Gereedschap voor modelspoorbeginners

Gestart door Bart12, 06 februari 2019, 21:45:48 PM

Bart12

Hallo iedereen,

Sindskort heb ik besloten mij aan een nieuwe hobby te wagen: modelspoor!
Na de aankoop mijn mijn eerste loc (Class 66 van Classix) waarmee ik mijn eerste ritjes over een ovaalspoor van mijn Märklin startset heb gedaan, heb ik het volgende project in gedachte: het superen van een Lima AM75.

Mijn vraag is vooral, wat voor materiaal en gereedschap ik hiervoor kan gebruiken.
Ik heb wel wat ervaring met modelbouw en prutsjes hersolderen van kapotte huiselectronica, maar dat is al meer dan 5 jaar geleden toen ik nog bij mijn ouders woonden en hun spullen gebruikte.
Nu dat ik op mijzelf woon en een goedbetaalde job heb zou ik graag de investering willen doen voor wat degelijk gereedschap.

Ik zou de volgende dingen willen doen aan de AM75:
- De grijs-oranje livrei veranderen naar bordeaux
- 1ste klasse rijtuig aanpassen met de set van PB-messing
- Van DC naar AC-digitaal veranderen
- Frontlichten plaatsen
- Nieuwe motor plaatsen

De duurste investering lijkt mij de airbrush voor het herschilderen van de livrei, wat kunnen jullie mij aanbevelen?
Soldeerbout is ook nog iets dat ik mij moet aanschaffen.
Zijn er specifieke dingen die ik nodig zal hebben om te plamuren?

De droom voor een diorama is er ook, waarschijnlijk is de stap na de AM75 een eerste stationnetje.

Het topic waarin het superen van de AM75 wordt besproken heb ik trouwens ook al gevonden:
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14178.30.html

Alberke

Soldeerstation van een goed merk, 25W
Badger airbrush met compressor

De motor vervangen is niet direct nodig als je digitaal gaat rijden denk ik.
De zijwand van de AM vervangen is niet direct een klus voor beginners (IMHO) maar go for it zou ik zeggen
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Ik heb een airbrusch, identiek aan deze, het is voor de gewone hobbyist méér dan voldoende, je spuit niet ganse dagen hé...
https://www.amazon.de/Timbertech-Airbrush-Set-Kompressor-Action-Airbrush-Pistole-Schlauch/dp/B00LO4PKY2/ref=sr_1_4/259-5194308-1328324?ie=UTF8&qid=1549523934&sr=8-4&keywords=airbrush+set
Verder een goed soldeerstation, zoals Hugo schrijft, een paar pincetjes, stanleymesjes enz.
Een arsenaal gereedschap"kweek" je automatisch aan mettertijd.
Bedenk echter wat je nodig hebt op voorhand en haal het in huis, als jei ets op het moment zelf niet voorhanden hebt ga je misschien vloeken...

;)

ronaldk

Goed,

Wat heb je als modelbouwer allemaal nodig? Eigenlijk best wel wat. Je kan zoveel gebruiken. Maar een kleine opsomming en zeker niet compleet  ;D :
- Goede multimeter;
- (kleine) schroevendraaiers (diverse afmetingen en soorten);
- Pincetten;
- Klemmetjes;
- Tangetjes;
- Penselen / kwasten / rollers;
- (klein) schaar(tje);
- Diverse lijmen (soorten zoals secondelijm, hobbylijm, constructielijm, houtlijm, enz);
- (afplak)tape;
- Derde handje voor solderen;
- Eventueel een loep met licht;
- Goede verlichting;
- Snijmat (liefst wat grotere dan A4);
- Bakjes voor onderdelen;
- Testspoortje met trafo / centrale voor testen;

Groet Ronald.

Gerolf

Op het gevaar je af te schrikken, maak ik je lijst nog wat groter:
- (mini-)boormachine met fijne boortjes, snij- en schuurschijfjes, freesjes, ... en statief
- dat soldeerstation zou ik toch op minstens 60W nemen, en een assortimentje soldeerpunten voorzien
- fijne handvijltjes, ruimertjes, hobbymesjes, ...
- schuifmaat, metalen meet/snijlat, ...

en (veel) later:
- regelbare elektrische voeding
- freestafel, draaibankje, ...

(als ik hier rond kijk gaat het op den duur om nog véél meer gereedschap  ::) )
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bart12

Bedankt voor de tips.

Welke modellen soldeerstations gebruiken jullie?
Is digitaal nodig voor modeltreinen?
Ik had deze Velleman op het oog: https://www.velleman.eu/products/view/?country=nl&lang=nl&id=349590

Wat is een goede winkel/webshop voor het klein gerief zoals klemmetjes, mesjes, lijmen,...


59erke

IK heb mij een aantal maanden geleden na jarenlang gesukkel met goedkope klassieke boutjes deze aangeschaft en ben er wel zeer tevreden over.

https://www.hbm-machines.com/producten/cfh-soldeerstation-ld48
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

bollen neus

Gereedschap? Een gezond verstand en handigheid en daar kom ik al zeer ver mee.
Aveekes.
Den Eric.

Bart12

Bedankt voor de soldeerstationtips!

Citaat van: Alberke op 06 februari 2019, 23:08:12 PM
Soldeerstation van een goed merk, 25W
Badger airbrush met compressor

De motor vervangen is niet direct nodig als je digitaal gaat rijden denk ik.
De zijwand van de AM vervangen is niet direct een klus voor beginners (IMHO) maar go for it zou ik zeggen

Eric, om hier nog op terug te komen, waarom zou het niet nodig zijn als je digitaal rijdt?

Ivm je opmerking voor de zijwand te vervangen, ik heb in het verleden al tientallen modelbouwkits geplakt wat me het vertrouwen geeft er aan te beginnen, maar ik besef zeker zal het zeker geen eenvoudige klus zijn.   

Rangeerduivel

Citaat van: Bart12 op 12 februari 2019, 21:39:56 PM
...waarom zou het niet nodig zijn als je digitaal rijdt? 

Waarom zou het dan wel nodig zijn?
Digitaal versus analoog rijden verandert enkel de aansturing (voeding) van de motor, maar doet niets of weinig aan de motor zelf.
Het is wel een feit dat de oude pannenkoek-motoren van Lima nogal lawaaierig zijn en er tegenwoordig veel betere versies van motoren verkocht worden.
Ik heb op dit forum ergens ooit een draadje gestart hierover;
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,27356.msg396918.html#msg396918

Als je van avontuur houdt, begin maar, maar vooral, onderschat het niet!

;)

Bart12

Aha, dat is dus de reden dat de motor telkens verwisseld wordt.
Ik las in jouw draadje en het eerder vermelde oudere draadje dat verschillende mensen telkens het motortje door een andere exemplaar te vervingen, maar nooit waarom :)

En misschien nog een domme vraag, maar klopt het dat de AM75 in jouw draadje DC is?
Ik veronderstel dat ik voor mijn ombouw van DC naar AC andere wielen zal moeten plaatsen, zal 1 bogie voldoende zijn voor de stroomafname?

Rangeerduivel

Andere wielen plaatsen is voor AC niet verplicht, je kan ook gewoon massa nemen langs één zijde, enkel wanneer je op detectie gaat rekenen op een eventuele 3-rail baan kan dat al eens problemen opleveren...
En als jouw sleper goed geplaatst en afgesteld is, waarom zou 1 sleper niet voldoen?
Ja, die van mij is DC.

;)

Havoc

Citaat van: Gerolf op 08 februari 2019, 11:28:18 AM
(als ik hier rond kijk gaat het op den duur om nog véél meer gereedschap  ::) )

LOL, denk dat ik meer gereedschap dan treinen heb :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.