Dromen van een grote baan

Gestart door Dirkh, 13 januari 2019, 19:21:31 PM

Michiel

Ik kan je alleen maar gelijk geven!  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

The Railwarrior

Ik zit nog altijd te twijfelen om een schaduwstation onder mijn baan te maken of zo te werken zoals jij nu doet Dirk.
Pro aan een schaduwstation onder de baan is dat ik meer sporen kan aanleggen en de bereikbaarheid, con is natuurlijk de helixen die hieraan verbonden zijn...

Mijn ruimte is nu ook nog niet helemaal af, dus ik kan nog even twijfelen...  ;)
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Dirkh

Als ik nog wat fitter was zou ik misschien ook overwegen om een schaduwstation onder de baan te maken. Maar nu, als ik buk, zie ik alleen de grond (nek zit vast), of ik moet op de grond gaan zitten om onder de baan te zien maar dan raak ik weer niet meer terug recht.
Allemaal niet zo simpel, dus alles maar op dezelfde hoogte en niet te diep bouwen zodat ik overal nog gemakkelijk aan kan.

Ok, je verliest wat ruimte en bent wat beperkter in materiaal dat tegelijk op de baan kan staan, maar wat maakt dat uit, Je rijd meestal maar met 1 of 2 treinen tegelijk. (in mijn geval)
En tegen dat alles afgewerkt is zijn we waarschijnlijk 10 jaar verder. Ben ik het landschap moe, kan ik nog altijd er enkele module ertussen uit nemen en nieuwe bouwen.
Eigenlijk een privé modulebaan  ;D  Dat is ook een van de redenen waarom op de meeste modules de overgang steeds op 10 cm van de voorkant is geplaatst.

Ik vindt het ook gemakkelijker om aan een module van 90 of 120 cm  x 40 cm te werken dan aan een vaste baan te werken waarbij je steeds over de baan moet reiken om alles op te bouwen.
(Mijn vorig bouwsel had stukken van 120 x 80 cm en dat was eigenlijk niet te hanteren alleen)
Nu gewoon module de module eruit pakken en omdraaien en ik kan aan de achterkant aan de scenery werken.

Nu nog wat verder puzzelen aan het onderstel waarop de modules komen te liggen.

Robrecht

Hoi Drikh, leuke plannen :) Mag ik vragen met welk programma je die 3D render hebt gemaakt? Ik heb wel al wat programma's gedownload, maar geen enkel had zulk een goede 3D view.

Ik volg verder de ontwikkelingen :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

evan

Ik duim hier voor je dat je je droom kan waar maken ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirkh

Programma is wintrack 6.0 al een hele oude versie, de nieuwe versie heeft meer mogelijkheden, kan je zelfs achtergronden toevoegen en met de loc meerijden enz. (https://www.wintrack.de/)

Robrecht

Citaat van: Dirkh op 15 januari 2019, 16:24:21 PM
Programma is wintrack 6.0 al een hele oude versie, de nieuwe versie heeft meer mogelijkheden, kan je zelfs achtergronden toevoegen en met de loc meerijden enz. (https://www.wintrack.de/)
Ah ja, dat had ik wel al gedownload, maar € 100 heb ik er niet meteen voor over :p Ik denk dat ik nog ergens Trainz2010 of zoiets heb liggen.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Dirkh

Vind die prijzen ook vrij duur. Ik heb mijn versie ooit van iemand overgekocht aan een schappelijke prijs.
Het is wel mooi om zo een 3d zicht te maken maar de ervaring heeft me geleerd dat de werkelijkheid nog altijd anders is.
Iets dat in het programma mooi lijkt en past blijkt dan in werkelijkheid langs geen kanten uitvoerbaar te zijn.

ik gebruik het meer om een globaal idee op te zetten.

Michiel

Ik heb ook ooit een oude Wintrack versie (7.0) occasie gekocht (eBay) voor een spotprijs. Het plannen van een globaal idee en concept doe ik nog steeds met podlood en papier, maar ik gebruik Wintrack toch wel om te zien of wat ik wil wel past. Heel handig en vrij exact, naar mijn ervaring. De 3D-optie gebruik ik eigenlijk nooit.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Robrecht

Ja het lijkt me vooral handig om de beschikbare ruimte in 3D voor je te hebben. Ik heb wel wat inbeeldingsvermogen maar toch handig als je dat beeld ook kan bewaren om het later opnieuw op te vragen :D
Ik hoop dat je huidige plan ooit een mooie baan als resultaat heeft :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Dirkh

Misschien een optie is 3d train studio, https://en.3d-modellbahn.de/ er is een gratis versie van, wel beperkt tot 150 onderdelen of zo. De betalende is ook maar 40 €.

Ik heb er een klein testje met gedaan : Achtergrondje gezet, wat sporen gelegd , en wat scenery erop een bergje gemaakt. Ik heb het nog niet helemaal onder de knie maar voor een 20 tal minuutjes bezig te zijn niet slecht.



Je kan er ook een rit met de trein mee doen maar die test is niet gelukt, het programma blokkeerde bij mij. Ik heb niet verder gezocht maar het lijkt mij wel nog meer details mogelijk te maken in 3D.
Volgende keer eerst saven voor ik zulke dingen ga proberen, ben mijn  plan verloren door de crash.

Robrecht

Dat ziet er ook niet slecht uit. Ook eens proberen ...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Dirkh

Enkele dagen bezig geweest met wat planken om het onderstel te maken van de baan. En dan alles geïnstalleerd en voorlopig de reeds bestaande modules erop gezet
De segmenten van het schaduwstation heb ik ook al gemaakt van nog materiaal dat ik nog gevonden had op zolder. (achteraan staat ook de module van de forumbaan even gestockeerd op het onderstel tot ik plaats heb om de veilig weg te bergen)

Een vergelijking tussen het plan en de huidige toestand ;

   


 

 

 

De fries is deze voor mijn minibaantje dus de is niet correct maar ik had geen plaats om de even te stockeren , dus heb ik die er maar even bovenop gelegd. Normaal gaat de fries onder de steunen komen te hangen. En niet op de rommel letten, ik heb het schaduwstation van het minibaantje en het onderstel van de forumbaan even tegen de muur moeten zetten om plaats te maken.

Nu eerst terug wat rekenwerk om de multiplex voor de 5 ontbrekende segmenten en de volledige fries te laten zagen.
Alles staat op 4 schragen die het mogelijk maken om de baan ofwel op 90 cm rail hoogte te zetten of op 130 cm ( dat laatste gaat niet in mijn kamer door het schuine plafond.)