probleem met standaarddecoder LSM 22000

Gestart door i11, 28 januari 2019, 21:38:26 PM

i11

Gisteren heeft plotseling mijn BB 22000 van LSM (ref. 10050S) de geest gegeven en ik weet niet wat er mankeert. Ik zal beschrijven wat er is gebeurd en hopelijk kunnen jullie aangeven wat ik het beste kan doen en wat er waarschijnlijk aan de hand is.

  • Het bouwjaar van de loc is ongeveer 2012-2014, is nieuw gekocht en heeft bij mij pas weinig bedrijfsuren gemaakt (<20 uur)
  • De loc stond alleen (dus geen andere treinen op de baan) op een door een Intellibox 2 gevoede baan, heeft daar een uur stil gestaan met de geluidsfuncties geactiveerd. Zelf was ik even weggeroepen en toen ik terug kwam meldde de Intellibox 2 dat de spanning van de baan was gehaald wegens kortsluiting
  • Nadat ik de 22000 had weggepakt heb ik een andere machine gepakt en die werkte normaal. Daarna de 22000 weer op de baan en voilĂ  opnieuw kortsluiting. Kortom, de 22000 heeft een probleem en vooralsnog niet de Intellibox 2.
  • Ik heb geprobeerd de decoder uit te lezen met een ESU-lokprogrammer echter na enkele schokjes in de loc, lukt het de ESU-lokprogrammer niet om de decoder uit te lezen buiten enkele CV's zoals bijvoorbeeld CV7, maar het merendeel van de CV's niet.
  • Ik heb gecontroleerd of de printplaat soms de oorzaak is van de kortsluiting. Op franse fora heb ik gelezen dat op de bevestigingspunten van de printplaat wel eens een kortsluitstroom kan ontstaan, echter dat blijkt bij mijn loc niet de oorzaak van het probleem te zijn.
  • Ik heb geprobeerd na te gaan of iets is doorgebrand. Indien je met je neus ruikt nabij de printplaat ruik je een chemische geur, maar niet echt verbrand of zo.
  • Ik heb met een gewone multimeter de spanning op de rails gemeten om na te gaan of er soms teveel spanning op de rails wordt gezet. Ik meette circa 9V indien ik mijn multimeter instelde op gelijkstroom en circa 27V indien mijn meter instelde op wisselspanning. Weet er iemand of dit normale waarden zijn indien je op deze manier de spanning meet?

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren wat te doen. Ik ben bang dat mijn Intellibox 2 misschien de oorzaak van de ellende is of dat de printplaten van mijn LSM-locomotieven erg slecht zijn. Dat laatste zou erg vervelend zijn aangezien ik nogal wat LSM materieel met vanaf fabriek ingebouwde printplaat/decoders heb.

IMG_5713a
IMG_5715a
IMG_5715b
 

Olivier77

Beste Lieven,

Haal de decoder eruit en zet deze in een andere loc.
Weet je dan zeker dat het aan de decoder ligt of aan de loc.
Er is wel een maar. Als de printplaat de decoder heeft doen opblazen
en je steekt een andere (best geen sounddecoder) decoder in die lok
kan het zijn dat je ook deze decoder opblaas.
Normaal zijn de Esu decoders wel beschermd tegen overbelasting en kortsluitingen
maar er is altijd een risico.
Je kunt ook een reset van de decoder proberen, sound blijft er gewoon op.
Wel zijn alle rij instellingen terug in de basisconfiguratie (als je de basisconfiguratie niet veranderd hebt)
Mvg
Olivier 77

3rail, Krails, Ecos2, Koploper

Rangeerduivel

Bij mij staan de sound-funkties soms bijna een dag lang aan, bvb 's morgens een uurtje modeltrein en dan niets mee tot "s avonds deboel uit te schakelen, dus normaal kan dit dus geen kwaad.
Wat ik uit ervaring wel weet is dat sommige decoders wel heel heet kunnen worden, soms al na een paar minuten, reden daarvan is mij onbekend.
En ja, zoals wij allemaal gezond zijn sterft er onder ons ook al eens iemand... :-\

;)

i11

#3
Beste Olivier en Rudy,

Dank voor het delen van jullie ervaringen en tips. Goed om van Rudy te horen dat het gedurende een dag aan hebben staan van de sound/lichten geen probleem zou moeten zijn (helaas haalde mijn 22000 niet de 20 bedrijfsuren :( ).

De tip van Olivier om de decoder van de LSM 22000 SNCF eens te steken in een andere loc ga ik zeker doen. Ik heb nog een analoge LSM reeks 21 NMBS staan dus ik ga proberen die decoder er daar in te steken en eens kijken of het de decoder is of de printplaat. Ik heb wel nog nooit mijn reeks 21/27/12 locs opengemaakt dus dat wordt een uitdaging om alle kleine delen eerst los te maken alvorens de loc te openen ::)

Groeten,
Lieven