Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

efl045

Dit is misschien al wat ver gaand voor deze rubriek 'Modelspoor beginners', 't is voor de meesten zelfs al van heel lang voor ze begonnen, maar toch maar een overzicht van de overgang van AC naar DC motor bij Piko :-)

Eerst de AC motor met omschakelmechanisme (werkt eigenlijk zowel op AC als DC) zoals Willy er eentje heeft en nog tot 1954 in de catalogus stond (in 1955 niet meer, toen was alles al 'om' naar DC):

En daar maakten ze met een selenium gelijkrichter een DC motor van:


Tot in 1954 stonden ze broederlijk (zusterlijk?) naast elkaar in de catalogus:


Daarbij moet opgemerkt worden dat wat ze AC noemen even goed op DC kan rijden, 't verschil zit hem in het omkeren van de draairichting, bij de eerste met een overspanningspuls (AC of DC maakt niet uit). Bij de naar DC opgebouwde motor door de DC spanning om te polen.

Later werd (in nog altijd min of meer hetzelfde chassis) de veldspoel vervangen door 2 permanente magneten links en rechts op te nemen in het blikpakket, dat was al een 'zuivere' DC motor:




En toen de magneten nog beter werden gingen ze over naar een ringmagneet:


En dan werd het uiteindelijk wat compacter:




En later gingen ze dan over naar de speelgoed flutmotortjes die iedereen wel kent en mij geen bal meer interesseren :-)


wolf

#46
WAW! Super info.
Van harte bedankt eflo45  :) :) :)

Dit item moet ik backuppen om zeker niet kwijt te spelen.

raf

Franky
mooie uiteen zetting van een ver verleden wat techniek aan ging

ik denk zowel voor de beginner als voor de doorwinterde trein hobbyist mooie info

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

De motor en de trafo zijn ondertussen al een goede 100km verder geraakt , niet op eigen kracht maar met de hulp van bpost ;-)
Alles is al nagezien... en volledige demontage is de enige oplossing om dat weer in orde te kunnen krijgen...
Het anker zit muurvast, zelfs aan het anker zelf (proberen!) draaien lukt niet...
En al de rest is eigenlijk ook in een ver gevorderd stadium van verval, ik denk dat 99,99% van de reparateurs dit zouden klasseren bij de hopeloze gevallen, maar ik ben dan bij die 0,01 % die het een uitdaging vinden zo iets weer (min of meer) in orde te krijgen :-)
Als er hier interesse voor is wil ik wel een beetje tekst en uitleg plaatsen, maar momenteel is daar niet echt veel tijd voor, 't is voor mij een hectische periode; sinds ik van tussen kerstdag en nieuwjaar weet dat ik prostaatkanker heb en volgende  week moet geopereerd worden, wordt ik momenteel van de ene dokter, verpleegster, kinesiste, onderzoek, en noem maar op naar het andere gestuurd en vreet veel tijd... Meer iets voor de rubriek 'Deju toch' ;-)
Enfin, voor ik het lokje en trafo weer in orde krijg zullen ze mij eerst moeten oplappen :-)

Al een paar sfeer beelden (van de demontage):
Wordt (hopelijk) vervolgd met een videootje van een weer werkende toestand ;-)

Het motortje heb ik jammer genoeg ontvangen zonder bodemplaatje en dat is wel essentieel om de asblokjes, en daarmee de assen op hun plaats te houden, nu kunnen de blokjes verschuiven (toch als ze weer losgemaakt zijn en dan drukken de contactveren (als ze weer in orde zijn) de wielen en assen naar beneden; bij het transport was dat al het geval met wat nog los zat en er nog was.
Na reiniging zet ik de asblokjes wel vast met een druppeltje lak, het plaatje nu ook nog opsturen met het risico dat het verloren geraakt is het niet waard.







De isolerende delen die het motorschild moeten voorstellen zijn flinterdun en helemaal vervormd... en de elektrische verbindingen zijn wel op een hele speciale manier gemaakt...
Het 'lager' van de ankeras zit tamelijk los in de isolatie, idem de koolborstelhouders, maar ik heb met wat kruipolie het anker toch los kunnen maken zonder schade toe te brengen aan het schild.







De anker as zat dus duidelijk geklemd door roest:





De contacten van het omschakelmechanisme hebben ook ooit betere tijden gekend:



En dan nog wat beelden om te tonen hoe ver het nu staat ;-)







En dan nog een leuke om mee af te sluiten: de invloed van een licht magnetische schroevendraaier op 'Oost-Duits koper' of wat daar moet voor door gaan :-)




efl045

En nu stukje per stukje weer in orde stellen.
Het anker als eerste.
Elektrisch is dit gelukkig nog perfect in orde.

Zo kwam dit uit het badje, toch al een hele verbetering:



Grappig detail: de wikkelingen worden nog altijd netjes op hun plaats gehouden met 60 jaar oude koordjes; ze konden fijne knoopjes leggen destijds in de DDR ;-)



Maar omdat alles beter kan toch nog een beetje opgepoetst:



Ook de asjes houden het nog wel een tijdje uit:



Nogal wat anders dan de moderne wegwerpmotortjes hé :-)

raf

Franky eerst succes bij al je onderzoeken

en ja die 0.01% die worden zeldzaam en ik kan ook niets weg gooien
hoor ik bij die 0.01% geen idee maar zeker niet bij die 99% andere

mooi werk wat je aan het doen bent
dat chassis heeft ook wel betere tijden gekend want daar aan die magneet is het zelfs wat krom
als ik het zo op de foto's bekijk

ik kijk uit naar het vervolg

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

efl045

t Vervolg zal niet voor vandaag zijn, met het goede weer en wetende dat ik vanaf volgende week dinsdag gedurende 6 weken niks zwaar mag opheffen moet ik van mijn grote chef nog wat in de tuin werken :-) Enfin, ik heb straks 6 weken voor lichte werkjes :-)

efl045

Allez, omdat ik er niet kan afblijven, het chassis gerecht :-) Niet zo moeilijk, 't is DDR 'staal' hé :-)





doomslu

Citaat van: efl045 op 13 februari 2019, 12:00:40 PM
t Vervolg zal niet voor vandaag zijn, met het goede weer en wetende dat ik vanaf volgende week dinsdag gedurende 6 weken niks zwaar mag opheffen moet ik van mijn grote chef nog wat in de tuin werken :-) Enfin, ik heb straks 6 weken voor lichte werkjes :-)
Staken! Het is in de mode.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

raf

hahaha luc is me voor LOL

ja dat ziet er reeds veel beter uit dat chassis
gaat goed komen met deze loc ik zie het reeds gebeuren

tlc helpt soms beter dan de brute kracht

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

wolf

Waw Franky dat ziet er straks beter uit dan nieuw.
Ik wens je vooral zeer veel succes met de gezondheid. Dat motorke is absoluut niet belangrjjk.

Ik vind het  super dat je dat allemaal kan.
Dat bodemplaatje blijft me intrigeren. Ik ben er voor 99% zeker van dat ik het vroeger zo (zonder de loco) heb laten rijden.

Rangeerduivel

Citaat van: wolf op 13 februari 2019, 16:54:39 PM
Ik wens je vooral zeer veel succes met de gezondheid.

Daar zijn wij het allemaal mee eens...! ::)

Een goede afloop gewenst Franky

Citaat van: wolf op 13 februari 2019, 16:54:39 PM
Dat bodemplaatje blijft me intrigeren. Ik ben er voor 99% zeker van dat ik het vroeger zo (zonder de loco) heb laten rijden.

Maar deze zin lijkt mij wat verwarrend... :-\ :-\

;)

efl045

#57
Ik probeer uit te leggen waarom het bodemplaatje dat ik nu mis essentieel is.
Op de assen zitten 4 asblokken die als lager dienen, rond met de diameter van de gaten in het chassis en een platte kant.
De asblokken kunnen verschuiven op de assen, anders krijg je de assen er nooit in; om de assen te monteren moeten de asblokken tegen het middelste tandwiel geschoven worden, dan kan de as in het chassis gezet worden en dan moeten de asblokkken tegen de wielen geschoven worden zodat ze in het chassis zitten.
Het enige dat alles op zijn plaats houdt zijn de 4 lipjes van de bodemplaat die op de afgeplatte kant van de asblokken rusten.
Zonder dat bodemplaatje duurt het rijden niet lang, enkel tot er een asblok verschuift en dan duwt de veer die bovenaan tegen het wiel drukt om contact te maken de as uit het chassis.
Dus met een vuile lok waar alles aaneengeplakt zit zul je inderdaad een eindje kunnen rijden, maar een propere lok rijdt zo niet ver...
Ik zal proberen de asblokken voorlopig met een druppeltje lak vast te zetten en hopen dat er geen lak tussen de assen en de asblokken terecht komt...
Er is dus ook een hele grote kans dat als ik de motor terug opstuur de asblokken al weer verschoven zijn als hij 100 km verder aankomt bij Willy.
Dus is het belangrijk voor Willy te snappen hoe dit in mekaar moet zitten.
Jammer dat ik de volledige lok niet heb, nu moet ik eigenlijk half werk leveren waarvan ik niet zeker ben of het tot een goed eindresultaat zal leiden...

Het sluitplaatje met de 4 vasthoudlipjes:



De asblokjes, waarbij het linkse op zijn plaats zit en het rechtse tijdens het transport waarschijnlijk uit het chassis is geschoven, en dat nog op een kleverige as...:



De gaten in het chassis waar de asblokjes in passen:



En dit is de rest van de lok die nog bij Willy ligt met het sluitplaatje. Let op de buitenste eveneens aangedreven assen, de motor betreft de 2 middelste assen want het is een lok met 4 assen, al bij al toch een hele merkwaardige constructie. Pas bij het zien van deze foto snapte ik de tandwielen in het midden van de assen, die dienen om de voorste en achterste as aan te drijven:



Dus Willy, vergeef mij dat ik vrees dat de uiteindelijke montage nooit goed komt als je twijfelt aan de functie van het sluitplaatje...

wolf

Ik heb een beetje het idee dat die assen dan origineel ook een beetje vasgehouden werden op de manier dat jij het gaat doen.
Omdat het heel erg spijtig zou zijn dat ik achteraf jou mooie werk zou teniet doen, ga ik de loco ook best opsturen.
Ik mail daarvoot wel

Herwig

#59
Dit is dus de loc waar dat motortje in hoort.  Weliswaar ondertussen zonder panto's...
Op blz. 9  van de Piko-catalogus A°1955 vind je de tekening van een E46.  ( zie link hierboven in Reactie31)
Op deze tekening zie in het midden onderaan het tandwiel zitten, tussen de twee draaistellen.
Rare constructie. 
Na de omstandige uitleg hierboven van techneut  Elf/Franky  vermoed 'k dat de twee binnenste assen van elk draaistel onder de motor hangen.
En dat de twee buitenste assen van elke bogie via een horizontaal tandwielsysteempje (x 2) ook aangedreven worden. 
Hoe ging dit dan in krappe bogen ?   Dan moet er voldoende speling zijn om de motor-met-zijn-twee-assen in het midden zijwaarts héén/wéér te laten gaan .
Maar dit klopt misschien van geen kanten ....