een bod op een set wagons. Ik reageerde ongeveer een kwartiertje na zijn advertentie dat ik de volledige set wou overnemen. Pas 24 uren erna meldde hij mij dat ik te laat was.

Ik begin dit een beetje moe te worden en stel vast dat sommigen veel aan vriendjespolitiek doen zonder anderen een eerlijke kans te geven. Ook al zijn anderen correct of eerst. En als je een belofte maakt, voer deze dan uit.
En als je iemand wilt bevoordelen, dan kan, maar doe dit dan vooraleer je het online zet.

Daarom prefereer ik liever veilingen, omdat het dan voor iedereen gelijk is.

Dit moest efkes van mijn hart. ???
Mvg,

ronny-vdv

55erke



Het gebeurt idd al eens dat mensen iets verkopen en akkoord gaan met je bod.
Daarna krijgen ze nog een beter bod en dan gaan ze zig er uit lullen of iets verzinnen.
Ik heb het zelf ook al meegemaakt als koper.
Als verkoper heb ik ook al eens een beter bod gehad nadat ik had toegestemd met een bod...
Maar ik ben correct gebleven   , veel te braaf eh  ;D

Groetjes

Rangeerduivel

Feit is dat ik op sites minder koop dan vroeger, omdat ik van mening ben dat mijn verzameling groot genoeg is.
In feite doe ik nu eerst iets weg wat dan plaats maakt voor iets anders... ::)
Maar als ik iets zoek heb ik in feite maar 1 adres en dat is;
Ebay, sofort kaufen en betalen met PayPal.
Dat "bieden"-gedoe intresseert mij niet (meer) en betalen met PayPal is uiteraard voor de veiligheid.
Aan het "doe een voorstel" op Ebay durf ik mij ook wel eens wagen...
Bij Ebay ga je misschien iets duurder uitkomen, maar daar lig ik niet van wakker,(onze hobby is nu éénmaal duur) belangrijker is dat je weet waar je aan toe bent en eens verkocht kan er, behalve verzending, niets meer fout gaan.
Maar verzending is evenzeer niet gegarandeerd veilig bij bvb tweedehands.be

;)

ronny-vdv

Citaat van: 55erke op 27 februari 2019, 21:57:42 PM
Als verkoper heb ik ook al eens een beter bod gehad nadat ik had toegestemd met een bod...
Maar ik ben correct gebleven   , veel te braaf eh  ;D

Groetjes
Zo hoort het eigenlijk. :D
Mvg,

ronny-vdv

Dirky

Bekijk het ook eens door het oog van de verkoper; hoe vaak wordt er niet geboden en wordt wat later het bod weer ingetrokken... of reageert de bieder helemaal niet op je emails.

Als ik verkoop op tweedehands en een bod krijg dat me aanstaat, meld ik dat ik akkoord ga als het bedrag ogenblikkelijk op mijn rekening wordt overgeschreven.  Reageert de bieder niet, dan gooi ik het bod er af.


Een bod op tweedehands is NIET bindend. En dat geldt voor de beide partijen...


Als ik hier via het forum iets verkoop ligt het anders. Ook al kennen we elkaar vaak helemaal niet, er lijkt toch een band te zijn. M.a.w., iets meer vertrouwen.

Robrecht

Er is mogelijk wel al eerder over gepraat... Maar hoe zit het met sommige verkopers die meerdere accounts hebben?
Op sommige zoekertjes heb ik al gemerkt dat er dan plots veel en hoog geboden werd als een item het einde nadert, en dan staat het de volgende dag gewoon weer in aanbieding voor 1 euro ofzo.

Bij Ebay is er een zekere Brusselaar (met Mehano materiaal) bijvoorbeeld. Is die te vertrouwen?

En in hoeverre ben je beschermd als koper op Ebay etc? Als je iets niet ontvangt, of er scheelt/ontbreekt vanalles aan je aankoop?

Als ik iets  koop probeer ik het zelf op te halen en dan cash te betalen. Bespaart me ook het wachten op een pakketje enzo...



H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

raf

mee gemaakt met een V 200 te kopen
verkoper stuurt filmpje en dergelijke (zou een roco zijn)en ik bood 75 euro
loc kwam aan en na het op de baan zetten kortsluiting ???
geen motor en koppelingen en het was een oude piko met rubber buffers
verkoper verdwenen van ebay en een vals email adres er nog bij dus 75 euro kwijt en een loc die onbruikbaar is

k'moest het efkes kwijt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Ronald

Citaat van: Rangeerduivel op 27 februari 2019, 22:57:22 PM
Ebay, sofort kaufen en betalen met PayPal.
Dat "bieden"-gedoe intresseert mij niet (meer) en betalen met PayPal is uiteraard voor de veiligheid.
Aan het "doe een voorstel" op Ebay durf ik mij ook wel eens wagen...
Bij Ebay ga je misschien iets duurder uitkomen, maar daar lig ik niet van wakker,(onze hobby is nu éénmaal duur) belangrijker is dat je weet waar je aan toe bent en eens verkocht kan er, behalve verzending, niets meer fout gaan.
Maar verzending is evenzeer niet gegarandeerd veilig bij bvb tweedehands.be

Dat doe ik ook het liefst. Betalen met PP (kan met en zonder creditcard) en aankoopbescherming. Ja, dat werkt en is bewezen. Je moet bij elke site dus ook Ebay goed kijken naar de foto's en beschrijving. Veel duidelijke foto's laten eigenlijk geen vragen. Dat laatste doe ik ook geregeld en krijg eigenlijk altijd antwoord. Dat zijn Europese maar ook Amerikaanse verkopers.

Enige nadeel is dat bv de States behoorlijke verzendkosten hebben. Maar ook hier ben je zelf de beslisser en kun je bv vragen of het evt wat goedkoper kan. Verzenden? Tot nu toe altijd netjes afgeleverd tot aan mijn deur :) Moet daarbij aanvullen dat ik vaak de Global Shipping Program optie prefereer. Die is soms duurder, soms voordeliger dan zelf via de douane laten komen. Maar ook zonder deze optie altijd alles netjes geleverd gekregen.

Marktplaats? Tja, niets is daar bindend dus om daar over te gaan zeuren? Dat weet je als je daar wat kopen wilt en moet je incalculeren. Zou ik mij persoonlijk niet zo druk over maken. Het advies op die sites blijft; "als het te mooi is om waar te zijn is het meestal.... niet waar" ;) en blijf je er lekker weg.

ceuleer

Citaat van: BrainFeeder op 28 februari 2019, 09:27:08 AM
Bij Ebay is er een zekere Brusselaar (met Mehano materiaal) bijvoorbeeld. Is die te vertrouwen?

Ja.

mardig23

Citaat van: ceuleer op 28 februari 2019, 11:02:02 AM
Citaat van: BrainFeeder op 28 februari 2019, 09:27:08 AM
Bij Ebay is er een zekere Brusselaar (met Mehano materiaal) bijvoorbeeld. Is die te vertrouwen?

Ja.

+1  ;)(Ik vermoed dat dit over Saint Nicolas gaat?)
Mvg Karl

Klaas Zondervan

Ik koop nooit iets via de post van iemand die ik niet ken. Wel van internetbedrijven waarvan je kan achterhalen wat hun fysieke adres is. En ook wel tweedehands van een forumgenoot maar nooit van een wildvreemde. Nieuw materiaal koop ik bij een fysieke winkel en gebruikt materiaal op een beurs. Ik wil het spul eerst in het echt zien voordat ik mijn geld neertel.

loebaske


Er zijn ook nog (kleine) zelfstandige die wel te vertrouwen zijn....

Klaas Zondervan


Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 28 februari 2019, 12:00:07 PM

Er zijn ook nog (kleine) zelfstandige die wel te vertrouwen zijn....

WAAR VIND JE DIE NOG???   ;D ;D

;)

Modelspoorhobby

Bedrogen op "Internet aankoop"
Oppassen bij aankoop bij ebay
Mijn buurman heeft 60€ betaald voor een *PENISVERGROTER*
De smeerlappen stuurden hem een VERGROOTGLAS