AM56 BUDD PB Messing

Gestart door XYvesX, 18 februari 2019, 15:14:07 PM

XYvesX

Ik ben eindelijk begonnen aan Paul's laatste BUDD die hij nog had liggen. Als goede modelbouwer wil men natuurlijk zoveel mogelijk details aanbrengen en tevens de bouwplannen vergelijken met de werkelijkheid. Met wat extra slijp- en detailbouwwerk komt het model redelijk in de buurt van de "echte". Nu is de AM56 het technische "broertje" van de AM54 en Paul heeft daar ook zijn plannen mee op gebaseerd. Een paar details komen echter niet overeen: de stang onderaan de raam, vorm van de zijkant van de opstaptrapjes en vooral... de posities van de ventilatoren op het dak! Niet mooi op een rij zoals de AM54!

Heeft er iemand een of andere technische tekening zodanig dat ik de exacte posities van de schepens ventilatoren kan bepalen?

Een ander mysterie is de binnenkant. Op het net vindt men wel een foto van de binnenkant van een klassiekje, maar op sommige foto's van een BUDD lijkt het alsof (de baggage-afdeling vooral) de wanden bekleed zijn met hout. Heeft er iemand nog een straf geheugen of foto's/filmpjes van de binnenkant van zo'n BUDD?

Om het allemaal nog moeilijker te maken wil ik ze bouwen zoals ze rondreden in 1995, voor de modernisering (vanwege PB's ruitenprofiel). Heeft deze dan Rokers of NIET Rokers borden op de zijkant?

Alvast bedankt!


Robrecht

Hoi

Meen me inderdaad te herinneren dat er aan weerszijde (of zelfs tussenmuur?) een afwerking was met hout, of toch iets dat er uit zag als hout. En ik denk zelfs dat er figuren op stonden afgebeeld (dieren?), kan ook dat dit enkel in eerste klas zo was. Ik ben van '87 dus echt veel weet ik er nu ook weer niet van...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

XYvesX

Dat was mijn vermoeden al. Van de tekeningen wist ik niet maar zooo ver ga ik ook niet in detail gaan. Is de binnenkant in de cabine zelf dan lichtmuisgrijs zoals andere tweetjes?

Albast bedankt voor uw reactie!

loco

De binnenkant van de bagageafdeling was inderdaad bekleed met panelen in lichtbruin gekleurd hout. Ook op andere plaatsen zag je deze houten bekleding terug. Ik heb jammer genoeg geen foto's van het interieur.

stoomlokje

als ik me goed herinner , want het is al zooooo lang geleden, waren de wanden in 1° kl ook bekleed met houten panelen

grtjs,
Saskia

Herwig

En Paul B. zelf ,  kan je bij hem dan niet terecht voor deze info over de binnenkant van zijn Budd ?
( zou hij géén dossier met foto's hebben ? )

XYvesX

Ik ga het hem eens vragen. Ik moet toch een mailtje sturen want hij is de vestibule er vergeten bijsteken. Van Biervliet brengt binnenkort ook een BUDD model uit (1ste model met 2 frontlichten (ipv 4). Misschien kan ik daar eens een licht opsteken...

Havoc

Zo herinner ik me ze ook. Wanden in relatief bleke geverniste panelen en idem houten lijsten afggezet. Tot aan de dakronding zeker. Houtnerf goed zichtbaar.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Ik heb Yves een PM gestuurd, maar blijkbaar leest hij die niet. Ik heb een foto, maar kan hem niet uploaden. Jammer, want daarop is te zien dat het interieur van de bagageafdeling eveneens wanden heeft in vernist hout.

XYvesX

Beste Peter, ik ben er nog hoor!

Héél hartelijk bedankt voor de foto! Nu is ook in 1 klap het mysterie wat er op het bordje naast de cargodeur (lading 2.5t charge) staat opgelost. Dus ik veronderstel dat alle wanden vn de baggageafdeling zo bekleed waren alsook de gang tussen de deuren. Nu nog de kleur van de cabine zelf, de zetelkleur (en de verdeling) en ik kan weer verder.

Robrecht

Nu zijn er enkele wel nieuwsgierig naar de oplossing van dit raadsel denk ik? :p
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

XYvesX

Mochten er nog zijn die een BUDD ineen aan het steken zijn, ik ga de decals zelf maken...

loco

Dit is de foto die ik Yves stuurde. Door omstandigheden kon ik tijdelijk geen foto's plaatsen. De foto dateert van 1981 en is gemaakt in Salzinnes tijdens een grondig onderhoud van het treinstel. Andere foto's heb ik er niet van. Ik geef ze wat groter weer (2100 ppi) zodat iedereen de details goed kan bestuderen. Je kunt ook goed zien dat de langse ribben in werkelijkheid een ronding vertonen wat niet eenvoudig is om in model na te maken.


Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 20 februari 2019, 09:58:53 AM
En Paul B. zelf ,  kan je bij hem dan niet terecht voor deze info over de binnenkant van zijn Budd ?
( zou hij géén dossier met foto's hebben ? )

Die reageert hier enkel maar spontaan als hij de kans ziet er (nog) éne te verkopen! ::)

;)

XYvesX

Beste forumleden, een samenvatting van de zoektocht tot nu toe:

Een foto van een AM54 toont aan dat ook de wanden van de cabine richting de deuren bezet ware met hout, dus ik veronderstel de BUDD ook (kan iemand zich dat nog herinneren?).

Het bordje niet roken / Non fumeurs is hetzelfde, alleen bij enkele treinen is de non / niet minder te zien.

Volgens Van Biervliet zijn er 4 versies voor de plaatsing van de ventilatoren op het dak. Dus nu is het kwestie van een BUDD te kiezen en ik verkies de 142 te maken. (alle foto's welkom natuurlijk!)

Nu enkel nog de kleur van de zetels en de kleur in de cabine. Is die zoals andere klassiekjes?

Alvast bedankt!