modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

Klaas Zondervan

Het is een universele motor. Die zal het op gelijkstroom net zo goed doen.

efl045

Het lokje is zelfs ouder dan van 1956, in de oudste catalogus die ik heb van Piko, die van 1955 staan nog enkel gelijkstroom modellen.
Voor de liefhebbers de catalogus van 1955: https://1drv.ms/b/s!AoDtck1wTIcugYNKbViRfPw8TD8-YA

wolf


Herwig

#33
"...de catalogus van 1955..."   

1 >  Heb er waarschijnlijk overgekeken,  maar het  "locje"  waarover jullie spreken hierboven,
       is dat één van die E-locs in deze catalogus ?
       En het motortje zit dan op één van de twee draaistellen ?
       Komt het nu alsnog in orde met dit motortje ?

2 >  De tekst bij de transfo's en toebehoren verklaart iets over een 110 of 220 V netstroom - ingang
       en de wissel- of gelijkstroom zwakstroom-uitgang .....
       Dan was de DDR in de jaren 1950  'vooruitstrevend'  met die 220 V netstroom  ( ? )
       en was Piko midden jaren 1950  'in de overgang'  van wissel- naar gelijkstroom voor de locjes  ( ? )


Klaas Zondervan

Citaat van: Herwig op 08 februari 2019, 15:30:58 PM
Dan was de DDR in de jaren 1950  'vooruitstrevend'  met die 220 V netstroom  ( ? )
Je bekijkt het waarschijnlijk door een Belgische bril.  ;) In de jaren '50 was 220 volt in Duitsland en ook in Nederland al vrij algemeen. Ik heb nooit anders gekend.

efl045

#35
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 februari 2019, 16:21:49 PM
Je bekijkt het waarschijnlijk door een Belgische bril.  ;) In de jaren '50 was 220 volt in Duitsland en ook in Nederland al vrij algemeen. Ik heb nooit anders gekend.
En laat nu net van Amsterdam en Delft bekend zijn dat bepaalde wijken tot 2003(!) een 127/220 V distributie hadden....
Bron: netwerkbeheerder Noord West Net
Maar dit heeft uiteraard niks meer te maken met de oude Piko ;-)

wolf

#36
@Herwig:
Het is ontegensprekelijk 220V (zie één van mijn eerste posts.)
wisselstroom of gelijkstroom kon ik niet uitmaken, maar dat is ondertussen ook al duidelijk: wisselstroom.
Ik blijf eraf (heb al een stroomveer laten doorbranden met een kleine test), eflo45 wil er zich over ontfermen.  :)
Wordt dus vervolgd...

kan ik misschien in afwachting op dat resultaat een link krijgen waar ik wa beginners-info ka lezen ove modeltrein-installaties?

efl045

#37
De handleiding:


Herwig

#38
zou 'k  AUB  m'n eerste vraag van deze namiddag mogen herhalen , met dank bij voorbaat ......

"...de catalogus van 1955..."   

>  Heb er waarschijnlijk overgekeken,  maar het  "locje"  waarover jullie spreken hierboven,
     is dat één van die E-locs in deze catalogus ?
     En het motortje zit dan op één van de twee draaistellen ?
     Komt het nu alsnog in orde met dit  (wisselstroom-)  motortje ?

wolf

@Herwig:
ik heb je toch geantwoord op wat ik kon antwoorden?
Heb je dat niet gelezen?  :(

Wat die catalogus betreft: daar staat, volgens mij, toch direct het antwoord op je vraag in: in die post staat toch in dat mijn motor ouder is dan die catalogus.
Als ik verkeerd ben, zal efl045 wel corrigeren.

Wat is dan nog niet beantwoord?

Herwig

#40
aan Wolf, Willy,
Mijn   vraag 1   was gewoon, uit interesse:       dat draaistel met motortje,   bij welke Piko-loc hoort of hoorde dat ?.
In uw eerste post heb je het over een loc(je) ,    zonder verdere omschrijving.
Nogmaals,  'k zal er hoogstwaarschijnlijk over gekeken hebben, met verontschuldiging, maar het ontsnapt me over welke Piko-locomotief het hier exact gaat.     Ik zie alleen maar foto's van de bogie-met-motor, uitstekend, maar  geen  foto van het locje-zelf.
Behalve als ik zulke foto van uw Piko-loc gemist zou hebben, hierboven ergens .....pardon.
Ik durf vermoeden dat het zo'n elektrische is op draaistellen, maar dit kan volkomen fout zijn ... .

wolf

@Herwig: van die locomotief staat hier geen foto. Ik zal er ook eens een foto van nemen.


De transfo is een kolos van +/- 2kg,
Om de rijrichting te veranderen, moest ik de knop even helemaal (maar zeer kort!) naar links draaien


Hij heeft altijd droog gestaan maar ziet er toch uit alsof hij in het water stond.
Ik durf die niet meer gebruiken, maar zal eens checken of ik dat binnenwerk in 't geheel uit de kast krijg.

efl045

#42
Ik zie eigenlijk geen probleem om die trafo nog te gebruiken.
Als de isolatie tussen de primaire en secundaire wikkeling in orde is maakt dat geroest blik niks uit.
En er zijn wat klemmetjes geoxideerd, maar ik heb al veel erger gezien dat nog werkt ;-)

En voor wie (terecht) bezorgd is deze tip: sluit al wat oud speelgoed is en op netspanning werkt aan via een nieuwe 230/230 scheidingstrafo, dan is er geen enkel risico.

efl045

De trafo is er dus zo eentje:



Niet veel verschil met de klassieke Märklin trafo, omschakelen gebeurt met een overspanningspuls.

efl045

En voor wie geïnteresseerd is in wat er in het motortje zit: