Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sehr-Am-Üzant

Gestart door Alan On Track, 21 januari 2019, 15:34:31 PM

Alan On Track

Het kerkje is nu voor 90% af. Nu moeten er enkel nog wat details worden toegevoegd. Het dak zelf maak ik volgens een eigen techniek, al was toch wat acrobatie nodig om het torenspitsje te maken... Ik heb er maar liefst vijf uur aan zitten prutsen. Het resultaat is behoorlijk, de top had spitser gekund, maar dat kan ik nog aanpassen.

IMG_20190530_145803057 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190530_202401825 by Alan Jockmans, on Flickr

Hier in Brussel is de zon intussen terug achter de wolken gekropen, maar ik heb gelukkig wel nog op tijd wat foto's in zonlicht kunnen maken

IMG_20190531_095653577 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190531_095709794 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190531_095445073 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190531_095720469 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu moeten dus nog wat details worden geplaatst voor de afwerking. De dakgoten, regenpijpen, klokken, horloges, spitsjes, een bliksemafleider en begroeiing moeten nog worden toegevoegd. Het en der moet de kleur ook wat gecorrigeerd worden.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

#46
Ik haal dit draadje even van onder het stof... ;)

Aangezien ik mijn tijd en geld de komende maanden op wat belangrijker zaken moet focussen zet ik even al mijn modelbouwactiviteiten on hold  :-\. Ik ga nog wel wat rijden met de treinen, maar de bedoeling is om tot na de examens mijn aandacht op werk en studies te vestigen. Aangezien de zomerse vakantieplannen waarschijnlijk in het water zullen vallen door corona zal er in de zomervakantie weer genoeg tijd en geld vrijkomen om naar hartelust te bouwen  ;). Om er even uit te gaan met een knal had ik besloten om afgelopen weekend nog eens 'los' te gaan. Daarvoor wilde ik graag iets doen dat 'af' kon geraken op een weekend tijd, met de materialen die ik nog heb.

Hoewel het project Sehr-Am-Üzant voorlopig min of meer in de koelkast zit (ik ga me deze zomer op een ander project concentreren) ging mijn aandacht wel uit naar het stationnetje van Sehr.

Ik heb het station gebouwd in de zomer van 2018 en sindsdien staat het in een hoek van mijn bureau decoratief te wezen en stof te verzamelen. Ik had al een tijdje een idee om het wat verder op te fleuren, maar het was er tot nu niet van gekomen. Ik wilde er een klein diorama van maken, her en der schilderwerken heruitvoeren en verlichting plaatsen. Ik ben vergeten om foto's te nemen tijdens het bouwen, maar ik wil jullie het eindresultaat niet onthouden  ;)

Dit is de situatie zoals ze bijna twee jaar lang geweest is:

IMG_20181226_164228_411 by Alan Jockmans, on Flickr

En hier mijn recente aanpassingen:

IMG_20200413_141103860 by Alan Jockmans, on Flickr

Het plaatsen van een bodemplaat was noodzakelijk geworden omdat de goederenloods begon los te breken van het hoofdgebouw door het te vaak te verplaatsen.
Ik heb de bodemplaat zodanig gebouwd dat ik het station gemakkelijk kan plaatsen over de Roco Geoline-rails waarmee ik regelmatig circuits bouw op de vloer van mijn studentenkot. Op die manier is het station toch wat handiger dan louter een decoratief stuk. De perronranden zijn gemaakt uit schumplaat met natuursteenmotief. De schildering ervan had realistischer gekund, maar ik ben er voorlopig wel tevreden mee. De bodem bestaat uit grond die ik in een nabijgelegen park heb verzameld en gezeefd. Enkel de fijnste korrels werden gebruikt.

IMG_20200413_141111233 by Alan Jockmans, on Flickr

Het gras heb ik gemaakt van een soort film met modelgras die ik verknipt heb en rond de gebouwen geplaatst. Ik heb statis gras liggen, maar helaas nog geen Grassmaster om het mooi aan te kunnen brengen, dus heb ik het met de grasfilm opgelost. Die is mooi voor kleine stukjes gras, maar niet op grotere vlakken. De rest van de vegetatie had ik ook nog liggen.

IMG_20200413_141156736 by Alan Jockmans, on Flickr

Aangezien ik nog geen manier heb om het statische gras mooi aan te brengen en de grasfilm niet mooi oogt op grote vlakken is het straatniveau nog vrij kaal. Later zal ik hier nog wel eens gras aanbrengen, maar voorlopig kan het er wel mee door.

IMG_20200413_141239158 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200413_141227979 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200413_141211419 by Alan Jockmans, on Flickr

Die lantaarnpaal is overigens volledig zelfbouw.

De grootste aanpassing was het namelijk plaatsen van verlichting. Hiervoor ben ik creatief moeten zijn, want ik heb geen losse leds meer liggen. Wel had ik nog een dunne snoer met kleine warmwitte ledjes op batterijen die ik voor kerst eens gekocht had, en ik heb deze gebruikt hele snoer dan maar gebruikt voor het hele gebouw. Alle lichtjes, dus ook de lantaarnpaal, bestaan uit deze snoer  :P. De lantaarnpaal heb ik gebouwd door simpelweg de snoer te draaien tot een steel met een lichtje bovenenaan, waarover ik dan een lampenkap heb geplaast en verdere details heb toegevoegd. Een prustswerkje dat geloond heeft. Jammer genoeg was de snoer niet lang genoeg voor twee lantaarns.
Voorlopig verlichten de Leds nog de volledige binnenkant van het gebouw, dat ga ik later nog eens aanpassen zodat er maar enkele ramen verlicht zijn. Daarvoor heb ik al enkele ramen zwart geschilderd langs de binnenkant (de ramen zijn gemaakt van papier, daar schijnt het licht dus anders door, wat niet mooi is).

IMG_20200413_173945516 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200413_174016805 by Alan Jockmans, on Flickr

Er zijn nog wel wat andere dingetjes die ik kan aanpassen en verbeteren aan dit gebouw, maar voorlopig ben ik er tevreden genoeg over om me een paar maanden op andere zaken te concentreren. Het ziet er alvast een stuk vrolijker uit met de nieuwe bodem en details  :)

Tot slot ben ik ook nog even met Fotowinkel aan de slag gegaan  ;)

Sehr Am Uzant by Alan Jockmans, on Flickr

Er is werkelijk nog niks veranderd met pakweg honderd jaar geleden  ;D

Postkaart Sehr by Alan Jockmans, on Flickr

Tot dra  ;)


Modelbouw is een kunst

doomslu

Die prentkaart is net echt.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Kautenbach

...is echt, toch, sehr amusant ;D

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Pierre

Groet Pierre.


SuSke

Buitengewoon knap en ingenieus, vooral de postkaart  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Fred

Geweldig gebouwd.   Ik kan haast niet geloven dat het uit papier en karton gemaakt is.  Subliem!
Frederic

Alan On Track

Oké, ik heb besloten om toch één keer te zondigen in mijn zelfopgelegde modelspoorstilte  ::)

De kaalheid van het straatniveau stoorde me meer dan ik dacht en dus heb ik besloten om hier toch nog wat vegetatie aan te brengen.
De film met modelgras oogde voor mij aanvankelijk niet heel mooi, maar door details als bloemen en struiken toe te voegen valt het uiteindelijk heel goed mee. Het gras blijft aan de lange kant, maar het zorgt voor een zomers geheel  ;D

IMG_20200414_161225523 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200414_161233572 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200414_161211440 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200414_161303084 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200414_161208163 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

SuSke

Als het gras te lang is, moet je het maaien Alan.

In model kan je dat met een (klein) schaartje  ;D

Maar  het ziet er zo inderdaad nog veel zonniger en mooier uit. Feliciaties.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Ik kick echt op jouw bouwstijl, ik vind hem zeer levendig en inspirerend.  8) 8) 8)


Grtz,

samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS

Misschien met een nagelschaartje juist voor de banken wat maaien?

In het algemeen vind ik dit top.

mahtoska1

Prachtig.
Geniet van je andere bezigheden.

Tothebeach

Een mooi zomers sfeertje. Erg mooi afgewerkt!

Groet,
Michel

Alan On Track

Dank voor alle reacties. Ik ben zelf ook heel blij hoe het uiteindelijk geworden is, ik ben het niet gewend om met groen te werken op een baan en dit was een goede oefening. Ik weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt, maar voorlopig gaat Sehr-Am-Uzant in terug de spreekwoordelijke koelkast en blijft het bij dit diorama. Misschien dat ik voor het station later nog een achtergrond maak en een paar details toevoeg, maar verder heb ik geen plannen meer. Dat is jammer want ik heb nog wel ideeën, maar ik heb voor het ogenblik drie onafgewerkte projecten staan, en dan moet ik harde keuzes maken over waar ik mijn tijd en geld in wil steken... En zomer wil ik me eerder met andere, Belgisch geïnspireerde projecten bezighouden. Het vormt zoals voorzien wel een leuke toevoeging bij de baantjes die ik regelmatig bouw op de vloer of over mijn bureau. Hierbij wat filmpjes met treinen (op de foto klikken):

VID_20200414_232232132 by Alan Jockmans, on Flickr

VID_20200414_220344310 by Alan Jockmans, on Flickr

En als bonus nog een foto met het licht  ;)

IMG_20200414_221342087 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst