Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een Biertrein in schaal G

Gestart door Alan On Track, 12 februari 2019, 14:12:08 PM

Alan On Track

Hallo iedereen,

Naast modelbouwer ben ik in de eerste plaats student en actief lid van enkele studentenverenigingen aan de Vrije Universiteit Brussel.
Deze verenigingen hebben nogal de reputatie om enkel rond feesten en het menigmaal consumeren van slechte pils te draaien (is misschien wel een klein beetje zo ook ;D al is het ook veel meer dan dat) maar het is zeker niet de regel. Zeker één specifieke vereniging waar ik bij zit probeert studenten meer liefde en smaak voor het betere bier bij te brengen: Bierkultuur.
Onze vereniging organiseert vaak activiteiten en evenementen rond speciaalbieren, zowel op al buiten onze universiteit. U zal zich tot nu wel afvragen wat dit allemaal met modelbouw te maken heeft, maar daar kom ik direct toe.

Afgelopen week was ik op vakantie in Praag en al kuierend door een plaatselijk winkelcentrum stootte ik toevallig op een merkwaardig restaurant waar de drank geserveerd wordt op... treinen in schaal G!

IMG_20190209_210738497 by Alan Jockmans, on Flickr

Bestellen doe je bij de ober die dan aan de bar je drankje in een treinwagon laadt. Via een digitaal programma wordt dan een bestemming ingegeven, in dit geval mijn tafel, en dendert het treintje naar zijn dorstige ontvanger. Elke tafel heeft een zijspoor waar de trein dan een goede minuut halt houdt genoeg tijd voor je glas er af te halen en voor de mediabewuste lieden kan er zelfs een selfie vanaf  ;) . Na een tijdje komt de trein je lege glas dan ophalen. Het is een geweldige belevenis om in het restaurant te tafelen omringd door treinen die met bier, frisdrank en cocktails om je heen denderen.   

IMG_20190209_190209909 by Alan Jockmans, on Flickr
IMG_20190209_195626342 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik stuurde meteen foto's door naar mijn beste vriend Robert, mede treinliefhebber en tevens voorzitter van onze vereniging Bierkultuur. We waren allebei meteen enthousiast om een dergelijk concept ook naar onze vereniging te halen, hetzij uiteraard eerder als soort van 'mascotte' dan als een gesofisticeerd bedieningssysteem zoals in Praag. Een treintje  dat kan rondcirkelen met een gamma speciaalbier aan de haak op een gemakkelijk demonteerbaar en transporteerbaar baantje volstaat al ruimschoots.

Naar een trein moest niet gezocht worden, die had ik namelijk al: een LGB-locje met een paar wagonnetjes die al even op grootmoeders zolder rondslingerde. Dit is een trein met een toch wel bijzondere waarde voor mij: het was mijn allereerste trein, destijds gekregen voor mijn 3de verjaardag.  Ik heb hier jaren mee gespeeld, maar toch belande de set in een doos op zolder toen mijn aandacht over ging op meer 'serieuze' modeltreinen. De kleurrijke set is ideaal voor kinderen, maar ik vond het er op den duur toch wat te 'speelgoedachtig' uitzien naar mijn smaak.

42766924_565907887175095_30263348884930560_n by Alan Jockmans, on Flickr

(Het gaat om deze set met locomotief 'Otto'. De foto komt van het internet, ik ben vergeten foto's te nemen van mijn eigen set voor ik alles in de primer gezet had  :P)

Nu krijgt ze dus gelukkig een tweede leven als biertrein. Nu is mijn ambitie toch iets groter dan louter een glas op een wagonnetje plaatsen, zoals in Praag. Ik wil toch graag mijn creativiteit de vrije loop laten en de 'speelgoedachtige' trein een meer karakteristiek en uniek model maken. Dat betekent dus: lekker veel kit-bashing! De bedoeling is om de locomotief en de wagonnetjes speciaal geschikt te maken voor het vervoer van bier, wat ook het thema van de trein wordt. Daarbij zal de trein een eigen industriële esthetiek met 'Steampunk' elementen krijgen. Verder zullen biertonnen en oude brouwerijreclame's terugkerende elementen worden.

Ik ben alvast begonnen met de locomotief. Deze ga ik eenkleurig zwart maken met bronzen elementen en meer details. Dat gaat toch al een stuk van het speelgoedgehalte wegnemen. Na jarenlange stockage heeft de loc ook wel wat schade gekregen. Zo zijn de stoomfluit en de stoomdom afgebroken en zijn de aandrijfstangen verbogen. Dat ga ik later nog aanpassen. In de primer ziet het er alvast zo uit:

IMG_20181002_080526307 by Alan Jockmans, on Flickr
IMG_20181002_080541970 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ga nu verdergaan met het  verder schilderen en detailleren van de locomotief en zal de updates hier blijven posten.
Modelbouw is een kunst

dani

Deze ga ik volgen...   Ik ben zelf met een gelijkaardig projectje bezig maar dan bij mij thuis in de tuin.  Vanuit het tuinhuis loopt het spoor helemaal langs de 8m terras naar achteren waar het op de eigenlijke treinbaan uit komt...

De loko en wagons heb ik al klaar ...  En de sturing ben ik mee bezig.  Dat zal een zelfbouw  DCC centrale worden met positiemelders.














alvast SUCCES met het project, ik ag het van heel dichtbij volgen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: Alan On Track op 12 februari 2019, 14:12:08 PM


Misschien een goed idee voor een clubuitstap, of zelfs een ge-organiseerde forum-uitstap, als MSM actie 2020  ipv een zoveelste 55... ::)

;)

Havoc

55 cl is inderdaad een goeie maat voor een pintje...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045


Robrecht

Citaat van: efl045 op 12 februari 2019, 19:29:18 PM
Eentje uit 1972
En ik dacht dat die restaurantjes met borden op een lopende band origineel waren...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Alan On Track

Intussen is de locomotief al in een zwart jasje gestoken, een aantal zaken heb ik voor het uiterlijk alvast bewerkt met bronsverf. Het objectief is om de trein reeds tegen Maandag biertransportklaar te maken, want dan zal ze reeds schitteren op haar eerste evenement. De loc noch de wagons zullen tegen dan klaar zijn, maar ik zou ze toch al presenteerhaar willen hebben.

IMG_20181003_081715891 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Dirkh

en waar is dat event? bier is altijd wel te combineren met treinen. wil wel effe komen testrijden / proeven. ;)

DFS

Tof project! Mij is het etablissement in Praag ook niet onbekend :-)

Metpetergaathetbeter

ein omnibus, zwei halb direkter und ein Schnellzug bitte  ;D ;)

Alan On Track

Ik ben intussen bijna een weekje bezig met dit project en de trein is intussen voor het eerst publiek verschenen, op een klein standje van de studentenvereniging. Hoewel de trein veel bekijks kreeg was het helaas een première in mineur... De trein reed namelijk niet
Ik had de locomotief intussen wat verder aangekleed met details. We hebben haar intussen ook 'Geuze' gedoopt, naar de bekende Brusselse biersoort. De naamplaatjes heb ik vlug-vlug gemaakt, ze zijn aanvaardbaar maar ik zou ze toch nog opnieuw willen doen als ik even tijd heb.

IMG_20181003_093428105 by Alan Jockmans, on Flickr

Er was uiteraard niet genoeg tijd om de wagons helemaal af te werken voor het eerste openbare optreden van de trein, dus heb ik me beperkt tot heel eenvoudige en weinig esthetische aanpassingen. Met wat schuimkarton heb ik toch iets kunnen maken dat in staat is om een bierflesje in alle veiligheid te transporteren.

IMG_20181003_101852490 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot zover helaas het goede nieuws... De fout die ik maakte was om mij uitsluitend te concentreren op het uiterlijk van de trein. Ik ging ervan uit dat de motor en wielen nog in orde waren omdat de locomotief nog naar behoren werkte op de rollerbank. In praktijk bleek echter dat de trein amper vooruitging op het spoor, zeker met de wagonnetjes erachter. Zelfs zonder lading kroop het treintje vooruit vergezeld van onheilspellende geluiden uit de lok.  Mijn vrienden hebben geprobeerd het aan het rijden te krijgen, maar we hebben besloten om verdere pogingen te staken om de trein niet te beschadigen.

IMG_20181003_180801274 by Alan Jockmans, on Flickr

Dus ja, het bleef bij een statisch model op het standje, niettemin kreeg het veel bekijks en was het toch al mooi met een sleep biertjes aan de haak.

IMG_20181004_132620473 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20181004_132641844 by Alan Jockmans, on Flickr

Meteen thuis heb ik de loc direct uit elkaar gevezen en het was niet lang zoeken naar de oorzaak van het probleem. De kunststof tandwieltjes zijn grotendeels doorgesleten en niet langer bruikbaar. Een serieuze domper op de feestvreugde... Het goede nieuws is dat uit tests bleek dat de motor gelukkig wel nog helemaal in orde is en de tandwieltjes aan de motor wel nog in orde zijn. Nu is het dus zoeken naar nieuwe wielen. Kan iemand hierbij helpen? Want ik heb al veel gezocht op het internet maar nog niet de precieze juiste wielen gevonden voor deze locomotief.

IMG_20190219_092732618 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Aangezien ik echt nergens de juiste wielassen vond op het internet ben ik teruggekeerd naar de handelaar bij wie de loc bijna 19(!) jaar geleden werd aangekocht. Opvallend genoeg is het nog steeds dezelfde man die de winkel openhoudt. Hij had nog een oude catalogus met onderdelen en gaat het nu eens rechtstreeks bij de fabrikant navragen. Dat is niet vanzelfsprekend door alle overnames van LGB de laatste jaren, maar ik leef op hoop.

Intussen ben ik dan maar verdergegaan met het detailleren van de behuizing van de loc. Een aantal beschadigingen heb ik intussen opgelost. Het belangrijkste was voor mij toch de reconstructie van de afgebroken stoomdom. Met wat styreen en een plastieken balletje met een doorsnee van 20 mm moet dat wel lukken.

IMG_20190124_182721398 by Alan Jockmans, on Flickr

Om te beginnen snij ik eerst uit papier een juiste vorm en hoogte, zo kan de styreen meteen in de juiste vorm gesneden worden. Het voordeel is dat het plastieken balletje uit twee stukken bestaat, die gemakkelijk uit elkaar te halen zijn. Daardoor viel dit klusje best goed mee. Het moeilijkste was om tijdens het drogen van de lijm alles in de juiste vorm te houden. Dat was wat prutsen, maar het is toch gelukt. 

IMG_20190124_184724042 by Alan Jockmans, on Flickr

Het eindresultaat kreeg een laagje bronskleurige verf en klaar is kees. De nieuwe stoomdom past mooi bij de rest van de loc en is in mijn ogen zelfs mooier dan de oorspronkelijke die afgebroken was. Een ander detail zijn de relingen die ik uit een styreenen staafje plooide. Het geeft de trein meteen meer karakter.

IMG_20190124_222900523 by Alan Jockmans, on Flickr

Zoals gezegd was ik nog niet helemaal tevreden van het naambordje. Vooral de letters waren weinig gestileerd en nogal ruw uitgesneden. Daarom heb ik nu nieuwe gemaakt op basis van letterstickertjes uit een knutselwinkel. De bordjes zien er zo al een stuk professioneler uit, en het lettertype past bij de sfeer van de loc.

IMG_20190128_161610052 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot zover ben ik intussen gekomen. Her en der ga ik de kleur nog wel bijwerken, omdat het zwart van de loc niet overal even homogeen is. Maar qua detaillering ben ik nu wel tevreden. Meer details zouden de loc te druk maken, en dat is ook niet de bedoeling. Ik ga ook ergens uitkijken naar eventuele figuurtjes die ik erin kan plaatsen. Nu is het echter vooral nog wachten op de nieuwe wielassen.

IMG_20190228_102928869 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190228_102947765 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Alan On Track

De biertrein, seizoen II  8)

Deze week heeft onze studentenvereniging opnieuw een standje op de Kick-Off van de VUB. Het was de ideale gelegenheid om de biertrein, die al sinds maart in een hoekje stof stond te pakken, opnieuw wat aandacht te geven. Aangezien we echt wilden dat de trein dit keer zou rijden met wat biertjes aan de haak heb ik het hele internet afgezocht naar de juiste wielen om de doorgesleten assen te vervangen. Het was niet gemakkelijk omdat het moeilijk was om op basis van de foto's de juiste assen te vinden. Uiteindelijk heb ik ze toch gevonden op een Duitse Webshop, die ze gelukkig verrassend snel kon leveren. Ik ben dus gisterenavond meteen aan de slag gegaan met de nieuwe assen.

IMG_20190930_172737614_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Gelukkig bleken de tandwielen perfect te passen op de motor en in het chassis. Het enige nadeel was dat de kokers om het drijfwerk aan de wielen te bevestigen veel te lang waren, daar heb ik dus met een bang hartje toch het mes in moeten zetten om de trein te kunnen monteren.

IMG_20190930_183853633_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

De remontage van de trein verliep verder vrij vlot. Ik heb bepaalde stukken een nieuwe verflaag gegeven, al ga ik dat nog wat aanpassen. De trein lijkt nog altijd iets teveel 'speelgoed-achtig' in mijn ogen. Misschien omdat alles zo glanzend is?

IMG_20191001_095606103_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

Ook even een stenen porofiguurtje van een bekend Belgisch biermerk met kabouters op het etiket in de loc gezet.  ;D

IMG_20191001_095652577_HDR by Alan Jockmans, on Flickr

De eerste tests zijn alvast succesvol, ook met een paar wagentjes aan de haak. Het contact is niet altijd even goed, maar dat komt waarschijnlijk omdat de rails al lang niet meer gereinigd werden. De locomotief werkt in ieder geval eindelijk naar behoren en wordt hopelijk de blikvanger van het standje. De komende dagen ga ik alvast verder met het verder aanpassen van de wagonnetjes om biertjes te vervoeren

IMG_20190930_201120554_HDR by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst