Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Sehr-Am-Üzant

Gestart door Alan On Track, 21 januari 2019, 15:34:31 PM

Alan On Track

Intussen wordt er rustig voortgewerkt... Alle natuurstenen elementen zijn intussen geplaatst. Alleen de gevels aan de linkerkant van het plein moeten nog gemaakt worden, maar dat doe ik appart om het schilderen later gemakkelijker te maken.  Ik ben al begonnen met het aanleggen van het dorpsplein. De auhagen-platen die ik hiervoor gebruikte slingerden echt al héél lang rond in mijn rommeldoos, blij dat ik deze eindelijk kon gebruiken. Uit dezelfde doos kwam ook een torenspitsje tevoorschijn dat ik zal gebruiken als top voor het poortgebouw.

IMG_20190123_001103720 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190123_001058971 by Alan Jockmans, on Flickr

Het moeilijkste en meest arbeidsintensieve deel tot nu toe was de monumentale trap die naar de kerk zal leiden. Dat was me wel een prutswerkje... In het midden komt nog een fonteintje, maar dat ga ik uit styreen bouwen.

IMG_20190123_001051400 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Intussen het fonteintje ook al afgewerkt. Het figuurtje is een standbeeld van Preiser, de rest is styreen dat ik in vorm gesneden heb.

IMG_20190123_010841209 by Alan Jockmans, on Flickr

Hier zal het ongeveer komen te staan. Er komen nog twee kraantjes aan waar water uit komt, maar die voeg ik pas na het schilderen toe.

IMG_20190123_010856816 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Alan On Track

Hallo iedereen (opgelet, lang bericht  ;D )

Intussen ben ik begonnen aan het spanndendste deel van de bouw: het verven van de natuursteen. Ik heb de hele constructie in dezelfde primerkleur gezet, omdat ik het voor alle stenen elementen wel een geschikte grondkleur vind. Het stomme is dat de primer her en der de binnenkant van het schuimkarton heeft aangevreten, maar gelukkig heeft dat geen schade veroorzaakt aan de zichtbare gedeelte's.

IMG_20190125_172356746 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Bij het station heb ik destijds gewoon de primerkleur als basis genomen, de voegen gevuld en dan de stenen her en der wat gedrybruched. Het resultaat was behoorlijk, maar toch niet goed genoeg voor mij. Ik wilde echt een overtuigender effect. Daarom ben ik wat op zoek gegaan in de literatuur naar een goed kleurvoorbeeld. Gelukkig herinnerde ik me dat MSM destijds een hele reeks over blauwe steen heeft gepubliceerd en daar veel technieken en voorbeelden in uitgebeeld stond. Het is ongeveer volgend resultaat dat ik graag zou willen bereiken:

IMG_20190126_205152200 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb echter wel andere verfjes gebruikt omdat ik nog verschillende grijstinten heb en geen zin had om nieuwe verf te gaan kopen. Het was wat zoeken naar een geschikte methode maar ik ben toch al meer tevreden van het huidige resultaat.

IMG_20190126_164126942 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190126_164154502 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190126_164141977 by Alan Jockmans, on Flickr

Hoe ik hier te werk ben gegaan: de primer is zoals gezegd de grondkleur. Dan heb ik een spons beschilderd met Revell matt 43 donkergrijs, die ik daarna voorzichtig dopte over alle muren. Dit heb ik gedaan om de heel vlakke styreenen stenen de indruk te geven meer structuur te hebben. Vervolgens heb ik verschillende grijstinten gemaakt aan de hand van Humbrol matt 28, matt 34 en matt 173 waarmee ik de hoekstenen heb geschilderd en her en der een steen gehighlight heb. Dat heb ik dan 24 uur laten drogen.

De voegen zijn de volgende stap. Ik heb echter de fout gemaakt om te denken dat ik deze gewoon met verf had kunnen opvullen. Ik was tot een kleur gekomen die me wel beviel door Humbrol matt 34 en matt 28 50/50 te mengen, maar bij de gekende wegveegmethode merkte ik dat ook de onderliggende verf er mee af kwam, waardoor de primer terug zichtbaar werd. Bovendien bleef er ook te weinig verf in de voegen zitten.
Aanvankelijk had ik het getest op een teststukje, en viel het resultaat hier wel goed mee. Ik moest wel opnieuw met de spons grijs stempelen, waardoor het wat donkerder was dan gehoopt.

IMG_20190126_193747260 by Alan Jockmans, on Flickr

Het lukte me echter niet om dit effect op de rest van de constructie toe te passen, ik kreeg alleen lelijke vegen en de voegen waren bijna niet zichtbaar omdat er elke keer teveel verf wordt wegewreven. Ik had al één stuk gedaan, maar heb er uiteindelijk gewoon terug primer over gespoten om opnieuw te beginnen... Ik had voegenpasta moeten gebruiken in plaats van verf, dat heb ik wel geleerd nu. Maar ik heb dit nog nooit gebruikt, heeft iemand meer ervaring met voegenpasa's, hoe deze samen te stellen en goede resultaten te komen?
Modelbouw is een kunst

Dirky

Voor H0:

Ik zet een laagje blinkende vernis over de geschilderde gevel of "polier" de matte verf tot er een lichte glans op staat.
Dan invoegen met gewone plakkaatverf. Als de verf droog is wrijf ik met een licht vochtig doekje de stenen weer vrij. Dan eventueel een laagje matte vernis erover.

20171212 008 by Dirky dyniMo, on Flickr

Wat ik ook regelmatig doe - de snelle manier -  is een "te" donkere verf gebruiken voor de stenen en dan gewoon zonder boe of bah invoegen. Het waas dat achterblijft op de steen maakt dan dat de donkere verf er weer lichter uitziet. Dit past bijvoorbeeld goed wanneer steen en voeg van eenzelfde kleurtint zijn zoals bvb grijze steen met licht grijze voeg. Dat lukt minder goed met rode baksteen en okergele voeg...

Voor echt seriewerk heb ik nog een andere methode maar die kan alleen maar bij geveltjes die plat liggen. Beschrijf ik wel een andere keer...

Veel succes!

Floris

heb wel voegpasta gemaakt van plakkaatverf, heel veel wit, drupje zwart, drupje geel. Gewoon van die grote knijpflessen plakkaatverf nemen. Werkt goed op matte verf. Op een te gladde ondergrond (kaal plastic) krimpt die plakkaatverf weer los en valt uit de voegen.
Je bent wel erg leuk bezig hier moet ik zeggen!

Alan On Track

Bedankt voor de tips, ik ben uiteindelijk voor het vulmiddel gegaan, dat ik gekleurd heb met wat pigment. En dat was nogal een klus zeg. Uiteindelijk heb ik toch nog een extra verflaag erover te doen omdat het vulmiddel toch enkele lelijke vegen achterliet. Ik was aangenaam verrast met het eindresultaat (t'was allemaal een beetje trial and error) en het uitzicht van de voegen. De enige dingen waar ik minder tevreden over ben is de ruwheid van sommige details zoals de hoekstenen en de totaalkleur die wat te donker is. Waar ik wel heel blij mee ben is de realistische structuur van de muren, die ontstond door de vele verflagen. Een extra touch heb ik toegevoegd zijn de korstmossen, eenvoudig met waterverf aangebracht. Let niet op het lelijke groen, dat heb ik rap-rap geschilderd om wat meer contrast te geven.

IMG_20190127_185519677 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190127_185447582 by Alan Jockmans, on Flickr

De fontein kan wel wat meer verwering gebruiken... Dat doe ik nog wel eens later.
IMG_20190127_185412169 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190127_185456337 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20190127_185502435 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ga nu nog extra details toevoegen zoals gevelankers en kleuraccenten. Daarna zal ik de ramen en deuren toevoegen. 
Modelbouw is een kunst

Floris

das helemaal niet verkeerd zo zeg!

modelbaanHO

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Pierre

Groet Pierre.


Dirky

Hier is wel degelijk een kunstenaar aan 't werk!

(ik heb inmiddels mijn gebruikelijke plakkaatverf-methode eens toegepast op een Auhagen muurplaat met ongeveer hetzelfde rotssteen-motief en dat gaat ook stukken moeilijker omdat de voegen niet uitgesproken diep zijn. Zelfs na een matte grondlaag lost het voegsel van de plaat. Mijn tip was dus niet echt op zijn plaats hier...)

DFS


Kautenbach

3 dimensionaal kunstwerkje zo ;D

Alan On Track

Niet veel verder gewerkt aan het dorp de laatste dagen.

Vandaag kreeg ik een leuk en impulsief idee: mijn bureau heeft een U-vorm, en ik dacht dat het wel nog een leuk idee zou zijn om er een afhaalbaar circuitje op te bouwen. Ik had nog een plank en wat metalen latjes liggen en een half uurtje later had ik mijn eigen Bürozug  ;D

Dit heeft niets te maken met Sehr-Am-Üzant, maar wilde het toch even delen
IMG_20190131_234050951 by Alan Jockmans, on Flickr

(Let niet op de bejaarde Fleischmann-transfo :p Mijn 64 moet nog van een decoder voorzien worden dus dit is nog even het alternatief)
Modelbouw is een kunst