Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luxe auto trein

Gestart door The Railwarrior, 22 februari 2019, 09:49:58 AM

The Railwarrior

Hoi iedereen,

Ik worstel nu al een tijdje met een vraagje, ik zie dikwijls autotreinen passeren met allerlei merken, maar merken als Porsche of Ferrari zie je zelden passeren. Ook bvb Mercedes zie je wel op een trein staan, zelfs de s klasse maar hun gtr zie je er nooit op staan. Het is thans mogelijk, ooit heb ik in Denderleeuw een autoslaaptrein met allerhande ferrari's Zien vertrekken... hoe zou dit transport gebeuren?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Robrecht

In gesloten wagons misschien? Om allerlei schade (hagel, steenslag,...) te vermijden?
Heb er zelf ook geen idee van, ik ben benieuwd naar het antwoord!
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

59erke

Ik heb ooit is gehoord dat aangezien premium luxe merken zoals ferrari,lamborghini enz. niet in massa productie worden gemaakt en verkocht deze per kleine aantallen worden getransporteerd in vrachtwagens naar de dealers dus niet per trein.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

The Railwarrior

Dat klopt wel, maar voor bob Porsche die toch in grotere oplagen word geproduceerd of de mercedes GTR gaat dit echter niet op heb ik de indruk.  Van Ferrari weet ik dat er geen rails van en naar de fabriek liggen.  Bij porsche is het echter wel zo dat bvb de motoren worden aangeleverd per trein.  ook heb ik op het terrein van dieteren in kortenberg al eens porsches zien staan naast de trein (weliswaar niet op de trein)... het zou mij sterk lijken dat porsche, maar vooral mercedes zijn s klasse wel op de trein zet en zijn gtr apart per vrachtwagen zou transporteren.  Dit brengt toch extra kosten met zich mee.  De duurdere wagens moet ik wel toegeven worden inderdaad door gesloten wagens vervoerd.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Rangeerduivel

#4
Citaat van: 59erke op 22 februari 2019, 10:11:14 AM
Ik heb ooit is gehoord dat aangezien premium luxe merken zoals ferrari,lamborghini enz. niet in massa productie worden gemaakt en verkocht deze per kleine aantallen worden getransporteerd in vrachtwagens naar de dealers dus niet per trein.

Ik ben ooit van Italie teruggekomen met 3 Fiat tractoren op de oplegger, (fabriek nabij Modena), en een kollega van mij had ook wel eens 2 Ferrari's mee, dus bovenstaande zal wel kloppen zeker...

;)

Wat ook opvalt is dat vele wagens, en dan vooral SUV's bij treintransport overtrokken worden met een witte plastic folie en daardoor ook moeilijker herkenbaar zijn....

The Railwarrior

Citaat van: Rangeerduivel op 22 februari 2019, 10:22:19 AM
Citaat van: 59erke op 22 februari 2019, 10:11:14 AM
Ik heb ooit is gehoord dat aangezien premium luxe merken zoals ferrari,lamborghini enz. niet in massa productie worden gemaakt en verkocht deze per kleine aantallen worden getransporteerd in vrachtwagens naar de dealers dus niet per trein.

Ik ben ooit van Italie teruggekomen met 3 Fiat tractoren op de oplegger, (fabriek nabij Modena), en een kollega van mij had ook wel eens 2 Ferrari's mee, dus bovenstaande zal wel kloppen zeker...

;)

Ik ga dit zeker niet in twijfel trekken, zo heb ik laatst gehoord dat bugatti zelfs per vliegtuig transporteert... nu ja dat is dan weer een andere klasse.  Maar zoals reeds gezegd stelt de vraag zich eerder bij bvb Mercedes, porsche, maar ook de Audi A8 of R8? Ik gaf (misschien wat verkeerdelijk) Ferrari als voorbeeld eigenlijk. Anderzijds lijkt het me wel bizar want vandaag een Ferrari bestellen is 2j wachten voor je hem in ontvangst mag nemen.  De fabriek zou de vraag niet meer aankunnen naar het schijnt.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Metpetergaathetbeter

ik dacht dat je bij een de aankoop van (een/sommige) Ferrari zelfs naar de fabriek mag/kan,ik weet niet of je hem daar offieël ontvangen kan? Die Ferrari's in Denderleeuw waren waarschijnlijk Ferrari(-eigenaars)club die met de autoslaaptrein erop uitging?

The Railwarrior

Wat betreft de autoslaaptrein denk ik dat ook wel, wat betreft de uitnodiging op de fabriek is dit deels waar, voor bepaalde exclusievere modellen als een la Ferrari klopt dit inderdaad, maar voor bvb een 'doorsnee' 488 dacht ik niet dat je ontvangen werd in de fabriek...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Metpetergaathetbeter

misschien was de reis richting Ferrari fabriek (of toch al een stukje daarheen)

Rangeerduivel

#9
Citaat van: The Railwarrior op 22 februari 2019, 13:10:23 PM
...maar voor bvb een 'doorsnee' 488 dacht ik niet dat je ontvangen werd in de fabriek...

En waarom niet?
Zo geweldig is dat ook niet hoor,
Ik werd bvb, naar aanleiding van de aankoop van 1 graafmachine uitgenodigd in de CASE- fabriek (ex. Poclain) in Le Plessis Belville nabij Parijs en er ontvangen als een koning (eten, drinken en een volledige rondleiding met demo enz...), en zo'n machine kostte maar een 1/4 van de prijs van een Ferrari.
Gewoon een beetje inzet van de verkoper volstond...
dat men zoiets niet gaat doen voor de aankoop van bvb een stofzuiger is een beetje logisch.... ::)

;)

ceuleer

Porsche heeft wel degelijk auto's vervoerd met Laaeks autotransportwagons.
De volgende foto is van de laadkade in de Porsche fabriek.



Ook met gesloten wagons zouden er auto's vervoerd worden, Marklin heeft ooit eens een Sondermodell uitgebracht.
Ondertussen onbetaalbaar als je de wagon al vind. De biedingen op de laatste verkoop op Ebay van deze wagon is tot 815 € opgelopen.  ;D

https://www.ebay.de/itm/Maerklin-H0-48030-2001701-Sondermodell-034-PORSCHE-034-Autotransporter-KK-Z68-/362493503456?rmvSB=true&nma=true&si=JYnxx9keWxEzbGrOEFqPgNCMi4s%253D&orig_cvip=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557