Een nagelnieuwe Twin Center op zolder...

Gestart door steamdriven, 01 februari 2019, 17:48:57 PM

steamdriven

Ik heb als kind/jongvolwassene ongeveer 15 jaar N-spoor gereden. Bij mij ging het ook toen al vooral over scenery, méér dan het rijden zelf. Ik ben het passief wel blijven volgen gedurende die 25 volgende jaren maar elektrisch/electronisch ben ik niet erg sterk. Ondertussen ben ik opnieuw actief geworden via de club (wat erg leerzaam is) en ben ik al een heel tijdje volop bezig met voorbereidingen en (foto)documentatie voor mijn thuisdiorama.
Voor mij is juistheid belangrijk, t.t.z. bij bestaande reproducties wil ik het "juist" hebben. Bij fantasie moet het "mogelijk" zijn.
Weathering, signalisatie, profieldiktes, details... Dat zijn mijn dada's. Het ontwerpen/denken/bouwen is prioritair, rijden komt op de tweede plaats.

Nu mijn probleem:
Zeker 13-14 jaren geleden, op wintervakantie aan zee, kwam ik een Fleischmann Digital Start Set N 69368 tegen in absolute soldenprijs bij een winkel die zijn deuren sloot. Ik heb die toen aangekocht maar nooit kunnen gebruiken (verhuis, nieuwbouw enz...). Nu staat die hier op zolder. De kit bevat een Twin Center.

Wat doe ik nu best? Kan ik met die basis nog aan de slag (maar die is archaïsch) of verkoop ik beter de set en koop een hedendaags systeem ala Multimaus of andere om terug te starten?
Omdat mijn interesse de laatste jaren vooral bij smalspoor ligt ga ik waarschijnlijk ook de eerste jaren niet direct meer N rijden maar h0e. Anders wordt het te klein voor mijn ogen. Voor een latere reconstructie van een stukje Belgische spoorgeschiedenis weet ik het nog niet, terug naar N of h0. Dat laatste zou ik kunnen koppelen met het smalspoor.

Ik weet geen eens of dat dit Twin Center (N-startset) ook voor h0 bruikbaar is...
Misschien is het ook interessant om weten dat alle computers in huis Apple zijn, dus iOS. Voor sturing wordt dat later dus waarschijnlijk ook iDrive.
Ik ga werken met Tillig smalspoor (verstrengeld spoor) in mijn eerste diorama dus ook het rollend materieel en de sporen zijn niet geschikt voor mij. Het gaat me dus enkel over dat Twin Center.

Kunnen jullie mij adviseren wat ik best doe met die startset?
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michael

Bart, ik maak al ruim 10 jaar gebruik van mijn twin center en deze voldoet nog steeds, met de computer rijden dan heb je toch een centrale nodig en dat kan dan prima met je twin center, schaal niet belangrijk.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

PietB

Citaat van: Michael op 01 februari 2019, 23:34:12 PM
schaal niet belangrijk.
Michael, waarom heb ik dan op mijn Intellibox650 (Twincenter is bijna gelijk toch?) de mogelijkheid om de baanspanning te selecteren voor N of H0?

grt Piet.

stoomlokje

Twin-Center gewoon een iets hogere voedingsspanning geven ( +/- 16v AC ) en is dan perfect voor H0 bruikbaar.

Grtjs
Saskia

Michael

Citaat van: PietB op 02 februari 2019, 01:12:42 AM
Citaat van: Michael op 01 februari 2019, 23:34:12 PM
schaal niet belangrijk.
Michael, waarom heb ik dan op mijn Intellibox650 (Twincenter is bijna gelijk toch?) de mogelijkheid om de baanspanning te selecteren voor N of H0?

grt Piet.

Wel Piet fijn dat je die keuze hebt, dan kan je schakelen tussen N en H0 en is het niet belangrijk welke schaal je rijd je centrale kan het aan, en ja dat je de keuze moet maken lijkt mij dan wel evident.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ERVIN

Hier ook al bijna 20 jaar een tevreden gebruiker van het Twin-Center.  ;)

steamdriven

Bedankt allen.
Dat betekent dat ik voorlopig toch een aanzienlijk bedrag aan andere (nuttigere) dingen voor de baan kan besteden.  :)

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html