Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Belgische geluiden bij LokSound

Gestart door LokSound, 16 september 2006, 14:06:55 PM

LokSound

misschien kunnen we dit onderwerp een 2de leven geven "in de lijn van"...

Welke geluiden zou U nog wensen dat ESU uitbrengt voor:
Luxemburgse locs
Nederlandsse locs

Stuur je ons deze info per e-mail naar LokSound / Belgi?

Vermeld wel of het een DIESEL, STOOM of ELOK betreft.
Graag ook spoorwegmaatschappij. Graag ook wie het miniatuurmodel heeft of zal uitbrengen en desgevallend de gelijkenis van het type met een buitenlandse spoormaatschappij.

Voor Belgi? hebben we nog enige geluiden in petto.
Nederland en Luxemburg is onze uitdaging voor 2007.

tot in Mechelen.

Patrick / LokSound Belgi

tufken

Alle nog veel werk voor de boeg,
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Brunel

citaat:
Geplaatst door LokSound

misschien kunnen we dit onderwerp een 2de leven geven "in de lijn van"...

Welke geluiden zou U nog wensen dat ESU uitbrengt voor:
Luxemburgse locs
Nederlandsse locs

Stuur je ons deze info per e-mail naar LokSound / Belgi?

Vermeld wel of het een DIESEL, STOOM of ELOK betreft.
Graag ook spoorwegmaatschappij. Graag ook wie het miniatuurmodel heeft of zal uitbrengen en desgevallend de gelijkenis van het type met een buitenlandse spoormaatschappij.

Voor Belgi? hebben we nog enige geluiden in petto.
Nederland en Luxemburg is onze uitdaging voor 2007.

tot in Mechelen.

Patrick / LokSound Belgi?



Het meest voor de hand liggen de diesellocs reeksen 2200, 2400 en 6400.
Roco heeft een zeer veel verkocht model van de 2200, ook bekend in Belgi?. Het niet meer bestaande bedrijf DKM heeft in grote aantallen een 2400 geproduceerd. Voor opnames van deze locs kun je contact opnemen met ??n van de museumlijntjes die die ze in bezit hebben. Bij de VSM in Apeldoorn bijvoorbeeld.
http://www.stoomtrein.org/

De 6400 is de huidige standaarddiesel van Railion Nederland, binnenkort vertrekken er een stuk of 20 naar Railion Duitsland. M?rklin en Lilliput hebben er een model van.

Voor alle locs geldt dat er beperkte plaatsruimte is.

DelticPower

Hoi Brunel, toch nog even een kleine aanvulling, ook de 400 (locomotor of sik) en de 600 beiden in grote getallen gemaakt door Roco en met een eigen karakteristiek geluid. Als ze dan toch bezig zijn, ook maar de DE2 (blauwe engel) en de DE3.
Groeten van Jan

Brunel

Oh ja, de diesel eentjes en tweetjes (blauwe engelen) is een heel goed idee. Artitec komt nog dit jaar met een model van een tweetje en produceert de komende jaren door met eentjes en tweetjes. Er zijn museumexemplaren, maar ik weet eigenlijk niet of ze rijvaardig zijn. Het op deze diesletjes gebaseerde directierijtuig (kameel) is zeker rijvaardig en in het bezit van het Nederlands Spoorwegmuseum.

Verder de Blokkendoos. Dat is weliswaar een elektrisch treinstel, maar eentje met een heel specifiek rijgeluid. Roco heeft een prachtig model en het Nederlands Spoorwegmuseum een rijdende museumtrein.

Als we dan toch elektrisch bezig zijn, natuurlijk de Hondekop, ook bekend van de beneluxstellen. Trix had er ooit een model van, van het Limamodel zijn er tienduizenden gefabriceerd en kort geleden kwam Piko met een Hondekop tweetje dat ongetwijfeld een groot succes gaat worden. Ook een trein met een heel kenmerkend geluid, vooral bij het optrekken. Er is een rijdend museumstel.

Van de Roco Sik en de 500/600/700 ben ik niet zeker of er wel ruimte is voor een geluiddecoder.

DelticPower

Hoi Brunel, de ruimte in een sik of 600-tje maakt niet zoveel uit. Ze hebben tegenwoordig steeds meer decoders ook voor spoor N.
Anders gewoon in een goederenwagen inbouwen, als de "muziek" maar klinkt [;)]
Groeten van Jan

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door DelticPower

Hoi Brunel, de ruimte in een sik of 600-tje maakt niet zoveel uit. Ze hebben tegenwoordig steeds meer decoders ook voor spoor N.
Anders gewoon in een goederenwagen inbouwen, als de "muziek" maar klinkt [;)]
Groeten van Jan


Hallo Jan,

Het klopt inderdaad dat er ook sounddecoders voor spoor N zijn, maar die hebben een nadeel als je die in een H0-loc wil inbouwen: het vermogen van deze decoders is een stukje kleiner - wat nodig is om de decoder zelf kleiner te maken. Dus een H0-motor die niet veel verbruikt kan waarschijnlijk wel op een micro-decoder aangesloten worden, maar controleer toch eerst maar eens of het stroomverbruik niet te hoog is.

Wat je zeker ook moet weten: de kwaliteit van het geluid hangt af van twee factoren: het vermogen van de versterker (hoe kleiner hoe minder vermogen) en de grootte van de luidspreker. Dus een N-decoder met een kleinere luidspreker zal nooit hetzelfde geluid produceren als een H0-decoder met een grotere luidspreker. Daar valt weinig aan te veranderen, dat is fysica...

Dus even de verwachtingen juist bijstellen: deze decoders zijn zeker goed, en een ombouw van een H0-locomotief kan zeker slagen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent !

Groetjes,
Mattias

D_Loc

Enkele weken terug heb ik wat opnames gemaakt van een CFL 900 (alleen het afslaan ontbreekt, daar was helaas geen tijd meer voor). Het is de bedoeling om hier een Loksound versie van te maken. Deze loks zijn motorisch gelijk aan een NS 2400 (SACM MGO V12 SHR) waardoor het geluid ongeveer hetzelfde zou moeten klinken. Als het me lukt om er een behoorlijke Loksound van te maken zal ik het hier laten weten.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

DelticPower

Hallo Mattias (TrainTechnology)

Je hebt helemaal gelijk. Zelf probeer ik altijd een zo groot mogelijke luidspreker in te bouwen. Toch is meestal het geluid standaard te hard. Leuk in het begin, maar op een gegeven moment geeft het irritatie als het geluid door heel de hobbyruimte klinkt. Mijn ervaring is als het volume wat lager staat, het prettiger is en het geluid beter van kwaliteit. De geluidskwaliteit in N ken ik niet, kan er dus niks zinnigs over zeggen maar als je de koptelefoontjes van een walkman of zo bekijkt maken die toch een heel acceptabel geluid. Denk dat de technology steeds beter wordt.

@ Dirk
Dat klinkt nu al als muziek in mijn oren.

Beiden groeten van Jan

DelticPower

Hallo dieselfanaten en andere spoorliefhebbers.
Hierbij een file (tje) van mijn 59 met de loksound van Parcifal. Heb toch mijn twijfels of het wel het 59 geluid is.
http://s44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/?action=view¤t=Lok59msm.flv

Groeten van Jan

Anarchy

Jan,

De geluidskwaliteit is niet zo goed dankzij de limiet van photobucket. Hoe groot is het originele bestand? Indien je wel plaats ik uw originele bestand op mijn webruimte zodat we van de volledige kwaliteit kunnen genieten.

DelticPower

Hallo Jeroen (Anarchy)  Bedankt voor het aanbod. Het bestandje is 521 Kb. Het belangrijkste is of de sound inderdaad van de 59 is. Heb er een 28 mm luidspreker in gekregen. Het is een langzaamlopende dieselmotor, opzich klinkt hij mooi, maar voor een trein zal hij klinken als: "grote stappen vlug thuis". Dieselmotor klinkt als een scheepsmotor.

Groeten van Jan

D_Loc

Jan,
De 59'ers (en ook 51'ers) klinken als scheepsdiesels. Ik heb even het filmpje bekeken en denk toch wel dat het geluid van een 59 is. Wat ik mij van het echte geluid kan herinneren (van o.a. TSP-rit) is dat het behoorlijk pruttelt en dat je duidelijk het gefluit van de turbo hoort.
Zou je het filmpje misschien eens kunnen mailen? De toeters vind ik op het filmpje overigens zeer goed klinken.

Ik zal volgende week proberen het geluid van de CFL850/900 (=NS2400) te maken in Loksound uitvoering (indien je gewoon een mp3 wilt hebben om zomaar te beluisteren, is dat ook geen probleem).
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Anarchy

Delticpower. Stuur het maar eens, wie weet krijgen we dan wat betere kwaliteit.

Anarchy

Hier het geluid van de reeks 59 van Delticpower. Als je op de volgende link klikt kan je het downloaden.

http://users.telenet.be/marklinH0baan/lok%2059%20mp3.mp3