Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sehr-Am-Üzant

Gestart door Alan On Track, 21 januari 2019, 15:34:31 PM

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

thor

Kunstenaar aan het werk. Proficiat hoor dit is prachtig werk.
Groeten
Thor
hO, 2-rail, digitaal
Intellibox, Power 3, Win-Digipet 2009, v 5

Michiel

Uiterst fascinerend bouwsel. Zelfs zo in de rubouw, blijft men er naar kijken. Schitterend!

Citaat van: Alan On Track op 28 januari 2019, 11:37:04 AM
IMG_20190127_185519677 by Alan Jockmans, on Flickr
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Weer even geleden dat ik nog eens verder gewerkt heb aan Sehr. Ik heb zondagavond nog even begonnen aan het kerkje. Hiervan gaat de achterkant niet zichtbaar zijn dus beperkt het gebouw zich tot de hier zichtbare gevels. Het portaal is geheel gemaakt met strips styreen.

IMG_20190223_214045588 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190223_215922287 by Alan Jockmans, on Flickr

Voor deze in de verf gaat ga ik eerst nog enkele natuurstenen elementen bijbouwen zodat alles tegelijk in kleur gezet kan worden. Als ik dan toch bezig ben kan ik gelijk ook enkele aanpassingen doen aan de huidige natuurstenen delen.
Modelbouw is een kunst

evan

Knap portaal hoor!  Vakwerk!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Hehe, eindelijk nog eens tijd gevonden om terug te keren naar Sehr. Ik had me voorgenomen om vandaag eindelijk alle natuurstenen stukken afgewerkt te krijgen, wat eindelijk ook gelukt is. De laatste basissen voor gebouwen staan er en zijn geverfd en verweerd. Ook ben ik begonnen aan de kasseiweg in het zijstraatje. Ik had nog wat structuurfolie liggen met kasseimotief en heb dat ook gebruikt. Dat moet ik nog wat verder verweren nu. 

IMG_20190422_182217749 by Alan Jockmans, on Flickr

Een leuk idee voor een gebouwtje leek me een winkeltje in een nis in de muur. De houten delen zijn gemaakt van styreen. Waarschijnlijk wordt dit een groentenwinkeltje.
IMG_20190422_182554486 by Alan Jockmans, on Flickr

Aangezien het overdekte terras van het hotel/restaurant binnenkort zeer moeilijk toegankelijk wordt heb ik het alvast ingericht met tafeltjes, figuurtjes en een reling, gemaakt van heel dunne strookjes styreen (wat een serieus prutswerkje was...)
IMG_20190422_182234859 by Alan Jockmans, on Flickr

De volgende stap wordt het maken van ramen en deuren voor de gebouwen. Daarmee ben ik nu begonnen.
IMG_20190422_182325139 by Alan Jockmans, on Flickr

Een meer complex knutselwerkje was het maken van deze winkelgevel. Wat hier komt weet ik nog niet zeker, maar het heeft toch al wat karakter.
IMG_20190422_182340302 by Alan Jockmans, on Flickr

Het komt op de plaats waar tot nu een open ruimte was.
IMG_20190422_182449793 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190422_182544324 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb ook al wat nagedacht hoe ik het vakwerk ga ontwerpen. Ik had het idee om namen te verwerken in het vakwerk, zoals hier mijn eigen naam, Alan.
IMG_20190318_150615172 by Alan Jockmans, on Flickr

Dat was de voorlopige update  :) Ik weet niet wanneer ik terug verder ga kunnen werken, mijn agenda is druk, maar modelbouw is natuurlijk een werk van lange adem  ;)
Modelbouw is een kunst

Gerolf

Het is duidelijk dat je ervan geniet  :)
... en wij genieten mee van het resultaat  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Wat een heerlijk draadje om te volgen :) Prachtig werk Alan.
Groet Pierre.


Kautenbach

Sehr amusantes schetswerk ook ;)

Alan On Track

Het maken van raampjes en deurtjes ging sneller en gemakkelijker dan gedacht. Deze maak ik gewoon uit papier door reepjes over elkaar te kleven. Het resultaat is misschien niet zo gedetailleerd, maar dat valt niet op. Omdat ik van plan ben om de huisjes van binnenverlichting te voorzien moest ik wel rekening houden met de mate waarin het papier licht doorlaat. In het geval van het station (dat ik bijgevolg niet van permanente verlichting zal uitrusten) is dit wel een probleem. De ramen zijn amper zichtbaar als er licht achter schijnt, en dat oogt niet zo mooi.

IMG_20181226_172925334 by Alan Jockmans, on Flickr

De meer dan 20 ramen van het station ga ik niet meer zitten vervangen, maar ik kan wel vermijden dezelfde fout te maken bij de huisjes. De oplossing was uiteindelijk heel eenvoudig: gewoon zwart papier gebruiken voor de raampjes! Dat laat geen licht door en met een likje verf erover krijg ik het toch in de gewenste kleur.

IMG_20190425_220445054 by Alan Jockmans, on Flickr

De deurtjes heb ik allemaal uit styreen gemaakt, omdat een beetje meer detail hiervoor wel opportuun was. De achterkant van de deuren werd zwart gespoten met een verfspuitbus, dus dat laat ook geen licht meer door. Naar welke geheime tunnels en ruimtes dit mysterieuze deurtje leidt weet ik echter niet  ;)

IMG_20190426_084038297 by Alan Jockmans, on Flickr

Intussen zijn alle ruitjes afgewerkt en geplaatst.

IMG_20190426_083950347 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190426_084112878 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190426_084141942 by Alan Jockmans, on Flickr

De winkelvitrine is intussen permanent geplaatst en verder verweerd.

IMG_20190426_084215374 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190426_084156414 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu nog enkele kleine details toevoegen en dan kan er aan het vakwerk begonnen worden!  :)
Modelbouw is een kunst

Jappy

Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

Ik krijg zin om in jouw cafe iets te gaan drinken. :)
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Floris


Alan On Track

De laatste weken enkel wat verder gewerkt aan het kerkje. Heb van het zonnetje geprofiteerd om wat foto's te nemen. Het baart me nu wel opnieuw wat zorgen hoe donker de stenen uitkomen, maar misschien ligt dat vooral aan mij (de kleur is op zich niet onrealistisch, maar ik vindt lichter gewoon mooier omdat ik eerder een Ardeens natuursteeneffect wilde bekomen). Ook kunnen sommige zaken wat beter verweerd en gekleurd worden in mijn ogen... Dat zal ik nog moeten aanpassen. Ik wil namelijk een echt realistisch kleureffect bekomen met dit dorpje. Ik heb dus nog wel wat te leren. Gelukkig is de modelbouwgemeenschap een behulpzame gemeenschap  :)

IMG_20190529_102655654 by Alan Jockmans, on Flickr

Het kerkje lijkt nu nog heel groot in vergelijking tot de andere huisjes, maar er moeten overal nog twee verdiepingen vakwerk plus daken bovenop, dus dat zal er snel beter uitzien. Bovendien zijn kerken wel vaker de grootste gebouwen in een dorp

IMG_20190529_102706825 by Alan Jockmans, on Flickr

De structuur van de muren was een beetje een experiment. Door wat vulpasta uit te smeren op het karton krijg je een realistisch ogend reliëf. De hoekstenen zijn gewoon geverfd.

IMG_20190529_102636327 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu moet vooral de toren nog afgewerkt worden. Dit krijgt dezelfde hoeksteenstructuur als de andere wanden. Ik twijfel enkel nog over de vorm van de torenspits. Dat zie ik later nog wel.

IMG_20190529_102719255 by Alan Jockmans, on Flickr

Voor dit gebouw moet daarna enkel nog het pannendak worden aangelegd. Dan ga ik weer verder met de rest. Intussen ben ik ook aan het ontwerpen geslagen voor de interieurs, die ik gewoon uit papier ga maken (dit wordt toch amper zichtbaar, dus het heeft geen zin daar te veel moeite in te steken). Ook heb ik nog wat nagedacht over de verdere opbouw van Sehr-Am-Üzant, en het thema waarin ik het wil plaatsen. Ik ben er intussen al uit dat ik voor een fictief Duitstalig landje ga gaan, vooral omdat ik dan niet meer vasthang aan één bepaalde spoorwegmaatschappij en ik gewoon locs en rijtuigen kan inzetten die ik mooi vindt. Meer info hierover volg nog wel in een volgende update  ;)



Modelbouw is een kunst