modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

efl045


efl045

#91
Aangezien de originele Piko trafo niet meer te redden valt maar veel te mooi is om weg te gooien heb ik naar een mogelijke oplossing gezocht, de inhoud veranderen  door wat nog bruikbaar recuperatie materiaal: een trafo resterend van de afbraak van een of andere klein elektro toestel en de regelweerstand uit een oude Lima regelaar (waarvan de trafo een veel te lage uitgangsspanning heeft om de oude Piko lok te doen rijden) voldoen om er 1 locomotief  te laten mee rijden. Hopelijk volstaat dat voor Willy, anders moet er een zwaardere trafo in gezet worden.

De lege Piko trafo behuizing, de Lima donor en de recup trafo in test opstelling:



En dat werkt:



En aangezien de originele omschakelaar al niet goed werkte sinds 1956 is de Piko motor met 2 diodes omgebouwd voor DC ;-)





wolf

franky, je bent gewoon ne krak!  :) :)

Wat ik me, als (domme) leek, afvraag is hetvolgende:
de wieltjes van de wagonnekes/loco en de asjes zijn van metaal; het ene spoor is +, het andere -.
Waarom geeft dat dan geen kortsluiting als je dat stel op de sporen zet?

raf

wolf beter naar de wielen kijken

de inserts zijn van plastiek dus geisoleerd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

#94
Bij deze Piko zijn het eigenlijk geen inserts, dit zijn gewoonlijk kleine isolatie busjes tussen wiel en as, hier zijn de volledige wielen in plastiek en er ligt alleen een dun metalen bandje rond dat het loopvlak en de flens vormt. DDR techniek hé, maar prima geïsoleerd ;-)
Die ringetjes zitten ten andere tamelijk los, 'k zal ze maar best een beetje vast kleven, anders komen ze makkelijk scheef te zitten...
Al wat rood is, is plastiek.








raf

dat rood bedoelde ik dus als insert
en eigenlijk een echt wiel daar ligt ook een band op die al hij versleten is kan vervangen worden
die kleine dopjes die tegenwoordig op de assen zitten als isolatie kun je ook zo benoemen
maar het doel eigent de middelen het isoleert
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

Nog een verschil met wat courant is als de wielen zelf van metaal zijn, zijn de stroomafnemers, meestal zijn dat verende lamelletjes die tegen de binnenkant van de wielen drukken; hier werken ze met rond veerstaal dat op de bovenkant van het wiel aandrukt en zo geplooid is dat het precies aandrukt in de hoek waar de wielband overgaat in de flens, anders blijven die dingen niet op hun plaats. Iets om op te letten als je ze, zoals hier het geval was, moet vervangen.

efl045

De rest van de loc is nu ook gearriveerd.
Dat was wel even schrikken :-)
Hier zullen we het moeten mee doen...




















Rangeerduivel

Voor restauratie en renovatie één adres; FRANKY! ;D ;D

;)

stoomlokje

die heeft blijkbaar jaren in het water gezwommen. :'(

BR-59

Leuke klus om er nog iets van te maken. Alle metalen onderdelen met roest een paar dagen in schoonmaakazijn en daarna met sopje afwassen en drogen. Verf verwijderen met thinner en dan de daadwerkelijke schade maar eens opnemen. Ik blijf dit wel even volgen.

efl045

#101
De meeste verf is al weg na een badje met water en een beetje zeep...
De kap is in spekgladde bakeliet (DDR hé) en de verf is volledig gekrakeleerd, bij het droogblazen met perslucht is de verf er in een stofwolk nagenoeg volledig afgekomen...
Maar de kleur van de verf lijkt zodanig op de kleur van bakeliet dat ik er niks zou aan doen.
Als je zo iets herspuit is de ziel er uit, dan koop je net zo goed een nieuwe lok (vind ik) en ga je de toer op van de 'overrestauratie'.
Ik veronderstel dat dit een lok is met sentimentele waarde, het was de eerste lok van Willy waar zijn vader destijds vele overuren voor gewerkt had, daarom denk ik dat als de loc weer deftig kan rondrijden dit meer waard is dan de financiële waarde die een verzamelaar er zou aan hechten...
Herspuiten kan later nog altijd, maar ik zou en zal het zelf zeker niet doen.

wolf

#102
volledig akkoord met jou Franky.

Dat alles lang nat zou geweest zijn, is wel nitet waar. Alles heeft jaaaaren verpakt in krantenpapier op een droge zolder gelegen.
Waar al dat roest vandaan komt, was voor mij een grote ontgoocheling.
Ik denk dat hij de laatste keer gereden heeft zo'n 30j. geleden (miun kinderen hadden er geen interesse voor, du wer hij terug ingepakt en weggezet.

Ik blijf wel vol bewondering kijken naar het werk van Franky.

efl045

De loc zo ver mogelijk afgebroken en al een beetje opgekuist:



De opgekuiste draaistellen:



En dat ziet er niet alleen beter uit, ze lopen als een lier, beetje perslucht op de tandwielen en de hele tandwieltrein begint te draaien; meer moet dat voor mij niet zijn ;-)

https://youtu.be/FzAnJ-6w7aQ

wolf

bestaan die wielen nu toch niet helemaal uit metalen onderdelen?
Zou men in '56 al kunststof gebruikt hebben?