Peco of Piko

Gestart door belair, 15 september 2006, 22:09:35 PM

Ludwig

Belair,
Piko rails vormen geen probleem.
Alleen de wissels kunnen probleemen opleveren als je ze elektrisch gaat bedienen,ze hebben dikwijls het probleem niet voledig te vergrendelen en blijven dan half open staan met het gevolg ... een ontspooring.
Dit heuvel heb ik met piko wissels gehad een jaar of 2 geleden en ik weet niet of er ondertussen iets verandert is maar ik betwijfel het.
groeten[:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

belair

Ik denk beter bij Peco aan te kloppen, misschien wat duurder maar veel minder problemen met wissels en aandrijving.
Luc

ysbeer

Niet overdrijven.
Zo groot zijn de piko problemen nu ook weer niet.
En bedenk wel dat ook peco met zijn wissels en de aandrijving niet zonder problemen is.
Ga eerst nog eens in de winkel kijken,leg je probleem tegen piko voor aan de winkel,vraag garantie.
Idem voor peco.
En beslis dan zelf wat je wilt doen en wat je aandurft.
Alles wat hiervoor geschreven staat is enigzins gekleurd naar de voorkeur van de schrijvers.(dat is heel normaal)
Dat is niet erg,en ook begrijpelijk,maar beschouw het als inforamatie
maar beslis zelf.

wim ysbeer

belair

Ik kan een groot deel van alle Lima stukken en treinen ruilen voor Peco rails en wissels bij "Rails of Sheffield". Een firma die alle treinbenodigheden verkoopt en ook occasie opkoopt uit Engeland. Als ik daar aan Peco kan komen zal het dat merk worden, ook goed voor mijn geldbeugel.[:D]
Luc

Ludwig

YSBEER,
Heb jij Piko wissels in gebruik ??
Eerlijk gezegd denk ik van niet,anders zal je wel anders oordelen als je voor de honderdste keer rond je baan kan gaan lopen om de wissel handmatig weer juist te plaatsen .
Het spijt me maar ik heb verschillende keren over geklaagd bij de verkooper maar die wist van niets.
Ondertussen weet ik van meerdere mensen dat deze probleemen meer voorkomen met Piko wissels.
Eerlijkheid gebied me wel te vermelden dat deze wisels van 2 jaar terug aangekocht zijn en ik weet dus niet hoe het er nu mee staat.
Wie materiaal verkoopt met gebreken moet daar zijn verandwoordelijkheid maar over opnemen,tot dan zal ik deze tekorten blijven aankaarten.
Groeten,
Dries ludwig
P.S, deze wissels worden met trafo en spoelen en schakelkastje van Piko bediend dus neen daar zit de fout ook niet. ( deze vraag volgt toch telkens weer)[}:)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

just4fun

citaat:
Geplaatst door cota

YSBEER,
Heb jij Piko wissels in gebruik ??


Dit probleem is reeds in verschillende draadjes naar voor gekomen (en interesseert mij persoonlijk ook wel erg), maar ik denk dat het Piko-wisselprobleem niet bij de wissel zit, maar bij de Piko-aandrijving. Voor zover ik uit andere draadjes heb kunnen opmaken, gebruikt Wim (ysbeer) wel Piko-wissels, maar geen Piko-aandrijving. Als aandrijving gebruikt hij 'spiegelbol'-motortjes.
Klopt m'n gedachtegang, Wim (ysbeer)?
Groeten,
Paul

Ludwig

T'ja als je  nu alles orgineel koopt van het zelfde merk zou het toch moeten werken dacht ik ??[;)]
Ervaring met andere aandrijvingen heb ik niet maar heb  schakelkastjes en transfo's van andere merken geprobeerd met het zelfde probleem tot gevolg.
Verder heb ik zeker geen probleem met Piko ze leveren goed materiaal voor de prijs die ze vragen.
Bijf me trouwens afvragen of dit probleem nog bestaat of was het een slechte reeks ??
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door cota

YSBEER,
Heb jij Piko wissels in gebruik ??


Dit probleem is reeds in verschillende draadjes naar voor gekomen (en interesseert mij persoonlijk ook wel erg), maar ik denk dat het Piko-wisselprobleem niet bij de wissel zit, maar bij de Piko-aandrijving. Voor zover ik uit andere draadjes heb kunnen opmaken, gebruikt Wim (ysbeer) wel Piko-wissels, maar geen Piko-aandrijving. Als aandrijving gebruikt hij 'spiegelbol'-motortjes.
Klopt m'n gedachtegang, Wim (ysbeer)?

Groeten,
Paul



Ja die klopt,maar ik heb ook een orginele achter de schermen,begin 2006 gekocht en hij doet het goed.
Voor de eerlijkheid hij schakeld maar twee maal per uur ongeveer.

wim ysbeer

Ludwig

Ysbeer,
Ik heb 15 wissels van piko in gebruik 1O werken perfect 4 haperen om de 20 schakelbeurten een keertje maar die laatste hapert om de 3 keer schakelen wel een keertje.
Ik heb indertijd voor piko gekozen om de reden dat ik graag met ouder materiaal rij en daarom naar code 100 rails opzoek was.
Achteraf pas een dremel aangekocht anders had ik voor peco kunnen kiezen .
Nu is mijn vraag : zou ik het kunnen oplossen door met geheugendraad te gaan werken???
Dan zou ik ook in een keer van die vervelende , onnatuurlijke klak geluiden bevrijd zijn.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

ysbeer

ja geheugen draad.
Het werkt heel erg mooi,maar ik heb na dat ik 10 wissels met geheugendraad had gemaakt(en die werkte ook)de hele zaak er weer af gegooid.
De aansturing van geh.dr is nogal critisch,er moet circa 200 mA door de draad,met minder werkt het niet en met meer gaat de draad kapot.
En dat kapot gaan werkt nogal snel.
Ik heb dus elke wissel een electronsche stroomregelar gegeven die dus een constante stroom af gaf.
Nadat ook de kamer temperatuur begon mee te spelen had ik er genoeg van en heb ik het zootje gesloopt.
Samenvattend.


Het gaat heel mooi,maar het vergt mechanische en electronische kennis om het systeem betrouwbaar te houden.
Wil je het toch proberen dan wil ik wel een schema van de stroom stabilisator leveren.
Eventueel heb ik zelfs nog wel een complete schakeling voor ik meen 10 wisels.

Tegen woordig gebruik ik motor (spiegelbol motoren) die werken zeer stil,langzaam en betrouwbaar.
in een ander draaitje staat veel meer info,ik zal wel eens zoeken of wel licht weet iemand dat draaitje

ik heb het gevonden,De eerste berichten vergeten pas na de motor foto is het interesant

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=2792&whichpage=1&SearchTerms=wisselmotoren

wim ysbeer

Ludwig

Ysbeer,
Bedankt voor de tips een uitleg,ik ga alle info eens rustig bekijken en de noodige ombouwingen uitvoeren.
Want op de manier dat het nu werkt bij mij is er niet veel fun aan.
Groeten
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

belair

@Wim,
Voor een beginner als mijzelf zal een PL10 van Peco en analoog aangestuurd in het begin ook wel zijn dienst doen zeker. Electronica is voor mij voor het ogenblik chinees maar ik zal mij er wel op toe leggen om er wat wegwijs uit te raken. Rome is ook niet in ??n dag gemaakt en het plezier zou er ook direct van af zijn denk ik.
mvg
Luc

belair


citaat:
Voor een beginner als mijzelf zal een PL10 van Peco en analoog aangestuurd in het begin ook wel zijn dienst doen zeker.

Welke voeding wordt daar voor gebruikt?
Luc

loebaske

Wel een oud draadje, maar wel iets van geleerd...

je bent nooit te oud om te leren...


jean-luc

Hihi, ik dacht efkes dat Luc (Belair) opnieuw met modeltreinen begonnen was.
De laatste jaren heeft hij zijn hart gegeven aan de Vespa's.
Inderdaad een mooi draadje  :)