Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Sehr-Am-Üzant

Gestart door Alan On Track, 21 januari 2019, 15:34:31 PM

Alan On Track

1 project tegelijk? Niets voor mij, daarvoor ben ik een te groot warhoofd  :P

Ik lig nog even wat in de knoop met mijn ander bouwsel, het station van Sint-Gillis Monterey, en voor mij is het in zo'n gevallen vaak beter om even mijn zinnen op iets anders te zetten. Anders blijf ik piekeren over hetzelfde, maar sta ik in tussentijd stil.

Afgelopen zomer begon ik aan de bouw van een ander projectje: Sehr-Am-Üzant. De bedoeling van dit baantje was om iets te bouwen voor weinig geld en waar ik mijn fantasie en creativiteit de vrije loop kan laten bij de bouw en het ontwerp. Het gaat om een fictief reliëfrijk dorpje in een Duitstalig land met een eigen typische architectuur. Die bestaat uit een terugkerende combinatie van natuursteen en vakwerk, om zo tegelijk een Ardeens en Duits sfeertje te creëren. Ik heb nog geen concreet vastliggend plan hiervoor en speel nog met vele ideeën.

Het stationsgebouw heb ik intussen afgewerkt en de stijl die ik wilde hanteren is hier in mijn ogen best goed gelukt. Jullie kunnen de foto's van de bouw hiervan terugvinden op Flickr. Geloof het of niet, maar op de natuurstenen elementen na is dit station volledig opgebouwd uit papier en karton.

IMG_20181226_164228_411 by Alan Jockmans, on Flickr

48412641_580641272398338_5001005880183881728_o by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20181226_162358330 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu heb ik besloten om aan een nieuw landschapselement te beginnen, het dorpscentrum van Sehr. Omdat het hier vooral om huizen zal gaan wordt de architectuur een stuk eigenzinniger, schotser en scherver dan die van het station, met meer torentjes, terrasjes, vegetatie, enz...

Het begin oogt nog niet zo fraai, maar het is een beetje mijn stijl van modelbouw: Een kleine basis maken en van daaruit het landschap voortbouwen met stukken schuimplaat en karton. Gelukkig had ik nog veel liggen, en koste het begin van dit project mij dus geen cent  ;D (ik heb de stap naar digitalisatie gezet en daaraan afgelopen weekend bijna 300 euro uitgegeven... veel geld is er dus niet over voor de rest :p )

Het skelet van de constructie (in dit geval zit de schoonheid niet vanbinnen  ;D) :
IMG_20190118_235154813 by Alan Jockmans, on Flickr

Een beeld van wat het dorpsplein zal worden:
IMG_20190120_231951372 by Alan Jockmans, on Flickr

Een straat met op het einde een poortgebouw:
IMG_20190120_231945813 by Alan Jockmans, on Flickr

Nu werk ik alle natuurstenen elementen af, waana de straten van kasseien zullen worden voorzien. Zodra dit af is gaat alles in de verf. Hierbij ga ik wat meer info en tips opzoeken omdat ik de verwering en het globale uitzicht van de natuurstenen elementen wil verbeteren (op het station is dit al aardig gelukt, maar er is nog veel ruimte voor verbetering). Als alles geverfd is zullen de vakwerkdelen volgen. 



Modelbouw is een kunst

The Railwarrior

niet echt mijn stijl, ik zie liever moderner materieel maar ik vind die wel een prachtige realisatie tot nu toe.  Zeer mooie romantisch project lijkt me :)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Dirky

sehr mooi...

Jammer (voor mij) dat de dakpartijen "te" speels zijn.

Is het station gebaseerd op iets bestaand? of pure fantasie?

Alan On Track

Die dakpartijen zijn bewust zo gedaan, en ze gaan nog veel speelser worden  :P Het moet doen uitschijnen dat het gebouwen zijn die zonder te veel planning zijn ontstaan en bovendien ook niet enorm goed onderhouden werden doorheen de jaren...

Het station is pure fantasie, het was een unieke structuur die me wel leuk leek.
Modelbouw is een kunst

sdz1976

Ik ben helemaal weg van je speelse stijl !!! 8) 8) ;D


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Pierre

Ik hou niet zo van vakwerk maar dit is echt vakwerk. Geweldig! Ga vooral zo door. ;)
Groet Pierre.


Jappy

Het heeft bijna iets Anton Pieckerigs. Misschien dat het Diorama in de Efteling wel een leuke bron van inspiratie voor je kan zijn?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Dirky

Citaat van: Alan On Track op 21 januari 2019, 18:15:28 PM
Het station is pure fantasie, het was een unieke structuur die me wel leuk leek.

Jouw fantasie is er in alle geval BOENK OP!  ;)
Het kriebelt om er een spoor 1 model van na te bouwen!

(Alan; de nieuwe Pit-Peg?)

The Railwarrior

Citaat van: Dirky op 21 januari 2019, 20:03:17 PM
Citaat van: Alan On Track op 21 januari 2019, 18:15:28 PM
Het station is pure fantasie, het was een unieke structuur die me wel leuk leek.

Jouw fantasie is er in alle geval BOENK OP!  ;)
Het kriebelt om er een spoor 1 model van na te bouwen!

(Alan; de nieuwe Pit-Peg?)

Ik dacht zelfs dat het spoor 1 was, op het eerste zicht
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

evan

Citaat van: Dirky op 21 januari 2019, 20:03:17 PM

(Alan; de nieuwe Pit-Peg?)

Awel dat dacht ik nu net ook se...


Mooi werk Alan!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Kautenbach


Alan On Track

Amai, een spoor 1 vesie van mijn station zou wel ongelofelijk zijn, maar het is gewoon H0 hoor... Eigenlijk net iéts te klein voor H0 zelfs (zie het probleem met mijn andere station). Maar dat valt gelukkig niet zo op door de grootte ervan. Omgerekend naar spoor 1 zou het gebouw toch bijna 60 cm hoog zijn en 90 cm lang  :o

Modelbouw is een kunst

Dirky

grote dingen ben ik best gewoon hoor Alan:

STATION SCHWARZBURG-001-spoor 1 by Dirky dyniMo, on Flickr

zowat 1,5 lengte...  :)

Alan On Track

 :o  :o Wow, dat kan inderdaat tellen!
1 is toch een ongelofelijke schaal.
Modelbouw is een kunst

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.