Zelfbouw Booster met L298N

Gestart door Geert, 22 januari 2019, 17:16:47 PM

patrick smout

Citaat van: Geert op 23 januari 2019, 21:53:41 PM
Slik, ik leer hier veel bij.
Dat is uiteindelijk het voordeel van een forum. Ik heb hier ook al heel wat bijgeleerd en zelf nog 'n lange weg te gaan  ;)

mvg, Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

loebaske


Volg met veel aandacht dit draadje....TOP

Geert

Dit topic wordt later verder gezet. Nieuwe onderdelen om te testen zijn in bestelling.

De schakeling werkt wel, maar kan mogelijk veel beter...


Voor de duidelijkheid, de DCC uitgang Intellibox II kan ook New Marklin Motorola  data zenden (zelfs gemixt met DCC).  Deze uitgang is +-12V. Ik reken op een stroom door de opto LED's tot 10mA, vandaar 1kOhm in serie met de LED's.  20mA zal beter zijn, het probleem is dat nergens staat vermeld hoeveel stroom de DCC uitgangen Intellibox II maximaal kan uitsturen? Wil je meer van deze schakelingen op deze uitgang plaatsen, dan kan je mogelijk  problemen krijgen?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Je kan ook de rail-uitgang van de Intellibox gebruiken om de boosters te sturen. Dan heb je in ieder geval genoeg stroom beschikbaar.

bumper

En ik kan helemaal niet meer volgen.
Is dit nog simpele elektronica ? Of ben ik een lomperik!

Grappige groeten.
Ludo.
 

PeterC

Citaat van: bumper op 28 januari 2019, 15:40:59 PM
Is dit nog simpele elektronica ? Of ben ik een lomperik!

Ludo, elektronica is NIET simpel  ;)

Groetjes, Peter


Havoc

Dit is relatief simpele elektronica. Meer dan een standaard toepassing van een IC is het niet. Enig speciaal geval is dat er optische koppeling is tussen de centrale en de booster. Dat is een goed idee maar maakt het voor  niet ingewijden misschien moeilijk om volgen.

Die optische scheiding is met optocouplers. Langs de ene kant een (infrarood) ledje, langs de andere kant een transistor die gevoelig is voor infrarood licht. Als de led schijnt gaat er stroom door de transistor. en weet je langs de andere kant dus dat er spanning is.

Nadeel van opto-couplers is dat die relatief traag zijn. En voor digitale besturing is het belangrijk dat de tijden van de pulsen correct zijn. Vandaar de discussie over die tijden. In deze toepassing ben je dus beter met een "snelle" optocoupler.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bumper

Bedankt voor de uitleg.

Groeten.
Ludo.
 

Geert

#23
Het verhaal achter deze schakeling is wel iets anders dan hier voorgesteld.

Die optische scheiding is gewoon een gevolg van een keuze van componenten om op een eenvoudige wijze een deel van het digitaal signaal te inverteren. Op deze manier creëer ik twee 5V pulsen die logisch van elkaar het tegenovergestelde zijn. Deze twee pulsen had ik nodig om de L289N correct aan te sturen.

Ik probeer in een schakeling ook zoveel mogelijk identieke en veelgebruikte componenten te gebruiken. De drie weerstanden van 1KOhm is daar een voorbeeld van.

Wat die timing en vertraging op het digitaal signaal betreft, daar maak ik me eigenlijk echt geen zorgen om.  De decoders in de locomotieven of randapparaten meten geen puls-tijden.  Ze gebruiken wel deze pulsen als interrupt om een interne timer te starten. De software in de decoder gaat na een tijdje gewoon kijken of het digitaal signaal nog hoog is, of al laag is geworden om daaruit te besluiten of deze logisch '1' of '0' is.



De L298N-printjes hebben nog een leuke eigenschap. Twee ENABLE ingangen per kanaal. Door op een simple manier deze twee ingangen aan te sturen (tegenovergesteld) kan ik op een eenvoudige manier een keerlusmodulle maken zonder gebruik te maken van schakelrelais...

Later mogelijk meer hierover  (ik rij 3-rail en heb daar geen last van) ;)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

anne w

Beste Geert,

Hoe ga je bezetmelders maken, als je met massa detectie werkt kun je een probleem krijgen met de H-Bridge versterkers (bij de Digkeys booster verboden op straffe van "kapot")

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Geert

#25
Laten we dat eens onderzoeken en testen  ;)


Ik ga ervanuit dat we hier over massa detectie spreken zoals toegepast bij 3rail. Een gescheiden stuk spoor waar we detecteren of deze verbonden is met 5V via R > 10k, of deze via wielen verbonden wordt met een fase van de voeding R= 0,0k.

Ik weet wel niet welk type versterkers er in een Digkeys (Digikeijs) booster zit?


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

patrick smout

Citaat van: Geert op 29 januari 2019, 08:29:05 AM


Wat die timing en vertraging op het digitaal signaal betreft, daar maak ik me eigenlijk echt geen zorgen om. 

.....

De L298N-printjes hebben nog een leuke eigenschap. Twee ENABLE ingangen per kanaal. Door op een simple manier deze twee ingangen aan te sturen (tegenovergesteld) kan ik op een eenvoudige manier een keerlusmodulle maken zonder gebruik te maken van schakelrelais...

Geert

Dag Geert,

Leuk idee om de fase van het DCC signaal al dan niet te inverteren om op die manier een relais te vermijden maar m.i. zal de vertraging die de opto's introduceren gegarandeerd voor kortstondige sluitingen zorgen als een loc / rijtuig op de overgang staat.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

#27
Leuk jullie inbreng met diverse aandachtspunten.

Ik ga deze stuk voor stuk bekijken.

Een feit is wel dat een L298N gebruikt kan worden als booster.


Het koppelen van boosters is weer een andere zaak met diverse aandachtspunten. Peter (PeterC) heeft dit al is aangekaart op dit forum. ( Peter zal de link hier wel nog eens plaatsen  ;) )


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

PeterC

Citaat van: Geert op 03 februari 2019, 17:11:17 PM
Het koppelen van boosters is weer een andere zaak met diverse aandachtspunten. Peter (PeterC) heeft dit al is aangekaart op dit forum. ( Peter zal de link hier wel nog eens plaatsen  ;) )

Geert, het feit dat ik hier zit te kl×ten op mijn gsm is een teken dat ik je draadje volg.
Als ik even tijd krijg om mijn pc op te starten, stuur ik de link door met mijn ervaring met meerdere centrales/boosters.
Groetjes, Peter


anne w

Beste Geert,

Normale weg bij massa detectie:

de centrale zet op de voeding lijn van de terugmeldeenheden een spanning van ca. 5 volt

deze spanning staat dan ook op de geïsoleerde meldrailstaaf

zodra een wielset een verbinding maakt tussen de meldrailstaaf en de massa railstaaf valt de spanning op het desbetreffende meldpunt naar "0".

maar: dat gebeurt alleen als er een verbinding is tussen de rail massa en de massa van het terugmeldsysteem, want elk stroompje moet terug naar wat het vandaan komt.

bij de nu ouderwetse /centrales/boosters, als de oude Märklin en de LDT DB2 booster is er altijd sprake van een gemeenschappelijke massa

bij sommige modernere H-Bridge centrales/booster als de Märklin, de Ecos en de LDT DB4 booster mag je één verbinding maken tussen de rail massa en de massa van het terugmeldsysteem, de railmassa moet dan wel keihard en ongedeeld zijn over de hele baan.

bij de Digikeys centrale/booster mag je geen verbinding maken tussen de rail massa en de massa van het terugmeldsysteem, op straffe van "kapot".

Ik ben geen elektrotechnicus maar ik begrijp dat bij een H-Bridge versterker de massa eigenlijk zweeft en dat die massa door een verbinding met een andere massa ergens toe gedwongen wordt, wat hij niet leuk vindt.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.