Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Roco H0 HLD62/63 met "dikke" en met "vlakke" motor digitaliseren

Gestart door eve, 05 februari 2019, 14:30:37 PM

eve

PCB-prototype aangekomen : passen...


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

stoomlokje

dat ziet er weer strak uit , knap werk Erik.

grtjs, Saskia

loebaske


eve

Het is nog steeds wachten op bestelde onderdelen.

Misschien enige verklaring over de mogelijkheden van de PCB.

1. In basis stuurt hij de motor en heeft verder 4 uitgangen : LV, LA en Aux1 en Aux2.
Daarmee kunt U wit licht voor en achter richtingsafhankelijk schakelen. En het rode licht inschakelen of doven ook richtingsafhankelijk.

2. Als optie kan een dubbele versterker op de onderzijde van de print gesoldeerd worden om de onversterkte uitgangen Aux3 en Aux4 te kunnen gebruiken bvb voor de stuurstandsverlichting voor en achter.

3. Vanaf de decoder kan ook Aux5 en Aux6 gekoppeld worden aan een externe dubbele versterker (verkrijgbaar bij MIAA.be) om voldoende power te verkrijgen om eender wat te doen naar eigen wens.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik

Flip

Een mooi project alle lof .
Maar het "zware " stroomverbruik van deze motor blijft.
Niet meer van de huidige tijd.
Ik heb ooit zo'n motor uitgebouwd die neemt onbelast 400Ma.

Julien
Lenz digital PC sturing

eve

@ Julien

Aan dat stroomverbruik kan ik niets doen.
En 400 mA onbelast heb ik ook gemeten.
Een loc moet iets trekken, dus is het stroomverbruik belast van belang.
En dat situeert zich tussen 900 en 1200 mA.
Daarom stelde ik in de openingspost een decoder te gebruiken die 1500 mA aankan.
Als de motor meer dan 1500 mA begint te trekken zal hij wel stuk zijn.

Dus de oorspronkelijke bedoeling  een digitalisatie van een dikke moor te maken om 60 € motorvervanging te vermijden blijft.

Mvg, Erik

Flip

Ik begrijp uw bedoeling wel Erik .
Ik heb in mijn oude TEE van Roco (waar ook zo'n dikke inzat) voor een paar jaren een Faulhaber in gebouwd, ongeveer 100 €.
Zeer goet resultaat en weinig verbruik.
Nog één vraag : Welke decoder komt daarin en wat kost een dekoder die 1500mA kan leveren ?

Mvg  Julien

En nog veel "ombouw genot "



Lenz digital PC sturing

eve

@ Julien

Als alles werkt zoals het is uitgedacht, zal ik het hier wel zeggen.
Anders ga ik in stilte op mijn bek.

Mvg, Erik

krispy

Kwa decoder , gewoon de lokpilot 3/4  of Sound decoder en geen problemen mee , werken hier al jaren met die decoders , nog nooit geen probleem mee gehad in combinatie met die dikke motoren
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Rangeerduivel

Citaat van: krispy op 24 februari 2019, 11:25:03 AM
Kwa decoder , gewoon de lokpilot 3/4  of Sound decoder en geen problemen mee , werken hier al jaren met die decoders , nog nooit geen probleem mee gehad in combinatie met die dikke motoren

Idem dito!

;)

eve

Er zijn redenen waarom wij niet opteren voor een Esu.

Mvg, Erik

Waterman

Citaat van: eve op 18 februari 2019, 15:24:25 PM

by Erik Verleysen on Flickr

Netjes!! Ik heb mijn 62's al gedigitaliseerd op basis van het artikel dat eerder in Modelspoormagazine verscheen, anders zou ik meteen voor deze propere oplossing opteren!

Citaat van: Flip op 23 februari 2019, 19:12:03 PM
Maar het "zware " stroomverbruik van deze motor blijft.
Niet meer van de huidige tijd.

Ok, nu wil ik het wel eens weten (en ik vraag dit enkel omdat ik wil bijleren): wat is het probleem daarmee?
Ik heb 5 van die type 62's  en mijn type 20 met die oude motor gedigitaliseerd. Aan die type 20 heb ik als experiment eens een lange sleep goederenwagens gehangen, inclusief twee Roco Clean wagens die extra wrijvingsweerstand geven. Zelfs met alle lichten aan (8 leds) kwam ik volgens de z21 app nooit in de buurt van de 1A, wat als ik het mij goed herinner het maximum is dat een LokPilot V4.0 kan leveren enkel voor de motor!

Waarom blijft dit dan altijd weer terugkomen? De elektriciteitsrekening die te hoog wordt??

Flip

#27
Waterman
De meest H0 decoders kunnen max 1A leveren en  dan blijft er nog wat  over voor leds ed. Een gemiddelde booster 5 A. Als je met enkele van zulke dikke knapen rond rijdt  tel maar uit. Ik heb er in eentje gehad waarik na 5 min rijden mijn vinger verbrande aan de dekoder. ROCO gebruikt ze ook al jaren niet meer. Niet tegenstaande dat vind ik het project van Eve lovens waardig.
Iedereen beleeft zijn hobby op zijn manier.

Julien
Lenz digital PC sturing

Waterman

Citaat van: Flip op 25 februari 2019, 16:58:52 PMIedereen beleeft zijn hobby op zijn manier.

Wat dat betreft ben ik het wel met je eens  :-X

eve

De onderdelen komen binnen : langzaam, maar traag...
Hier de decoder op de PCB, nog los wegens nog geen contra-stekker.


by Erik Verleysen on Flickr

Mvg, Erik