Omschakelen van Massa detectie naar Stroom detectie.

Gestart door PietB, 04 februari 2019, 21:05:35 PM

Michiel

Overstappen naar schaal N is steeds een goede keuze! Een diode blijft een diode, een transistor blijft een transistor... toch? ;D ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PietB

Citaat van: Geert op 06 februari 2019, 08:37:21 AM
Is dan overschakelen van H0 naar N dan wel een goede keuze Piet  ;)
De tijd zal het leren Geert ;)

Citaat van: dani op 06 februari 2019, 09:43:39 AM
En om te antwoorden op Piet :    of ik me geroepen voel ?   Wie weet, als je luid genoeg roept ....   96 stuks, dat is  "serieproductie"
Nee joh het was als grap bedoeld.
Ik ga zelf wel klooien, maar ik was benieuwd of er iemand hier op het forum al door het zelfde 'dal' was gegaan waar ik nu voor sta.

grt Piet.

Klaas Zondervan

Ik ben niet door een dal gegaan, maar ben al ongeveer sinds mijn 10e met elektronica bezig. In de loop van de tijd al tientallen stroomdetectors in elkaar gesoldeerd. Ben nu ook al de 70 voorbij, maar gelukkig trillen de handjes nog niet. Het geheim: niet roken, niet drinken en geen pindakaas eten. :D
Dit is geen aanbod om ze voor je te gaan maken, ben op het moment te druk met mijn eigen spoorbaan aan de praat te krijgen en nog een heleboel andere dingen.
Aangezien je 16-voudige  terugmeldmodules hebt ligt het voor de hand om ook 16-voudige stroomdetectors te bouwen, oftewel 16 stuks op 1 printplaat.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Geert

Even bovenstaande schema uitgerekend per melder: 0,31935€/meldingang  (zonder connectors, je kan voor eentje gaan met gouden contacten om de prijs wat op te drijven  ;) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Wat Geert tekent had ik ook in gedachten, maar geen tijd om het uit te werken. Als je er zo geen 4 maar 16 naast elkaar zet past het precies op de breedte van een standaard Eurokaart van 16 bij 10 centimeter. En je hebt maar de halve lengte nodig, dus je haalt er 2 uit een kaart.

Geert

#22
Voor Klaas  ;)


Stroomdetector op gatenprint 16
by Geert Giebens, on Flickr

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stoomlokje

Gert , bedankt voor dat prachtige opbouwschema ,
Dan kan ik mijn indertijd fout aangekochte melders ( toen nog onwetend ) van Viessmann en LDT toch ook nog op een verantwoorde manier gebruiken.

grtjs,
Saskia

Geert

#25
Saskia,

ik zal er is eentje voor jou inéénsolderen, ik wacht enkel nog op de opto's. Kan jij deze testen op 2rail...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

stoomlokje

Geert ,
ik twijfel niet aan de werking , want die schakeling is exact  dat wat Wim Ros ( RoSoft ) , ook toepast op zijn s88SD16- schakelingen.

grtjs,
Saskia

Geert

#27
Het principe bestaat al heel lang, enkel de gebruikte onderdelen zijn anders.

Het nadeel bij dit principe is dat je 1,4V spanning kwijt bent. Ik heb dat opgelost door andere dioden te gebruiken en er spanning over te meten. Nu ben ik maar 0,4V spanning kwijt. Staat hier beschreven. (Zal niet lukken voor Piet zijn bibberhandjes  ;) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Die 1,4V spanningsval is hier niet te vermijden omdat de infraroodleds in de optocouplers 1,2V nodig hebben.

Geert

#29
Ik kreeg al de vraag of die gaatjes door de strokenprint geboord moesten worden. Dat kan, maar beter is koper weg booren. In deze link van Peter (Peterdoethetbeter PeterC)  staat het beter uitgelegd.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen