modeltrein van 1956 terug proberen...

Gestart door wolf, 05 februari 2019, 23:26:09 PM

wolf

Aan dat asje kan ik niet aan en nergens vind ik vijsjes om dat verder te demonteren.
ik zal morgen een paar foto's maken van de motor, misschien zien jullie wel een oplossing.
Ik ga ook eens proberen om met 2 personen aan alle 4 de wielen tezamen proberen te draaien.
De wielen van de wagonnekes zaten ook muurvast, maar een klein beetje beweging was genoeg om ze weer vlot te laten draaien.

(ik ben slechtziend, het is niet allemaal eenvoudig voor mij, maar ik heb wel apparatuur die me serieus helpt.)

Rangeerduivel

Citaat van: wolf op 06 februari 2019, 23:30:31 PM
Ik ga ook eens proberen om met 2 personen aan alle 4 de wielen tezamen proberen te draaien.

Nooit doen!..
De wielen moeten in beweging komen van de motor uit...
niet omgekeerd.
Maak zoals gezegd eerst je motor los

;)

Klaas Zondervan

Laat eerst maar eens wat foto's zien. Dan weten we of de aandrijving over rechte tandwielen loopt of over een wormaandrijving. In geval van een  wormaandrijving zeker niet proberen om via de wielen de zaak los te krijgen, dan maak je alleen maar dingen stuk.

wolf

#18


onderaan opzij zie je het grote tandwiel dat aangedreven wordt door een kleintje(dat waarschijnlijk op de motor zit en waar ik spijtig genoeg niet aankan)
Dat grote tandwiel drijft op zijn beurt ander tandwielen aan die naar de wielen gaan.
Links boven is er "iets" dat verticaal kan bewegen en door ee nveertje terug omhoog getrokken wordt????
Het is ook links ergens dat er een draad doorgebrand is.

Een foto van de andere zijde:


EDIT, bedankt Geert. ik heb het aangepast

Geert

#19
Dan mogen deze foto's weg  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Rangeerduivel

Zie ik daar toch een wormwiel...? :-\

Nee dus!

;)

Klaas Zondervan

Sjonge, dat is echt een oud beestje. Het lijkt een beetje op de constructie die Trix in de beginperiode ook toepaste.
Dat ding helemaal links op de bovenste foto, en rechts op de onderste, is een juk dat door de magneetkracht wordt aangetrokken als je er spanning op zet. Het bedient een omschakelaar die de rijrichting verandert. Dat betekent dus, elke keer als je de loc stilzet en dan weer gaat rijden, dan  gaat hij de andere kant op.
Dat juk moet je met je vingers tegen de veerkracht in vrij makkelijk naar beneden kunnen drukken. Maar zo op de foto's te zien zit de hele boel behoorlijk vastgerot. De enige oplossing is een totale revisie. Dus alles uit elkaar, de onderdelen schoonmaken en dan alles weer in elkaar zetten. En dan maar hopen dat er geen onderdelen onherstelbaar zijn beschadigd.

Alberke

...en inderdaad een magneetspoel!
Achter dat gele tandwiel zie je een stuk van het anker, als je daar nu eens voorzichtig tegen duwt (in wijzerzin), dan moet dat toch bewegen.
En zo te zien aan de bedrading gaat daar toch en serieuze voeding voor nodig zijn om dat in beweging te krijgen. Twee batterijen van 4.5 volt in serie? (Als je die nog kunt vinden)
Was dat dan tweerail-wisselstroom? Dan is dat "iets" dat verticaal kan bewegen misschien het omschakelrelais?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

jodo

ik denk dat de twee punten waar de beide uiteinden van de veren op drukken de plaats van de koolborstels is ,veertjes even opzij lichten en koolborstels reinigen.
centraal tussen de 2 koolborstels zie je de plaats waar de as van het anker in zit,dit ook reinigen en een half drupje olie aanbrengen.
als de koolborstels eruit zijn kan je misschien de koperplaatjes van het anker reinigen met een zacht koperen staafje of klein koperen  borsteltje.
altijd aan de motor trachten te draaien,nooit aan de wielen anders beschadig je de tandwielen .

jodo

dat is echt een kluif voor een kenner van oeroude technologie !

Herwig

#25
 "....dat is echt een kluif voor een kenner van oeroude technologie..."

Er is hier op 't forum toch een expert ivm antieke blikken treintjes, is deze stokoude Piko technisch hiermee te vergelijken ?


wolf

Citaat van: Klaas Zondervan op 07 februari 2019, 12:46:15 PM
Dat ding helemaal links op de bovenste foto, en rechts op de onderste, is een juk dat door de magneetkracht wordt aangetrokken als je er spanning op zet. Het bedient een omschakelaar die de rijrichting verandert. Dat betekent dus, elke keer als je de loc stilzet en dan weer gaat rijden, dan  gaat hij de andere kant op.
dat juk werkt soepel. Ik twijfel nu of het toch geen wisselstroom is? Ik herinner me dat ik de grote knop op de transfo, heel kort in de verkeerde richting moest draaien om de rijrichting te veranderen.
Ik heb altijd gedacht dat daardoor gewoon de+ en - op de sporen omgedraaid werden.
Helaas kan ik dat niet meer testen.

@Jodo: ik vroeg me al af wat er achter die veertjes zat. bedankt voor de tip.

@Alberke: het tandwiel dat je ziet achter dat gele is nog niet de aandrijving: er zitten nog tandwielen in.
ik heb er een 12V batterijlader aangehangen.
gevolg: kleine bliksemschicht.
Op de bovenste foto zie je op het rechterwiel een koperen staafje rusten en links niet (meer  :( ) .
Dat is een deel van de veer langs waar de stroom opgenomen wordt. Doordat de linkerkant doorgebrand is, steunt de rechterkant ook niet meer en wordt er dus geen stroom meer opgenomen.
Gedaan met testen dus.  :( :(

inderdaad voer voor een kenner want ik zie geen enkele manier om dat te demonteren zodat het daarna terug kan gemonteerd worden. Spijig want het is/was een mooi stukje techniek.

efl045

#27
Citaat van: wolf op 07 februari 2019, 17:10:51 PM

ik heb er een 12V batterijlader aangehangen.
gevolg: kleine bliksemschicht.

inderdaad voer voor een kenner want ik zie geen enkele manier om dat te demonteren zodat het daarna terug kan gemonteerd worden. Spijig want het is/was een mooi stukje techniek.
Mijn hart bloedt als ik zie hoe zo een mooi stukje techniek, van mijn geboortejaar dan nog, op de kortste keren om zeep wordt geholpen :-(
Er was waarschijnlijk niks anders aan dan wat verhard vet...en kon op een paar minuten weer losgemaakt zijn...
Blijf daar toch af als je er niks van kent en laat dat aan iemand over die er wel iets van kent.
't Is misschien nog niet te laat, maar met wat advies langs het forum komt dat nooit meer in orde, daar ben ik zeker van.
Als je het lokje tot bij mij krijgt zal ik het met veel plezier weer proberen in orde stellen, ik heb je een PB gestuurd. 


wolf

Pb terug gestuurd. :)
Juist op 't net gezien dat er nog zo'n loco's zijn: E460701

stoomlokje

wolf ,
dat is inderdaad een wisselstroommotor , uitgevoerd om op 2 rail te rijden , de eerste PIKO's met het omschakelmechanisme op de motor , en niet met een appart omschakelrelais zoals bij M¨....