Omschakelen van Massa detectie naar Stroom detectie.

Gestart door PietB, 04 februari 2019, 21:05:35 PM

modelbaanHO

Tof onderwerp. Ik heb voor mijn schaduwstation zo'n 64 van deze schakelingen nodig.
De componenten heb ik al. Nu nog de printplaten maken, maar dat is nu een stuk eenvoudiger geworden
Bedankt voor de info.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

bellejt

als zovelen er zitten op te wachten waarom dan geen professioneel printje samen laten maken ? Dan zal dat goedkoper uitkomen dan printplaat.

PietB


Geert

Zal er is een klein artikel over schrijven voor MSM?,  blijkbaar bruikbaar voor meerdere, wel met foto's en werking...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske


Super goed idee Geert, is dan nog een naslagwerk voor wie niet op het forum actief is  ;)

Geert

#35
De schakeling zelf ook eens gemaakt. Dit om deze te testen voor ik er iets over schrijf. Wel een kleine wijziging moeten doorvoeren. Tussen de dioden moet er geen 2 maar 3 gaatjes tussen zitten. De dioden die ik gebruik zijn er voor 3A ( beter bestand tegen kortsluitingen).  Meer later....


stroomdetectie onderzijde
by Geert Giebens, on Flickr


stroomdetectie bovenaanzicht
by Geert Giebens, on Flickr


Stroomdetectie zijaanzicht
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Er bestaan ook powerdiodes met een spanningsval van bijna 2 Volt, een UF5408 bijvoorbeeld ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

Net even in de datasheet gekeken van de UF5408, een spanningsval van 1,7V-2V. Ruim voldoende, en kan de schakeling enigsinds vereenvoudigen.
Maar het is de bedoeling deze spanningsval zo laag mogelijk te houden met Si-dioden 1,2V-1,4V.

Met microcontroller-technologie kan ik gaan naar een spanningsval van 0,3V-0,4V. Maar dat is een ander topic.


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

Citaat van: Geert op 06 april 2019, 18:12:19 PMMaar het is de bedoeling deze spanningsval zo laag mogelijk te houden met Si-dioden 1,2V-1,4V.

EGP30G  = 1.25V ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Geert

#39
Deze diode heeft een ander probleem Gerolf.

Een te lage doorlaatspanning bij zeer lage stromen erdoorheen. (De optocoupler moet ook voldoende spanning en stroom hebben)  Bij wieldetectie worden soms weerstanden gebruikt, zoals je weet, en dan vrees ik er voor.

De powerdioden die ik nu uittest hebben bij zeer lage stromen al 0,6V doorlaatspanning en dit maal 2 geeft 1,2V.  Bij 1A 0,7V, en bij 3A en hoger 1,25V. Maar dit is enkel bij kortsluiting, normaal moet de kortsluitbeveiliging van de centrale al zijn werk gedaan hebben.

Maar elke tip blijft welkom ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

anne w

Nog een kringetje in de vijver: op het 3-rail forum was iemand actief die altijd grote pleidooien hield om "schottky" diodes te gebruiken, dit vanwege de snelle schakeltijden, wat mij ook handig lijkt bij onze digitale, dus vaak wisselende spanningen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Geert

Bedankt voor de tip Anne.

In de link net hiervoor naar microcontroller technologie gebruik ik ook deze diodes, maar om een andere redenen, omwille van de lage doorlaatspanning van 0,3V tot 0,4V.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen