Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Verbouwing Magic Train (0e)

Gestart door Cord, 07 februari 2019, 17:31:06 PM

Cord

Hij stond al een tijdje op mijn wil-ik-hebben-lijst: een loc van Magic Train. Dit treintje moet gaan rijden op mijn Frans diorama in 1:48. Fleischmann heeft de productie van Magic Train al gestopt in 2009 en daarom is materieel van dit merk lastig te vinden. Maar met Schaal 0 (1;45 - 1:43,5) valt prima te werken in mijn diorama.


Het Magic Train "Billy" startpakket 2000 van Fleischmann, compleet met gebruiksaanwijzing. De Billy rijdt zelfs met de bijgeleverde Mickey Mouse-trafo strak en geruisloos. En met een Fleischmann MSF-trafo 6735 tergend langzaam. Zo zie ik het graag.


Dat het locje zo soepel rijdt heeft waarschijnlijk ook te maken met de verend punaises die zorgen voor een meer directe stroomafname. Het drijfwerk is wel wat eenvoudig, maar ik kan er mee leven.


Bij het startpakket is een ovaaltje Profi-rails meegeleverd. Ik heb nog een schoenendoos vol van dat spul: wissels, ontkoppelrails en een hele zwik meer. Die rails gaan binnenkort op Marktplaats. Ooit heb ik bedacht dat Profi-rails het antwoord was voor rails met bedding, maar zelf railbedding maken vindt ik toch fraaier.


Het interieur van de machinistenhuis is sober uitgevoerd maar ik ben al blij dat er geen zichtbare motor is weggewerkt.


Herman kan zich denk ik wel vinden in mijn nieuwe aanwinst.


Bij deze aankoop zat ook een personenwagon 2314, met een beetje kleine balkons. Nou heb ik gelukkig geen dikke Preisertjes.


De banken zijn eigenlijk niet veel meer dan rekjes waartussen de Preisertjes moeten zitten. Daar moet dus een heel nieuw interieur in komen.


Allereerst ben ik eens gaan kijken naar die koppelingen. Ik vind ze wat buitensporig groot.


Dus heb ik ze vervangen voor de meer bescheiden Fleischmann Profi-koppelingen.


Qua afstand tussen de wagons met Magic-koppelingen...


...is gelijk met de Profi-koppelingen. Dit gaat dus goed kopen.


Ik ben eerst maar eens begonnen om dat personenrijtuig uitelkaar te klikken.


Als ik verlichting wil inbouwen dan moeten de plastic wielen vervangen worden voor wielen van metaal. Deze zijn Ø 14 mm en ik moet dus zoeken naar wielen met dezelfde maat en dat is nog wel even een dingetje.
Tot zover even.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Dit boeit me ook des te meer, omdat ik ook met die magictreinen en dergelijke aan het werk ben voor de Egyptische baan.

8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Pierre

Dit soort knutselwerk is helemaal mijn ding Wim. Ik blijf je lekker volgen. ;)
Groet Pierre.


Cord

Heren, dank voor jullie bemoedigende feed-back.
Citaat van: sdz1976 op 08 februari 2019, 13:18:41 PM
Dit boeit me ook des te meer, omdat ik ook met die magictreinen en dergelijke aan het werk ben voor de Egyptische baan.
Jouw Egyptische project ben ik ook met interesse aan het volgen. Het leuke van dit soort smalspoorprojecten is dat je een behoorlijke vrijheid hebt met bouwen en ook relatief betaalbaar. Want je kunt vrijwel elk H0-wagonnetje ombouwen tot een 0e-wagon omdat ze op dezelfde rails rijden. En er zal niemand vinden dat het niet kan of nooit heeft bestaan, want in smalspoor heeft zo'n beetje van alles rondgereden.


Ik ben niet van plan om er een knallend meesterstuk van te maken, maar zoals het interieur er nu uitziet mag er qua detaillering nog wel wat worden aangevuld.


Dus ben eens gaan rondspeuren op het internet om te zien wat er allemaal in zo'n machinistenhuis zit ingebouwd. Even voor de duidelijkheid: dit is schaal 1:1.


...en om te zien wat anderen er van hebben gemaakt in schaal 1:22,5. En dit is natuurlijk wel een stuk groter dan 1:45.


Ik ben eerst maar eens begonnen met het voorzichtig lossnijden van die malle handgrepen.


Als je de kap eraf haalt dan is de inrichting vrij sober: die vier dingetjes boven de kachel zijn waarschijnlijk afsluiters. Ik heb H0-modellen gezien met meer details. Maar ik denk dat Fleischmann de kosten van de productie wat heeft willen drukken.


Met hier en daar wat aanvulling begint het misschien al ergens op te lijken. Dat witte plaatje op de voorgrond is traanplaat... of eigenlijk wafelijzerplaat en dat ligt er nog los op.


Het zicht vanuit de buitenkant naar binnen.


Nu nog op zoek naar een stuk of wat temperatuur- en manometers en wat er zoal nog meer aan rommel in dat machinistenhuis zit.


Omdat de binnenkant van het machinistenhuis moeilijk bereikbaar wordt, heb ik bedacht om een laag te maken die later tegen de binnenkant wordt geplakt. Met wat gevonden ringetjes en dingetjes heb ik de boel een beetje volgeplakt.
Nadeel van een inkjetprinter is wel dat de afgedrukte manometers lijken met blote oog aardig scherp, maar met een close-up kun je duidelijk de korrel zien. Enfin, het het hoeft ook niet allemaal high-end te worden.


Ik heb bedacht dat de buitenkant donkergroen moet worden en heeft een eerste laag verf. Het paneel met de metertjes zit er ook in en de binnenkant van het machinistenhuis wordt beige. De kachel wordt natuurlijk nog zwart met roest en die afsluiters rood en koper. En dan moet ik natuurlijk nog een (1:43, 1:45 of 1:48) stoker/machinist vinden die er een beetje behoorlijk uitziet. De Preiser 65372 machinist en stoker (1:43) zitten op € 17,43. Dat vind ik nog wel behoorlijk aan de preis!  :o
Enfin, tot zover.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Pierre

Mooi mooi ... smaakt naar meer. ;)
Groet Pierre.


sdz1976

Wat een coole upgrade !!!!


Gtz,Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Cord

Heren, nogmaals dank.


Ondertussen staat het ketel-gebeuren in de verf. De vloer ligt er nu nog los voor, maar die moet aan de binnenkant van de nog losse kap van het machinistenhuis komen.


Het past allemaal maar net en het is nogal een gedoe om het hele spul passend te krijgen en voor je het weet vliegen de afsluiters in het rond. Wat ik lastig vind is dat je deze losse onderdelen niet met gewone huisjes-in-elkaar-plak-lijm kunt lijmen, maar dat ik secondenlijm moet gebruiken. Ik heb dus hier en daar wat moeten vervangen.


Uiteindelijk moest ik het paneel met de meters er weer uit halen omdat het dak er niet meer op paste. Gelukkig had ik geen secondenlijm gebruikt maar Kristal Clear en dat lijmt prima, maar je kunt het er ook weer uithalen.


Hoe dan ook het dak zit er weer op.


De buitenkant van het machinistenhuis is pisbak-groen en dat staat denk ik beter dan dat kinderdagverblijf-geel.


En er moeten natuurlijk nog ramen in.


Aan de rechterkant moet nog wel een injector komen, maar aan de ketel heb ik nog niets gedaan. En verder laat ik de onderkant denk ik rood... natuurlijk nog wel met een laagje verf.
Enfin, feedback is in dit stadium meer dan welkom.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Ronald

Wim, ik geniet...... mooi! Ik volg vanwege een komend project in 0e.

Ga zo door :)

Cord

Citaat van: Ronald op 09 februari 2019, 14:07:21 PM
Ik volg vanwege een komend project in 0e.
Laat even weten wanneer je daarmee begint.

Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met het verder detailleren en afwerken van de buitenkant.


De buitenkant rond de ketel is nog een beetje kaal en bovendien zit er linksvoor in het machinistenhuis een opening die ik niet kan plaatsen.


Bij het grote LGB-broertje van deze Stainz 2-loc zit ook zo'n opening, maar daar is het gat dichtgemaakt.


Die jongens bij Lehmann Garten Bahn zullen wel een klein beetje weten wat ze doen, dus heb ik dat gat ook maar dichtgemaakt. Bovenop de ketel heb ik nog even een dingetje gefröbeld. Ik denk dat de echte stoomkenners misschien kunnen weten wat het zou kunnen voorstellen.  :o


Rechts naast de ketel moest ook nog wat komen. Allerlei kitjes heb ik geplunderd om een soort samengepakt geheel te maken. Ik weet eerlijk gezegd niet of het ook ergens op slaat, maar het vult wel.


In de voorkant van deze loc zit een soort van opening en ik denk dat daar een buffer in hoort te zitten. Rechts op de foto moet nog een luchtslang komen voor het remsysteem.


Aan de achterkant heb ik dus ook maar een buffer gemaakt. De luchtslang volgt nog.


Ik ben er inmiddels wel achter dat detailleren in 1:45 niet echt makkelijker is dan in 1:87. Daar waar ik voor H0 bakken vol heb liggen aan bruikbare rommel, moet ik in deze schaal alles zelf maken. Daarom heb ik nogal wat H0-kitjes van Dapol en Revell moeten plunderen (kit bashing) om bruikbare onderdelen te verzamelen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

eddy

Knap werk Wim,
maar denk de de achterste buffer meer rechthoekig moet zijn.

groeten eddy

Cord

Citaat van: eddy op 14 februari 2019, 12:38:03 PM
Knap werk Wim,
Bedankt Eddy.
Citeer
...maar denk de de achterste buffer meer rechthoekig moet zijn.
Meer rechthoekig; waarom dan? Volgens mij, maar ik heb ook de wijsheid niet in pacht, zijn er bij smalspoor nogal wat variaties mogelijk.


En zo zijn er ook ronde buffers. En gelukkig maar, want ik had alleen nog deze ovaalvormige op voorraad.  8)
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

sdz1976

Dit komt helemaal goed !!!!  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

een super mooi voorbeeld van "hoe verander ik een speelgoedje in een echte model trein ?"

Ik volg, dit is een fijn topic !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Cord

Heren, dank voor de positieve feedback.
Citaat van: dani op 15 februari 2019, 12:02:41 PM
...een super mooi voorbeeld van "hoe verander ik een speelgoedje in een echte model trein ?"
Daar heb je zeker een punt en omdat dit Billy-locje ooit voor de jongere modelspoorders op de markt is gebracht, is de opbouw aan kwetsbare details achterwege gelaten. Aan één kant is dat natuurlijk jammer, maar werkt aan de andere kant ook wel uitnodigend om er iets van te maken dat enigszins toonbaar is.


Ik heb dit setje ook nog even overwogen omdat er meer details op zitten en het aandrijfwerk er veel beter uitziet. Maar bij dit model zit de achterkant ook dicht en dat slaat natuurlijk nergens op, want hoe komen die steenkolen uit die tender ooit in de kachel?  :o


Ter afwisseling ben ik ook nog even bezig geweest met het personenrijtuig dat als extra bij de aangekochte startset zat.


Op zich een geinig wagonnetje, maar hij is wel erg basic uitgevoerd. Opvallend is de smalle instap bij de balkons.


Qua uitvoering deed Märklin het met de Minex een stuk beter. Maar dit materieel in schaal 0e heeft ook maar een korte periode in het programma van Märklin gezeten.


Om de balkons een wat ruimere instap te geven moet de wagon dus wat langer worden. Er aan trekken werkt niet, dus heb ik de constructie in twee stukken gezaagd en weer bij elkaar geplakt met een stukje styreen. En veel langer kan-ie niet worden, want dan loopt-ie in de bochten uit de rails.


Het gat heb ik opgevuld met aan weerszijden een opbergkist. De treeplanken moeten natuurlijk nog wel wat langer worden.
Tot zover.


Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing