Een Biertrein in schaal G

Gestart door Alan On Track, 12 februari 2019, 14:12:08 PM

dani

mooi mooi mooi man !!

Ik ben benieuwd om die in actie te zien.   Youtube to the rescue ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 01 oktober 2019, 11:28:11 AM
Het contact is niet altijd even goed, maar dat komt waarschijnlijk omdat de rails al lang niet meer gereinigd werden.

Alan,
Een zeer afdoende oplossing zou zijn om de loc een driepuntsophanging te geven...
Typisch voor zulke korte 2-assige locjes is dat ze al gauw 1 poot in de lucht steken  ;D
Eén van beide assen balancerend maken is daar een oplossing voor.
Maar misschien is dat ook weer niet de oorzaak van het slecht kontakt.
Blijft er nog een oplossing in de vorm van een power-pack... :-\

Succes, een tof idee, (alleen de bierkeuze kan volgens mij beter, maar dat is nogal persoonlijk!  8))

;)



Chrisrail

#17
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Alan On Track

#18
Haha, ja de bierkeuze had beter gekund, maar het was toevallig het enige wat ik in huis had  :P En ach, het is ook niet bepaald ondrinkbaar, na een dagje bouwen kan het wel smaken ;)

Donderdag zullen er wel wat betere biertjes aan de haak hangen  ;D Ik zal dan nog wel een filmpje posten  ;)
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Gisteren was de grote dag, en hadden we eindelijk een werkende biertrein op een evenement  ;D Het was wel allemaal niet zo eenvoudig als gepland ::).

Om te beginnen met het begin. Na een grondige poetsbeurt van de rails reed de locomotief probleemloos haar rondjes. Na her en der een laatste druppel verf toe te voegen en het drijfwerk een wash te geven was het 'speelgoedeffect' ook al een stuk minder. Nu was het tijd om ook de wagonnetjes eens wat extra aandacht te geven. Op deze foto van begin dit jaar zien jullie hoe de 'sleep' er toen uitzag. Twee grijsgespoten LGB-wagens met een verdwaalde Playmobil-wagon  :P Toen was dat goed als noodoplossing (al mijn aandacht ging toen nog vooral naar de loc) maar voor nu wilde ik toch iets beters, mooiers en meer Bier-gerelateerd hebben.

43009865_270345020274470_8040653470782455808_n by Alan Jockmans, on Flickr

Door mijn drukke schema had ik pas woensdag voldoende tijd om me om de wagens te bekommeren. Ik begonnen met de twee onderstellen volledig zwart te spuiten, zodat ze wat meer eenheid vormden. Mijn doel was om twee houten wagens te bouwen, waarin het bier mooi tot zijn recht zou komen. Helaas had ik te weinig Balsahout en te weinig tijd om er te gaan bijkopen. Daarom heb ik het dus bij één wagon gehouden.

IMG_20191002_203223175_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Ziehier de opbouw van de houten wagon:

IMG_20191002_212310564_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Alle plankjes zijn met de hand uitgesneden met een scarpel

IMG_20191002_213434590_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Zo zag de wagen er uit na een paar uurtjes knutselen. Het resultaat was naar wens, maar helaas was ik vergeten om vernis te kopen. De wagon een beschermlaagje geven doe ik wel een andere keer.

IMG_20191002_235543575_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Omdat ik te weinig hout had kon ik dus maar één wagon maken. Het alternatief was om de playmobil-wagon nogmaals in te zetten, maar ik wilde deze nu wel een beetje decoreren, zodat het wat meer in thema kwam. Een duik in mijn leeggoed bleek de oplossing. In een emmer koud water weekte ik de etiketten van bierflesjes, die ik vervolgens in de juiste maat sneed en op de wagon kleefde. Een gemakkelijke oplossing en brengt ook wat kleur in de trein  :) .

IMG_20191002_223848707_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20191002_231523163_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

En dan het moment waarop we allemaal gewacht hebben: de première van de werkende biertrein!

De dag was geplaagd door tegenslagen op andere vlakken. De bedoeling was oorspronkelijk om een ovaal circuit te maken waarop het treintje met wat flesjes bier zou rondrijden, zoals vorige keer. De tafel bleek helaas te klein en ik zag het niet zitten dat het spoor niet volledig op de tafels stond. Na een testritje bleek dat de trein gelukkig wel perfect werkte, maar ik was toch niet gerust in het circuit. De trein moest maar eens omkantelen of uit de bocht vliegen en op grond in de modder terecht komen... Ik mag er niet aan denken  :(

IMG_20191003_154746136_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Toen kregen we echter een geweldig idee. Teruggaan naar de bron: zoals in de bar in Praag (dat me het idee gaf om deze trein te bouwen) effectief bier serveren op de trein! Het spoor werd een beetje geïmproviseerd in een lus gelegd van de tap naar de kassa. De tapper plaatste het bier dan op de wagon, ik reed ze naar voren, waar de dorstige klant het kon aannemen. Het systeem werkte veel beter dan we hadden gehoopt en kreeg veel bekijks (enkel op drukke momenten was het systeem iets te omslachtig). Het bier bleef wel gewoon bij pils (voor het vatje speciaalbier hadden we helaas niet de juiste tapkop mee) maar verder werkte alles perfect.

Wel heb ik mijn houten wagonnetje hiervoor niet gebruikt, ik was bang dat eventuele bierspatten het onbehandelde hout zouden beschadigen. De ex-playmobil-wagon is echter van plastiek en kan dus wel tegen een druppeltje gerstenat. Enig poetswerk was wel nodig achteraf. Al bij al was het dus een groot succes. Ik heb de trein ook gefilmd, ik zal het filmpje zo snel mogelijk eens posten  ;) Het idee is alvast voor herhaling vatbaar, we zijn intussen aan het denken om extra rails te komen en een soort pop-up trainbar te maken met onze vereniging. Enfin, we mogen dromen  ::) . Dit zal in elk geval niet de laatste keer zijn dat de biertrein uitrijdt  :D

IMG_20191003_173123094_HDR by Alan Jockmans, on Flickr


IMG_20191003_182850321_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20191003_182842455_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

tof resultaat al !!!  voort doen nu.
Extra spoor, extra loco, extra wagonnen...

Een tip  check eens op eBay onsde  EastCoastRotors.
Die bieden regelmmatig goedkope wagonnen (platts bak wagon) aan  die ideaal zijn om zo iuets op te bouwen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

mahtoska1



SirGresley

In Wernigerode, Harz, rijdt er ook een trein in het restaurant:

https://www.hotel-wernigerode-altora.de/
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Alan On Track

De biertrein nog eens vanonder het stof gehaald. Wegens afwezigheid van evenementen het afgelopen jaar is deze helaas niet echt meer ingezet voor het transporteren van bier. toch had ik al even zin om de loc nog eens een update te geven.

Technisch doet ie het nog steeds prima voor een loc van minstens 20 jaar oud. Ik heb een tijdje terug enkel het koplicht losgekoppeld van de motor, vervangen door een Led en op een apart circuit geplaatst met eigen batterij en schakelaar, zodat het ook zonder voeding van de rails kon blijven werken. Dat is leuker aangezien de loc hier doorgaans enkel in display staat. Ik heb gebruik gemaakt van een klein lichtje dat nog rondslingerde. De batterijhouder bleek wonderlijk genoeg exact in de deur van de rookkast te passen, wat het inwerken van de batterij en het vervangen ervan een stuk eenvoudiger maakt.

IMG_20200408_105843568 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200408_132135853 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200408_141530441 by Alan Jockmans, on Flickr


De afgelopen avonden heb ik me opnieuw over het uiterlijk van de loc gebogen. Deze kwam al ver van de oorspronkelijke speelgoed LGB-loc, maar ik wilde nog meer details. De grootste aanpassing is het aanbrengen van een vloerplaat over de lengte van de loc waarbij ik een mooiere bufferbak kon maken die ook wat meer naar voren werd geplaatst. Vervolgens heb ik een aantal leidingen toegevoegd op in mijn ogen logische plaatsen, zodat het meer de indruk kreeg van een overtuidende stoomlocomotief. In een latere fase ga ik me misschien nog eens over het onderstel buigen, daar wat meer details toevoegen en beter schilderen.

Ik wilde ook terug wat meer kleur toevoegen aan de locomotief. Hiervoor heb ik een techniek geprobeerd waarbij ik de verf in verschillende lagen 'gestempeld' heb, waardoor de oppervlakte een meer ruw, metaalachtig uiterlijk kreeg. Om wat meer allure te geven heb ik ook wat lijnwerk toegevoegd uit de losse pols. Dit ga ik later misschien nog eens wat 'deftiger' herdoen, maar het ziet er alvast gezellig uit. 

IMG_20210417_115434150 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210417_115438621 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210417_115530051 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210417_115558020 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210417_115550319 by Alan Jockmans, on Flickr





Modelbouw is een kunst

SuSke

Die dame ziet er in haar rode met goud afgebiesde jasje toch al een heel stuk mooier uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.