Zelfbouw Booster met L298N

Gestart door Geert, 22 januari 2019, 17:16:47 PM

Geert

Tot 4A per print. Wel extra voeding voorzien: 0-15 à 18V gelijkstroom 4A.

Met L298N H-Bridge.

Direct aan te sluiten op Intellibox II DCC uitgang, ook geschikt voor Motorola formaat zie filmpje:


Volledig galvanisch gescheiden.

5V stuurspanning komt van printje.

Geen kortsluitbeveiliging!

Zie foto's:


Booster with L298N-schema
by Geert Giebens, on Flickr


Booster with L298N-3
by Geert Giebens, on Flickr


Booster with L298N-2
by Geert Giebens, on Flickr


Booster with L298N-4
by Geert Giebens, on Flickr

zie filmpje

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Weer een knap projectje Geert !

Zou een recovery diode (4 A) , bv RG4 4A  als kortsluitbeveiliging in de aansluiting naar het spoor voldoende zijn en/ofveel invloed hebben op de rij-eigenschappen ? 
( Spanningsval over de diodel 1.6-1.8v ).


Gr

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

loebaske


bellejt

denk de versterker IC.
Mss als kortsluitbeveiliging een PPTC gebruiken zoals :  http://www.scale-n.nl/ScaleN_Naslag_Kortsluiting.aspx.
Of de truuk met de autolamp.

minitreintje

Dat is echt wel cheap!
Zo'n booster kan DCC aan, heb je MM al geprobeerd?

Railcom en MFX sowieso niet aangezien er geen feedback elektronica in zit :)

groeten,
Dylan
Märklin C-rail modulebaan met Arduino

Geert

De test op filmpje is MM formaat. In principe ook Mfx, wel dan geen aanmelding mogelijk op de sectie waar deze booster staat. Ga ik eens testen...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Bedankt Johnny voor de verwijzing naar de PPTC ,  zal dat eens bekijken.

gr

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Ik ga er enkele bestellen als test: PPTC 4A

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

HO_COMP_FAN

Geert,

ik ga je test en feedback even afwachten.   Zag wel op de specsheets (farnell) dat er nogal wat versies zijn van deze PPTC, en dat de aanspreektijd  nogal wat durft verschillen,  van seconden tot 20 a 30 seconden,  wat me nogal lang lijkt als kortsluitbeveiliging.

gr

Dirk
Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Geert

Dirk,

bedankt om dat al uit te zoeken, ik vrees ook ergens dat deze te traag gaan zijn. Maar we zien wel, eerst testen. (kan wel even duren voor deze in België aankomen ...)

Op de datasheet van L298N staat een methode om de stroom de meten, er zijn zelfs speciale IC's voor. Maar dat gaat het doel van dit project voorbij. Ik wilde een eenvoudige booster voor meerdere doeleinden. Nu stuur ik deze aan met een Intellibox II, maar het is ook de bedoeling deze aan te sturen via de LocoNet kabel, 5V uitgangen van µC enz...

Het eerstvolgende praktische toepassing is PWM modulatie voor analoge treinen (deze van 40 jaar terug  ::) )

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

patrick smout

Dag Geert,

voor de optocouplers zou ik voor een sneller type gaan zoals bvb. de 6N137 of HCPL2601.
De 4N27M schakelt, in de getoonde schakeling, weliswaar in ongeveer 2-6 uS (ton/toff) maar aangezien een korte puls bij het MM formaat slechts 13 microseconden lang is dan vrees ik toch dat de signaalvervorming die optreed door de schakeltijden van de 4N27 roet in het eten kunnen gooien. Voor DCC is het minder kritisch (pulsbreedte 58 microseconden voor een "0" ). Een 6N137 is specifiek ontworpen voor datacommunicatie en haalt moeiteloos deze schakeltijden.
Verder is het ook geen goed idee om de basis van een fototransistor los te laten hangen. Pikt allerhande rommel op die het signaal verstoren. Eigenlijk moet je daar een biasweerstand aanhangen maar dat gaat de schakelsnelheid nog verder naar beneden.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

Bedankt Patrick voor de sugesties.

Ik zal er rekening mee houden. Voorlopig werkt de schakeling goed ook voor MM pulsen van 13 microseconden. Ik had eerder al een plaatje gepost met de testresultaten op scoop. De korte pulsen zijn voorlopig scherp genoeg.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,70.msg418352.html#msg418352


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Citaat van: patrick smout op 23 januari 2019, 21:22:50 PM
Voor DCC is het minder kritisch (pulsbreedte 58 microseconden voor een "0" ).
De 58 us is een "1". De "0" is 100 us.

patrick smout

Dag Geert,

graag gedaan  ;) .

er is nog een potentieel probleem. De CTR (current transfer ratio) van de 4N27M is minimaal 10%.
Dit betekent dat worst-case 1 mA LED stroom slecht 0,1mA collectorstroom geeft. Aangezien je 5mA collectorstroom nodig hebt voor saturatie (5V/1K) moet je minimaal een LED stroom hebben van 50mA om gegarandeerd elke 4N27 te kunnen gebruiken. In praktijk heb je geen volledige saturatie nodig maar volstaat het om de spanning laag genoeg te krijgen voor een logische "0" voor de L298. Het maakt iets maar niet veel. In jouw schema haal je maar iets rond de 15mA (topwaarde digitale spanning / R1K).
Ander gesteld, het kan werken maar niet gegarandeerd. Dit soort uitval door variaties in de specs zie je bij grotere reeksen.
Een 4N35/37 doet het veel beter (100% minimale CTR) maar 6N137 blijft mijn voorkeur.
Verder zou ik ook een diode antiparallel zetten over de opto-LED. Max. reverse spanning voor de LED zie ik niet direct maar meestal is die vrij beperkt (en 18V van de digitale spanning is vrij hoog). Dit is ook van toepassing voor een 6N137.

@ Klaas, helemaal correct  ;)

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Geert

Slik, ik leer hier veel bij.

Nog een correctie op het beeld op de scoop, de korte pulsen zijn geen 13 maar 26 microseconden (MM lokdata)

Ik zal je sugesties volgen en voor snellere opto's gaan.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen