Een klein overweg-diorama.

Gestart door ronaldk, 03 februari 2019, 17:38:40 PM

ronaldk

Toch maar eens bedacht dat ik hier ook maar eens iets moet laten zien van mijn "bouwkunsten". Niet dat ze super zijn maar toch. Een klein dioramatje is wat ik hier wil laten zien. Op een buurforum ben ik al wat verder dus hier laat ik het een en ander even in "vogelvlucht" zien tot we "bij" zijn. Wat gaan we bouwen? Nou een klein diorama van een spoorlijntje met een overweggetje.

Dus eerst het bakkie voor het diorama maken:



Daarna even de basis gemaakt van ondervloerisolatie en even passen van waar wat moet komen:





Het moet een asfaltweggetje worden en Dan nu aan de gang met het asfalt. Eerst maar wat proefstukken gemaakt:

Dan de verharding van de weg. Eerst wilde ik een zandweg maken. Na het zoeken naar wat voorbeelden op internet ook andere dingen tegengekomen. Bij de Modelbrouwers: hey police officer! , are you not forgetting something! kwam ik een methode voor het vervaardigen van asfalt tegen. Dit soort diorama's zijn per definitie geschikt om het uit te proberen. Maar daarvoor nog een test gedaan: Dit was na het aanbrengen van de mix.





Na een uur of wat / dagje drogen komt het als boven eruit te zien. Gelukkig had ik nog wat voorbeelden in huis:

Een tweetal oude asfaltkernen met het type DAB als deklaag. De kleur komt goed overeen. Nu verder met het diorama:



Na het proefstukje kan ik een beetje de wegenbouwer spelen  ;D Tijd om het "zwart" te maken of te wel: ASFALTEREN! De geur van bitumen (nog beter teer) is altijd goed.



Een malletje voor het asfaltweggetje. Dan blijft de boel een beetje bij elkaar als ik het aanbreng. Dus lekker aan het knoeien en prutsen met het koudasfalt mengsel:



Na een kort tijdje ziet het er zo uit:



Nu uitgebreid laten drogen. Dan moet het als het proefplankje uit zien.

Nu eerst de inwendige mens versterken en dan verder met het verhaal.

Groet Ronald.

sdz1976

Cool en mooi gebracht project  8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

ronaldk

Dank u! We gaan vrolijk verder  :)

Tijdens het drogen van het asfalt gaan wij verder met andere zaken:



Dit zijn de basis elementen voor de overweg:
- De rails (dit geval Rocoline zonder bedding)
- Een overweg met stelconplaten, type RK.210.003.04 H0 - STELCON - TYPE NIEUW - GRIJS - 131MM
- Een rocozaagje

Dus eerst de overweg op maat maken. Ik heb een weg van ongeveer 4 tot 4,50 meter breed dan heb ik 2 brede platen nodig (2x 2,40m = 4,80m). In de verpakking zit een over weg van 131mm dat is ongeveer 11,00 meter breedte. Dus daar haal je dan nu 2 overwegen uit.



Na het op maat maken van de overweg gaan we de diepte controleren:



Zo uit de verpakking. Dit is goed als je bijvoorbeeld met een railgum je rails wil schoonmaken. Voor het diorama wil ik het iets meer gelijk hebben. Dus even met een klein vijltje de groef wat dieper gemaakt:



Nu de overweg in de rails maken. Dus even aangeven waar de overweg moet komen. We leggen de overweg op de rails en draaien de boel om. We kunnen nu gemakkelijk zien waar we de railbedding moeten wegzagen:





Nu de rails verven en wat bijwerken. Het moet wel een beetje roestig aan de zijkanten zijn:



Ook de overweg moet nog even geverfd worden. De zijkant moet even een grijze kleur krijgen:



Inmiddels is het asfalt genoeg gedroogd om verder te gaan. Gelukkig is de acrylverf van de zijkanten snel droog. Even passen met een losse overweg en rails:



Nu gaan we de overweg "inbouwen". De bielzenmat moet van de spoorstaven en op die plek komt de overweg.  Na het schilderen van de rail kan de boel aan elkaar verlijmd worden.
Dus met de zaag aan de gang:



Dus gewoon met secondenlijm. De lijm in de groef aanbrengen, een paar seconde laten intrekken en dan de rail er inleggen en de boel maar even klemmen.





Na het drogen kan de boel in elkaar gezet worden. Ook nog even wat draadjes aan de spoorstaven gesoldeerd om later nog wat "spanning" op de rails te kunnen zetten.



Nu gaan we verder met de afwerking. Tussen de overweg en het asfalt moet iets aangevuld worden. Je kan kan het op een aantal manieren doen. Ik heb de keuze gemaakt door gewoon het asfalt aan te vullen en niet een "bitumengietsel" te gebruiken. Dat is voor een volgende keer.  :) Dus even de overweg afplakken om knoeien te voorkomen:



Dan vullen dan komt het er zo uit te zien. Later is dat nog een keer aan en bij te vullen:





Nu we dat gedaan hebben kunnen we met het landschap verder gaan. Eerst zorgen dat het allemaal wat meer heuvels worden. Dus lekker met zand,voorstrijk en zwarte verf aan het klooien:





Nu moet het drogen. Want anders kunnen we niet verder met het landschap.

Groet Ronald.


ronaldk

Zo jullie zijn bij en nu verder met iets nieuws:

Na het drogen aan de gang met het landschap. Voor vele mensen is dit het leukste werk van het gehele modelspoorgebeuren. We gaan aan de gang met de spullen van Martin Welberg. Daar gaan we even mee experimenteren. Het spul van Martin is gewoon heel mooi om te zien. Nu nog kijken of het makkelijk te verwerken is.  ;D We gaan een aantal matten en een aantal struiken uit de lijn van Martin Welberg's Scenery 'n' Stuff



Dus aan de gang met houtlijm, schaar en pincet aan de gang:









Dit is het resultaat tot nu toe... van de week verder.

Voor degene die nog meer info willen: Martin heeft een filmpje op jijbuis gezet om te demonstreren hoe het verwerken van zijn matten gaat. Working with Scenic Mats

Groet Ronald.

Jef

Tuut zei de trein en de statie vertok.

steamdriven

Van zoiets word ik dus blij, zie!
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Pierre

Groet Pierre.


ronaldk

Dank! We prutsen een beetje aan en proberen het een beetje te laten lijken  ;D

Groet Ronald.

Pierre

Citaat van: ronaldk op 04 februari 2019, 18:19:37 PM
Dank! We prutsen een beetje aan en proberen het een beetje te laten lijken  ;D

Is goed gelukt. ;)
Groet Pierre.


ronaldk

Dank,

We gaan verder prutsen. Wat meer groen aangebracht en dan maar ballasten







Na een uurtje drogen is dit het resultaat. Nu nog wat verder afwerken en bijwerken.



Groet Ronald.

loebaske


Een mooi resultaat die mag gezien worden, wat je kunt bereiken met Weltberg Scenics is heel duidelijk...

ronaldk

#12
Dank, het werkt inderdaad erg lekker. Het is niet het goedkoopste spul maar het is goed te verwerken. Het ziet er erg mooi uit. Je kan zien dat er iemand met veel verstand van zaken de producten heeft ontwikkeld. Ik ben hier heel erg tevreden over.

Nog een stapje verder... Wat stokkies als proef geplaatst. Deze gaan nog vervangen worden. En daarna een klein lokje op de plaat gezet:







Groet Ronald.

evan

Leuk en leerrijk projectje ;)

Tip: breng volgende keer eerst je ballast aan en dan pas het groen.  Nu hangt er behoorlijk wat ballast in je vegetatie ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

loebaske

#14
Ronald, bedankt voor de link...

Het lig wat in de prijsklasse van dergelijke producten, de klanten die het reeds hebben gebruikt zijn volledig overtuigd dat Welberg Scenics er met kop boven uitsteekt.....