modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

Havoc

Net een bulldog, die geven ook niet op :) Ik vind dit prachtig. Knap werk met de opkuis.

Maar evengoed knap werk hoe die trein in elkaar zit. Die motorbougie die eigenlijk 2 halve bougies is. Alu voor de wikkelingen is verrassend maar niet onlogisch. Koper was duur en waarschijnlijk schaars in de DDR toen. Nu heb je ook veel kabels in alu hier, oa voor netwerk en coax (en hoospanning). Die "koper" veer die magnetisch is is waarschijnlijk verkoperd veerstaal, dat beschermt wat tegen roest en is dan weer goedkoper dan nikkel of chroom en beter dan zink. De borstels zijn gemakkelijk te vervangen. Die strijkijzer stekker is ook een goede keuze. Nu zetten ze ook overal een IEC sekker aan. Gewoon lekker goedkoop door massa productie.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

efl045

Toch nog maar eens de omschakelaar gedemonteerd en zo werkt het goed en is ook te zien hoe het werkt.
Het lange stukje veerstaal wordt over en weer bewogen door een palletje in het middelste tandwiel van de voorste as. Door vooruit of achteruit te rijden wordt het mechaniek 'gewapend' in 1 van de 2 standen door een intern veertje op te spannen. Van zodra de omschakelpuls gegeven wordt ontgrendelt het opgespannen mechaniek en gebeurt de omschakeling.
En het gaat mis met het opspannen van de mechaniek, 't werkt of in de ene richting of in de andere richting en dan is het na 1 schakeling over...
Er zit nogal wat speling op de bevestiging van het veerstaal (loopt door een uitgesleten gaatje) waardoor een stuk van de beweging verloren gaat.
Nu nog eens proberen het veerstaal beter vast te zetten.
't Kan misschien ook zijn dat er nog iets stroef gaat waardoor een grotere beweging nodig is om het mechaniek te spannen...
Altijd moeilijk te bepalen als er geen goed werkende referentie is.

https://www.youtube.com/watch?v=PjAeBTBY1Wk

https://www.youtube.com/watch?v=C6qsFqb1VWA



Zoals alle omschakelmechanismes toch een kwetsbaar onderdeel.
Ik kan ze geen ongelijk geven dat ze overgeschakeld zijn naar DC :-)


efl045

Bij uitvergroting lijkt het toch dat er al van in het begin een ovaal gaatje voorzien is... maar waarom? Nu lijkt het juist dat te zijn dat maakt dat de beweging te klein is om het mechaniek te wapenen...
Misschien was het een beetje ovaal en is het nu te ver uitgesleten?
Ik zal op den duur nog ergens een goedwerkende moeten zien te vinden om te weten hoe het er allemaal hoort uit te zien :-)


'k Heb het gaatje nu toch maar gevuld met een druppeltje houtlijm, dat kan altijd weer los en zal na uitharden van de lijm opnieuw testen.


wolf

in den beginne (1956) toen ik deze trein kreeg van Sinterklaas (mijn vader had er weken overuren voor gepresteerd), herinner ik mij dat de eerste locomotief na een paar ritjes direct "stuk" was. Reden??
Baby Franky nog niet beschikbaar toen.  ;D

Wat dat omschakelmechanisme betreft, herinner ik me ook dat dit niet altijd goed werkte.
Ik moest wat fingerspitzengefühl ontwikkelen bij het bedienen van die tranfo-knop:
-te kort naar links draaien gaf geen resultaat;
-te lang, dan kreeg de loco een extra stroomstoot voorwaarts maar schakelde niet om.

efl045

Het heeft dus van in het begin nooit zo goed gewerkt als nu met 2 diodes :-)
En toch zou ik het willen in orde krijgen met de standaard omschakelaar, ik heb inderdaad wel iets van een bulldog :-)
Straffer nog, ik maak oude troep graag beter dan origineel, zo rijden mijn oude Gils treinen van eind jaren 40 nu digitaal rond, zelfs met lastregeling :-)

wolf


efl045

'k Heb de omschakelaar nu grondig door, het gaatje moet hoe dan ook ovaal zijn want het blokje waar het gaatje in is waar het veerstaal door zit kantelt en de veer blijft in dezelfde positie, dus is er een ovaal gat nodig. Maar dit lijkt te groot (geworden) ,waardoor een deel van de mogelijke verplaatsing aan de top van het veerstaal verloren gaat en de omschakeling niet goed gebeurt. De draad langer (her)maken zou soelaas kunnen bieden maar dat mag niet want de draad moet de as kunnen passeren.
En aangezien het al van in het begin meer dan 60 jaar geleden een probleem was denk ik dat hier het punt is aangekomen om de pogingen om het beter te doen werken maar beter gestaakt worden en over te schakelen naar de DC oplossing met 2 diodes. Zoals Piko 60 jaar geleden zelf al deed :-)

wolf

prima.
Een vraagje: zijn de kooltjes ook niet bijna op?
Ik vond dat ze zo diep zaten.

eddy

Is dit geen optie? Een dun plaatje met een nieuw ovaal in, kleven boven op het oude??

groeten eddy

efl045

#84
De borstels zijn inderdaad zo goed als op, maar dat heb ik opgelost door 2 bakelieten rondellen weg te laten tussen het motorschild en de lamellen waar het tegenaan geschroefd zit.
En de afstand tussen motorschild en anker is nog meer dan groot genoeg.
Meer dan genoeg reserve voor wat het motortje ooit nog zal moeten draaien ;-)
Dit is echt geen probleem (meer). Het motortje draait prima.
'k Heb ook al gezocht naar nieuwe borstels, maar kan nergens ronde van 3mm vinden die passen.
De ene borstel is nu nog 6,6mm lang, de andere 7,2mm en zie hoe diep ze al zaten, dat zijn er van minstens 8mm geweest!
Misschien weet iemand waar die lange te krijgen zijn, maar ik zou het laten zoals het nu is.

efl045

Dan nog eens terug naar de trafo.
In mijn zoektoch naar de onderbroken primaire wikkeling heb ik de trafo ontdaan van de wikkelisolatie.
En 't was direct prijs, onderaan is een draadje zo 'rot' dat het onderbroken is.
Maar 't zou natuurlijk naïef zijn te denken dat er maar 1 onderbreking zit en je die direct ziet... er zijn nog onderbrekingen, maar dan niet zichtbaar maar wel meetbaar.
Ook aan de andere kant zie je al 'rotte' plekken aan de bedrading.
En bekijk eens hoe mooi die trafo gewikkeld is, helemaal met de hand :-)
Ik zou hem met plezier herwikkelen maar de lamellen uit het spoellichaaam krijgen zal andere koek zijn, die zijn vreselijk opgezwollen door roest. Die gaan er nooit meer uit.
Maak dus maar een kruisje over deze trafo en zoals bij het lokje, ga ineens voor DC, oude regelaars in overvloed op 't internet sinds de digitalisering ;-)






efl045

Zo, nu kan ik mij met een gerust gemoed morgen overgeven aan de geplande robotoperatie.
'k Ga er heel gerust naar toe, als dat ding moest mankeren kijk ik er zelf wel eens naar :-)
Tot later, bij leven welzijn ;-)

efl045

Citaat van: eddy op 18 februari 2019, 18:03:52 PM
Is dit geen optie? Een dun plaatje met een nieuw ovaal in, kleven boven op het oude??
Dit is zeker een optie, maar niet makkelijk uit te voeren. Er is een onderdeeltje dat ik niet los krijg, ook niet nu er al een paar dagen kruipolie is aan gedaan. De enige plaats waar je het boutje kunt vastnemen is aan het hele dunne pinnetje dat voor de ontgrendeling zorgt. Maar ik probeer dat nog wel eens tijdens mijn revalidatie, wat zou ik dan anders doen :-)
Maar het omschakelmechanisme werkte origineel al niet goed, en er is ten andere zelfs geen stand om de motor stroomloos te maken tijdens de omschakelpuls, en 't is maar kort gebruikt door Piko, overschakelen naar DC zoals zij voor die modellen al deden 60 jaar geleden is verstandiger denk ik.
Ik zie dat ook de kap al niet meer heel is, er ontbreekt al een en ander, dus een echt verzamelstuk wordt dit wel niet, ik denk dat WIlly het al leuk zal vinden als de lok weer kan rondrijden, zowel vooruit als achteruit en dit 'gecontroleerd' :-)

efl045

#88
Omdat de trafo uiterlijk nog mooi is en bij de trein van 1956 hoort zou ik die ombouwen naar een DC voeding.
Ik heb dat met 2 oude Gils trafo's ook ooit gedaan, maar dan omgebouwd naar digitaal, de ene als lok selector met een 12-standen schakelaar en de andere als snelheidregelaar met een potentiometer.
Terugbouw is zelfs mogelijk, enkel de Gils lopers zijn verwijderd en de potentiometer en schakelaar zijn met een bewerkt aluminium busje gekoppeld aan de originele Gils onderdelen. En de originele knoppen zijn voorzien van bussen om te passen op de dunnere assen.
Voor de liefhebbers een foto serie:

De originele Gils trafo. Een Gils loc heeft geen omschakelmachanisme maar wel 2 veldwikkelingen die elk via een aparte rail worden gevoed. De rotor ligt aan de middenrail.


De originele en de nieuwe onderdelen.


De lopers vervangen door moderne onderdelen.


Zo iets zou ik met de Piko trafo doen, dat ding is veel te mooi om weg te gooien ;-)



wolf

#89
jazeker!  ;D ;D
Succes morgen.
nog een vraagje: welke maat van rails heeft die trein nodig?
(moest ik ooit in een zotte bui nog iets aanschaffen) 8)