Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Belgische geluiden bij LokSound

Gestart door LokSound, 16 september 2006, 14:06:55 PM

INFO

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Die handleiding was in het duits en die taal ben ik absoluut niet machtig.[:I]



Vanaf hier is het te downloaden zelfs in het vlaams.
http://modeltrainservice.com/NL/downloads.htm
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Die cv's kan je allemaal regelen via je twin-center eh Ervin? Ik denk tot 255 (dus allemaal)



Ja tot 255 zijn waardes binnen een CV. Zijn CV's in theorie niet tot 1024? Ik zei wel in theorie. En dan per CV 255 waardes (max)??

INFO

Nee, ze zijn een byte groot. Oftewel 8 bits.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Anarchy

Ah ok ik dacht dit in een handleiding gezien te hebben.
1-1024
0-255

LokSound

citaat:
Geplaatst door D_Loc

Patrick/Mattias,
Waar ik eigenlijk nog naar uitkijk is een Loksounddecoder-emulator als onderdeel van Lokprogrammer. Zodat niet telkens de compositie in een decoder hoeft te worden geladen om te beluisteren/testen maar dat dat via de emulator gaat. Dit zou bijvoorbeeld als extra optie in de Virtueller F?hrerstand kunnen worden toegevoegd maar kan ook als los programma worden geleverd waarin het .esu bestand geopend kan worden. Via een virtuele rijregelaar, bediend met muis of toetsenbord, kan dan het geluid getest worden.
Dit is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.



Kom je naar Mechelen? dan praten we daar eens over.
Dank,

Patrick

LokSound

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Die handleiding was in het duits en die taal ben ik absoluut niet machtig.[:I]



op doos staat hoe je aan de Vlaamse versie komt....
meer kunnen we niet doen: doosjes te klein.


Patrick

tonycabus

25 in CV 63 ( gna gna gna Davy kan weer lekker niet mee [:D][:D][:D])vind ik nog knap luid hoor. Mijn diesels geven een mooi geluid op 15/16.
Ik zei express 'tot 64' omdat in verschillende CV's bij ESU slechts die maximumwaarde in kan. Ze gebruiken die twee andere bits vast voor wat anders.
In de Loksound V.2 bvb is de maximumsnelheid (CV 5) ook in te stellen tussen 0 en 64, terwijl bij de meeste andere fabrikanten dit 0 tot 255 is. Strange, maar allee....
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

TrainTechnology

citaat:
Geplaatst door tonycabus
Ik zei express 'tot 64' omdat in verschillende CV's bij ESU slechts die maximumwaarde in kan. Ze gebruiken die twee andere bits vast voor wat anders.
In de Loksound V.2 bvb is de maximumsnelheid (CV 5) ook in te stellen tussen 0 en 64, terwijl bij de meeste andere fabrikanten dit 0 tot 255 is. Strange, maar allee....



Tony, hier is een eenvoudige reden voor: ESU-decoders kunnen ook met een M?rklin 6021 geprogrammeerd worden, en die kan maar waarden aan van 0 tot 79. Daarom hebben ze ervoor gekozen om de waarden binnen dat bereik te houden, en het moet natuurlijk een macht van 2 zijn voor een vlotte verwerking in de microcontroller van de decoder. Dus zo was het bereik 0 tot 63 (niet 64!) snel ontstaan !

Groetjes,
Mattias

D_Loc

citaat:
Geplaatst door LokSound

citaat:
Geplaatst door D_Loc

Patrick/Mattias,
Waar ik eigenlijk nog naar uitkijk is een Loksounddecoder-emulator als onderdeel van Lokprogrammer. Zodat niet telkens de compositie in een decoder hoeft te worden geladen om te beluisteren/testen maar dat dat via de emulator gaat. Dit zou bijvoorbeeld als extra optie in de Virtueller F?hrerstand kunnen worden toegevoegd maar kan ook als los programma worden geleverd waarin het .esu bestand geopend kan worden. Via een virtuele rijregelaar, bediend met muis of toetsenbord, kan dan het geluid getest worden.
Dit is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan.



Kom je naar Mechelen? dan praten we daar eens over.
Dank,

Patrick


Jazeker, ik kom naar Mechelen. Als het goed is wacht daar de CFL 3018 op mij [:p]. Verder ben ik erg nieuwsgierig naar de reeks 55 van Minerva.
Tot dan.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

doomslu

Wacht jij op een CFL 3018, Dirk ??? [:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

citaat:
Geplaatst door doomslu

Wacht jij op een CFL 3018, Dirk ??? [:D][:D]


Yep, als je hem tenminste nog wilt afstaan [;)]
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Greg

citaat:
Geplaatst door Anarchy

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Die cv's kan je allemaal regelen via je twin-center eh Ervin? Ik denk tot 255 (dus allemaal)



Ja tot 255 zijn waardes binnen een CV. Zijn CV's in theorie niet tot 1024? Ik zei wel in theorie. En dan per CV 255 waardes (max)??



Das niet echt een antwoord op men vraag. De vraag was of je alle 255 CV's via het twin center kon schakelen? (veronderstel eigenlijk van wel)
En niet of er 255 CV's waren.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Anarchy

Ik heb ook nooit gezegd dat dit een antwoord op uw vraag was he ...

INFO

Bron Lenz Digital Plus

Programeerbare Configuratie Variabelen (CV's)
Het aantal functie uitgangen of de toelaatbare motorstroom van een decoder laat zich niet veranderen,
omdat dat in de hardware is vastgelegd, maar een groot aantal eigenschappen die in de software van
de decoder ingebouwd zijn, zijn naar eigen wens en inzicht aan te passen. De belangrijkste
eigenschappen zijn bijvoorbeeld het locadres en de optrek- en afrem snelheid. Voor deze en vele
andere eigenschappen zijn er geheugenplaatsen vastgesteld. Deze geheugenplaatsen zijn te
vergelijken met een kaartenbaksysteem. Op elke 'kaart' staat een eigenschap van de decoder
vermeld, bijvoorbeeld op 'kaart' nummer 1 staat het locadres, op 'kaart' nummer 3 de startspanning.
Bij het ene type decoder is het aantal geheugenplaatsen, en daarmee het aantal in te stellen
eigenschappen, uitgebreider dan bij het andere type. De waarde die in de geheugenplaatsen bewaard
wordt is onbeperkt te wijzigen en blijft behouden wanneer de spanning van de decoder afgeschakeld
wordt. Het programmeren van de geheugenplaatsen gebeurt middels de centrale, de handregelaar en
de programmeer rails. De programmeer rails is een normaal stuk rails, maar is op de speciale
programmeer uitgang van de centrale aangesloten. Er zijn ook geheugenplaatsen waar niet in
'geschreven' kan worden, maar waarin een vaste waarde staat, bijvoorbeeld het versie nummer van
de decoder of de fabrikant identificatie. De waarde die in een geheugenplaats kan staan, ligt tussen
de 0 en de 255 en is afhankelijk van de te gebruiken eigenschap. De geheugenplaats voor het
dimmen van de verlichting kan 256 verschillende waardes bevatten, bij andere geheugenplaatsen
wordt bijvoorbeeld de waarde tussen 0 en 15 gebruikt. (Het programmeren van hogere waardes kan
tot oncontroleerbare eigenschappen, maar niet tot beschadigingen leiden). Omdat de waardes in de
geheugenplaatsen veranderd kan worden, worden deze geheugenplaatsen variabelen genoemd. En
daar deze variabelen de configuratie bepalen, worden de geheugenplaatsen voluit, volgens
Amerikaanse terminologie, Configuration Variable, ofwel CV's genoemd.
Normering volgens de NMRA
De NMRA heeft in ??n van haar normen vastgelegd, middels welke CV welke eigenschap bepaald
wordt. Dit heeft voor de gebruiker als voordeel, dat ongeacht welk type (of merk) genormeerde
decoder er gebruikt wordt, de lijst van CV's hetzelfde is op gebouwd en dat bijvoorbeeld CV1 altijd het
locadres is. Alle in de norm vastgelegde CV's moet een decoder in zich hebben om het "Conformance
Seal" te mogen voeren. Dit zegel betekend dat de fabrikant zich aan de in de norm gestelde regels
heeft gehouden, deze ook getest heeft en de testrapporten in het bezit heeft. Niet vastgelegde CV's
kunnen per merk of type verschillen en zijn naar inzicht van de fabrikant te gebruiken.
Verschillende uitvoeringen van een getal: Bits of decimale getallen in CV's
In CV1 wordt zoals gezegd het locadres vastgelegd. Het is hier makkelijk als het adres als decimaal
getal ingegeven kan worden. Maar het kan ook zijn dat een CV bijvoorbeeld 8 verschillende
eigenschappen be?nvloedt, zoals CV29, en dan is het weer zeer ingewikkeld om voor al deze
verschillende combinaties van instellingen in 1 CV (dat kunnen er 256 zijn) de decimale waardes in te
voeren. Dit is opgelost door bij deze CV's de betreffende bits 'aan' of 'uit', oftewel op '1' of '0' te zetten.
Deze CV's kunnen dan ook het best met een schakelaar vergeleken worden waarop 8 knopjes zitten.
Deze 8 bits vormen tezamen een byte en kunnen de waardes tussen '00000000' en '11111111'
bevatten, wat in het decimale stelsel weer overeenkomt met 0 t/m 255. Het Lenz systeem staat u toe
op bit niveau als op decimaal niveau te programmeren.
De CV's van Lenz Digital Plus ? decoders
In de volgende lijst staan alle CV's die door Lenz Digital Plus ? decoders ondersteund worden. Het
betreft de meest uitgebreide en actuele versie, en het kan zijn dat bij andere of oudere type decoders
een aantal CV's niet van toepassing zijn. Raadpleeg daarom ook altijd de handleiding bij de
betreffende decoder. In de kolom CV is het CV nummer aangegeven, in de kolom R het register dat
met een bepaalde CV overeenkomt (dit zijn er 8 in totaal, en wordt bij oudere of minder uitgebreide
systemen gebruikt) en in de kolom bit staat welke bit er in een bepaalde CV op 0 of op 1 gezet kan
worden. De range geeft aan welke waardes toegestaan zijn en de kolommen 'dec' en 'bin' geven de
fabriek (default) instellingen weer.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

LokSound

quote]
Jazeker, ik kom naar Mechelen. Als het goed is wacht daar de CFL 3018 op mij [:p]. Verder ben ik erg nieuwsgierig naar de reeks 55 van Minerva.
Tot dan.
[/quote]

Hans van Minerva plaats bij ons enige modellen en komt bij ons langs (stand 61-63)

Patrick