Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Piko reeks 8043

Gestart door loebaske, 25 januari 2019, 14:09:34 PM

Sicco

Ik doel op de andere reeks 80 (Roco en evt. ESU), niet op locs van een hele andere reeks  ;D
de 8269 is erg goed maar heb de indruk dat deze nog beter is

Koen

Met verlichting?

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

loebaske

#17
Uiteraard met verlichting + cabinne verlichting  ;)

De glazen staan nu bol in vergelijking met de reeks 72-73-82 beter licht verspreiding.




Voor de mensen die nu pas het topic openen, scrol naar beneden voor de foto's.

Jurgen

Citaat van: loebaske op 08 maart 2019, 16:48:44 PM
Voor de mensen die nu pas het topic openen, scrol naar beneden voor de foto's.

Eerder naar de eerste pagina...

Maar zoals vermeld in mijn nieuwste aanwinsten heb ik het model vandaag ook afgehaald en net op de baan gezet.

Die sound is fantastisch!
Het model heeft ook drijfwerkverlichting! Niet zomaar een ledje dat veel te veel licht geeft, maar echte flauwe lampjes zoals je in het echt zou hebben. Ik heb de kamer meteen donker gemaakt om dat allemaal eens van dichterbij te bekijken, echt prachtig.

Standaard staan de front- en sluitseinen in rangeerstand, maar je kan de verlichting wel wisselen. Wanneer je de wisseling doet hoor je ook dat de omschakeling gemaakt wordt.

Verder heel wat toeters en bellen erop, maar mijn centrale kan ze niet allemaal bedienen, dus ik mis er wel een deel. De aankoop van een nieuwere centrale begint dus stilaan op te komen, maar dat is voor een ander draadje.

Laat je de loc stoppen dan heb je ook een realistisch stopgeluid terwijl de loc stopt, allemaal perfect op elkaar afgesteld. Met het powerpack dat standaard in de loc zit heb je ook geen probleem van onderbrekingen en kan de loc dus mooi uitlopen tot hij stilstaat.

De verpakking is heel goed bedacht. De loc zit in een plastic omhulsel type Märklin en er zitten rubbertjes aan de binnenkant ter bescherming van de loc.
Achterin het karton zit een apart kartonnen "mapje" dat je kan uitschuiven waarin alle boekjes en informatie van de loc zitten. Geen gedoe meer dus met losse papieren in de doos.


Voor mij is dit mijn allereerste reeks 80, ik kan dus niet vergelijken met de andere merken, maar ik denk wel dat Piko hier een topmodel heeft afgeleverd waarbij de andere merken alleen maar kunnen verbleken.

Zij die van bij de start al riepen dat het niet nodig was hadden wat mij betreft ongelijk!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

loebaske

#19
Eens het innerlijke bloot gelegd, veel commentaar hoef ik niet toe te voegen want Jurgen heeft dit al gedaan....enkel wat foto's ;)
Geteste trekkracht 1kg zout + 1kg suiker zonder probleem...

Het model bevat een powerpack die de slechtste contacten helpt overbruggen..
tevens zeer goed overdracht naar de frontlichten, let ook op de bol lichtgeleiders, die een betere verspreiding van de lichten garanderen..


Er zijn licht geleiders aangebracht om onderaan een flauw blauw licht te verspreiden...


Er is niet over één nacht ijs gegaan, duidelijk goed nagedacht over het concept...en zal navolging krijgen..



En heel klein detail....en het is aanwezig..


Zoals Jurgen aanhaalde..
>>>Zij die van bij de start al riepen dat het niet nodig was hadden wat mij betreft ongelijk!<<<

;)

Thommy

Citaat van: BrainFeeder op 08 maart 2019, 11:55:07 AM
Benieuwd beginner als ik ben, hoe zat het net met eerdere Piko rangeerders? Ik heb de 8269 bijvoorbeeld... is die niet helemaal conform het voorbeeld?

Bij die nieuwe ben ik wel verbaasd over de details in vergelijking met de Roco. Veel mooier  8)

Die 82/73 is een ander model en ook erg correct. Zijn topmodellen. Ik heb een 73 digi sound echt prachtding.

En jah, roco is een model van oud. Ze zijn al wat beginnen vernieuwen, maar globaal een model van jaren 80?
Greetz

Thommy

Jurgen

Ik heb nu de AC-versie, dus met MFX-decoder.

Wat me opvalt is dat de loc zichzelf aanmeldt als "V60 DB".

Ik had de naam aangepast naar "8045" en vervolgens heb ik hem op de rollentestbank gezet met een Mobile Station. Aangemeld, gereden en ik zet hem terug op mijn teststukje met de Central Station 1 Reloaded waarna de loc zich terug begint aan te melden. Vreemd genoeg werd alles overschreven en kwam hij terug onder de naam "V60 DB" op de centrale te staan.


Is er nog iemand die de AC-variant gekocht heeft en hetzelfde ziet bij zijn centrale?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

ACFI

Jurgen,

is je mobile station gekoppeld met je Central Station?

De naamsverandering is toch enkel in je locale locomotiefdatabase, niet in de decoder van de locomotief. Die blijft zijn gewoon adres geven aan een nieuw herkende centrale.

ACFI.

nmbssncb

Jurgen,

Locomotiefnaam aanpassen met CS1R in programmeerstand.
De naam wordt dan opgeslagen in de decoder.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Jurgen

CS is niet gekoppeld met het MS, het zijn 2 verschillende generaties.

En ik heb geen kabeltje voor de programmeerrail van mijn CS1, ik heb dus ook nog nooit geprogrammeerd.

Mocht iemand een kabeltje hebben dat hij niet meer gebruikt, laat maar weten!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

nmbssncb

Jurgen,


Haal het stekkertje hoofdspoor los, verwijder de draadjes en schroef de draadjes van het programmeerspoor aan het stekkertje, en stop stekkertje in CS1(R) aansluiting programmeerspoor?


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Gaspar

Volgens de documentatie van Piko zijn de aansluitingen aux4 en aux5 voorzien voor koppelingen voor en achter. Zijn die koppelingen fysiek aanwezig of moeten die nog gemonteerd worden?
Als ik de decoder uitlees vindt die bovendien een aux7, maar ik veronderstel dat het een fantasietje is.
Globaal gezien is die 8045 een mooie lok; maar ik vind de invloed van de powerpack maar miniem.
Grn   Guy
:)
 

Rangeerduivel

Citaat van: Gaspar op 28 maart 2019, 15:57:04 PM
...ik vind de invloed van de powerpack maar miniem.

Guy,
Je zal wellicht wel weten dat je de "werkingstijd" van een power-pack bij ESU kan beinvloeden, maw verlengen...
Of er in de Piko ook een ESU powerpack zit weet ik echter niet...

;)

Koen

En nu maar wachten totdat de 2-rail versie beschikbaar is  :).
Ik ben benieuwd.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

bellejt

power pack zit erin.Koppelingen zijn optie en dan enkel koppelingen die in nem schacht passen zoals deze van marklin.De tijd van powerpack nog niet aangepast omdat dat klote MFX altijd aangaat en ik te lui ben om te herprogrammeren :) .Die decoder gaat er toch uit en wordt verkocht en vervangen door esu v5 loso.