hoe roest op wagonnetjes verwijderen

Gestart door wolf, 20 februari 2019, 19:56:41 PM

wolf

ik lees hier allerlei items om roest te maken, maar ik wil de roest op mijn wagonnetjes van 1956 verwijderen.  ;)
Hoe doe ik dat best?
Het zit hoofdzakelijk op de kleine delen: bumpertjes, aanhaaksystemen, assen.
Daar kan ik met gereedschap practisch niet aan. Ik wil de originele verf liefst niet beschadigen.

Andress24

#1
Je kan een paar huishoudmiddeltjes proberen, zoals een azijnbad, citroenzuur of cola. De originele verf zal op de verroeste plaatsen wel niet meer te redden zijn, maar de verf zelf wordt door azijn niet aangetast, denk ik...

Belangrijk is daarna de onderdelen goed te reinigen, en zelfs een beetje in te oliën, waar het gaat, natuurlijk
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper


Dirky

Willy, ik ben een beetje van het principe; Als je het kan zien, kan je er ook aan om het te verwijderen.
Probeer eens met bvb een glasvezel stift of je er niet bij kan. Kleine vijltjes, nagelvijltjes die je op (kleine) maat snijdt?

Er zijn inderdaad roest-neutraliserende middeltjes maar daarmee is het roest niet weg...

veel success!

wolf

Wat is een glasvezelstift?
Als ik dat opzoek, kom ik bij tandartsen en stifttanden terecht.  ;D
Ik ben voorlopig bezig met een Dremel en een vilt

Andress24

1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper

loebaske


wolf

hoe werkt zo'n stift? Is dat elektrisch?

ACFI

Zo'n stitf heeft een ecologisch verantwoorde aandrijving ... je hand.

Had je bijvoorbeeld nodig om fouten op je tekening op kalkpapier uit te gommen. Dat is dus pre-computer tijdperk.

ACFI.

Herwig

#9
gewoon intikken gccgle:      glasvezelpotlood:    foto's   en   tekst ;

zelfs iets van het MSM-forum :   http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,17230.msg204746.html#msg204746


BR-59

Hallo,

Schoonmaakazijn is een probaat middel om roest te verwijderen. Volledig onderdompelen en twee tot drie dagen laten staan. Daarna met een sopje schoonmaken. Na drogen kunt u eventueel een matte lak toepassen om opnieuw roesten te voorkomen.

efl045

Ik verwijder roest op oud blikken speelgoed met auto polish. Dat kun je met een klein borsteltje overal tussen wrijven. De lak wordt nauwelijks aangetast, wordt er zelfs mooier van, het roest verdwijnt en komt niet meer terug.
Als je droog het roest probeert te verwijderen gaat dat ten koste van de lak...
Beschadigingen mogen van mij blijven, 't gaat ten slotte om oud speelgoed waar mee gespeeld is ;-)







wolf

bedankt voor de tip. Ze zien er ondertussen wat beter uit. Belangrijk is dat de wieltjes vlot draaien.
Ik heb het hoofdzakelijk weggekregen met een kunststofborstel op boormachine.
Heeeel voorzichtig natuurlijk.  :)