Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dromen van een grote baan

Gestart door Dirkh, 13 januari 2019, 19:21:31 PM

Dirkh

Een mens kan eens dromen, geen goesting vandaag om te modelbouwen. Even achter de pc gekropen en wat aan het spelen geweest met een sporen plan.
Opzet was van het bestaande stuk van de vorige baan terug te gebruiken (module 8 ), het deel van het minibaantje in te bouwen (module 5 en 6) , het bestaande schaduwstation van het minibaantje te hergebruiken en dan wat fantasie te laten werken. Alles wordt ook voorzien van een fries met verlichting.

Alles moet in modules opgebouwd worden om er telkens gemakkelijk aan te kunnen werken en eventueel te verhuizen of stukken te vervangen door andere stukken.
Het thema blijft het zuiden van Frankrijk met inspiratie van de Chemin de fer de Provence.

Uiteindelijk 2 versies gemaakt :

Versie 1 met 1 spoor aan het kleine station. Dit geeft wel beperkingen wat betreft het verkeer.

sporenplan modules by D Ha, on Flickr

Dus nog een tweede versie met 2 sporen aan het kleine station.

sporenplan modules 2sporen by D Ha, on Flickr

Een overzicht met de camera standpunten :

camera posities by D Ha, on Flickr

Camera positie 1 met 1 spoor

positie 1 by D Ha, on Flickr

Camera positie 1 met 2 sporen

positie 1 2 sporen by D Ha, on Flickr

Camera positie 2 met 1 spoor

positie 2 by D Ha, on Flickr

Camera positie 2 met 2 sporen

positie 2 2sporen by D Ha, on Flickr

Camera positie 3

positie 3 by D Ha, on Flickr

Camera positie 4

positie 4 by D Ha, on Flickr

Camera positie 5

positie 5 by D Ha, on Flickr

Schaduwstation

schaduwstation by D Ha, on Flickr

Misschien een rare vorm maar zo past alles in de kamer en kan ik een vrij grote rij lengte bekomen.

Inspiratie voor modules 1, 2 en 3  heb ik  gevonden bij het station van Meailles:


Modules 5,6 en 7 zijn dan weer geïnspireerd op het station van Entreveaux.
https://www.google.be/maps/@43.9489699,6.8118327,3a,75y,296.11h,84.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1s8uQVk7WDiC_HqnuUGPTwqw!2e0!7i13312!8i6656

https://goo.gl/maps/kaFWft4fj7S2

https://www.google.be/maps/@43.9498071,6.8091535,3a,75y,182.76h,87.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1snPq3PTTzyS6WNCLkPSAp6g!2e0!7i13312!8i6656

De rest is pure fantasie.

Nu nog wat praktische zaken uitzoeken zoals hoe ik de elektrische verbindingen ga maken. Daar zit ik met de beperking dat ik niet onder de baan kan kruipen door mijn rug en nek problemen en ik absoluut geen spaghetti onder de baan wil hebben.

Ook nog eens kijken of ik wel voldoende aan het schaduwstation ga kunnen om bij ontsporingen of problemen te kunnen ingrijpen. Ik kan eventueel nog 10-20 cm van de muur (het oranje gedeelte) opschuiven met de opstelling, maar moet dan wel mijn werkplaats 10-20 cm inkorten.


59erke

Ziet er best goed uit Dirk, persoonlijk zou ik nog proberen de MSM N module er tussen te krijgen.
Deze is redelijk universeel en kan gerust passen in een Franse baan.

Of je nu kiest voor 1 of 2 sporen in het kleine station is uw eigen keuze en gebruik van het station.
Lokaal verkeer, INT verkeer enz.

Voor de verbindingen zou ik connectoren inbouwen aan de zijkant van de bakken (ene bak M, andere bak V)
De bedrading kan je op uw bureau ordelijk installeren onder de bak eenmaal je de bakken tegen elkaar zet maken de connectoren ineens contact.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Citaat van: 59erke op 13 januari 2019, 19:46:13 PM
Ziet er best goed uit Dirk, persoonlijk zou ik nog proberen de MSM N module er tussen te krijgen.
Deze is redelijk universeel en kan gerust passen in een Franse baan.

Die gaat er niet tussen passen, de MSM N module is dubbelsporig uitgevoerd en ik zie niet direct een mogelijkheid om die er nog ergens tussen te plaatsen.
We zullen later wel een apart Belgisch baantje maken met de MSM N modules.

Citaat van: 59erke op 13 januari 2019, 19:46:13 PM
Of je nu kiest voor 1 of 2 sporen in het kleine station is uw eigen keuze en gebruik van het station.
Lokaal verkeer, INT verkeer enz.
Het is vooral om meer verkeer toe te laten dat ik dacht aan dat dubbelspoor, met een enkel spoor moet ik wachten tot de trein uit het schaduwstation helemaal tot in het station is gereden eer er terug verkeer mogelijk is op dat stuk baan.

Citaat van: 59erke op 13 januari 2019, 19:46:13 PM
Voor de verbindingen zou ik connectoren inbouwen aan de zijkant van de bakken (ene bak M, andere bak V)
De bedrading kan je op uw bureau ordelijk installeren onder de bak eenmaal je de bakken tegen elkaar zet maken de connectoren ineens contact.

Is dat niet moeilijk uit te voeren ? Lijkt me niet zo eenvoudig om al die connectoren op de juiste afstand te plaatsen en zo te zorgen voor een goed contact.
Ik begin eerder te denken aan de methode van de MSM N module baan, gewoon zorgen dat ik de verbindingen door openingen in de bakken aan de zijkant kan maken en dan de modules tegen elkaar schuiven. Ik denk dat dat wel gaat lukken.

Nog eens laten bezinken vooraleer ik iets ga bouwen. Ik wil ook een onderstel maken dat ik gemakkelijk op verschillende hoogten kan monteren en waarop ik eventueel thuis ook de MSM N modules zou kunnen op zetten om die thuis soms ook eens te gebruiken.

Alles zo universeel mogelijk uitvoeren geeft later meer mogelijkheden.

Geert

Mooi ontwerp Dirk, daar kan ik niet veel aan toevoegen.

Is het de bedoeling dat je digitaal gaat rijden, met veel bezetmelders en aansturingen randapparatuur. Of gewoon analoog?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirkh

Volledig digitaal met een multimaus gekoppeld aan de PC voorzien van de nodige bezetmelders.
En natuurlijk besturingen voor de lichten, overwegen, geluid modules, alles uitgevoerd met arduino's.

Michiel

Indrukwekkend plan, Dirk. Blijft het bij dromen, of heb je toch de intentie om het te bouwen?

Betreffende de segment, persoonlijk vind ik segmenten van meer dan 90cm lengte nogal onhandelbaar worden. Niet alleen het gewicht, maar het wordt ook erg groot om nog alleen te heffen. 90cm gaat nog net, vind ik.

Betreffende de elektrische verbinding, heb je in feite niet veel nodig. Ik gebruik 7-pins XLR connectoren voor de voedingspanningen en de DCC rijspaning. Daarnaast heb je nog de RJ-connectoren om de S88 door te lussen. Geen idee hoe jouw rijregelaar vebonden is (*). Ik heb langs de voorkant onderaan de segmenten de vrouwelijke connectors geplaast, en met "patch" kabels lus ik de segementen aan elkaar. Snel en makkelijk.

In verband met je schaduwstation: normaal zou je niet vele problemen mogen hebben met een dergelijk simpel ontwerp. Maar je zal toch af en toe vb een ontsporing hebben van een trein op de segmentovergang (wanneer net geplaast, maar nog niet 100% uitgelijnd) of een doorschieter op de wissel in verkeerde stand. Een lange grijpstok zou dan wel van pas kunnen komen om de onstpoorders weg te nemen.

(*) edit, lees net dat je multimaus gebruikt, dus nog extra XpressNet lijn doortrekken om mee te lopen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

De bedoeling is om dit te bouwen. Ik hoop dit voorjaar ergens het onderstel en de module bakken in ruwbouw te kunnen maken.
Normaal zou ik dan vrij snel de sporen kunnen leggen en testrijden, de aankleding van de bakken kan dan stuk voor stuk gebeuren.

Er is maar 1 segment dat 150 x 60 cm is en dat is een overblijfsel van de eerste baan.
Hopelijk is de foto zichtbaar want die staat nog bij google.

Ik vindt het zonde om dat terug af te breken omdat ik dat redelijk gelukt vindt en er buiten wat extra groen niet veel meer dient aan te gebeuren.

De andere segmenten zijn meestal 90 x 40 cm enkel twee zijn nog 120 x 40 cm om alles te laten passen.
Bij segment 7 moet ik wel nog een oplossing vinden om de sporen goed uit te lijnen aan de rechterkant, want er is een tunnel op de bak overgang. Ik ben een het denken aan een luikje aan de voorkant om zo de positionering van de sporen te kunnen controleren bij het monteren.

Die segmenten van  90 x 40 cm zijn gemakkelijk te hanteren, 120 x 40 cm is ook nog haalbaar.
En zelfs die van 150 x 60 cm kan ik voor het ogenblik nog net alleen hanteren. Het is een lichtgewicht constructie van multiplex van 5mm verstevigd met vuren latten. Tot hiertoe nog geen problemen ondervonden met vervormingen enz..

Die XLR connectoren gebruik ik ook al , ik dacht van bv langs links in de bak een vrouwelijke vast te monteren en dan de volgende bak via een kabel telkens te verbinden. Met om de paar bakken een aansluiting rechtstreeks naar de voedingen om verlies te beperken.

Voor de S88 kan ik gewoon ethernet kabels gebruiken en zo verbindingsblokjes gebruiken als aansluiting waar nodig. Ik heb ook maar 4 x 16 melders nodig voor de hele baan.

Die grijpstok is wel een idee, eens kijken of ik die nog terug vindt. Heb ik vroeger nodig gehad om dingen van de vloer te rapen toen ik nog een rolstoel zat.

XpressNet ga ik ook voorzien op een paar plaatsen, we hebben dat bij de MSM N module baan ook gedaan en dat werkte perfect tot nu toe. (17 meter lengte en een een hoop verbindingen) Wel gemerkt dat ik voor de XpressNet verbindingen een dikke afgeschermde kabel moet gebruiken. (max AWG 26 of beter)

Ook nog enkele camera's zou ik plaatsen zodat ik het schaduwstation en de achterzijde van de baan kan volgen tijdens het rijden.

Eerst nog verder alles rustig bekijken en uittekenen en dan zullen we wel zien wanneer we beginnen te bouwen.

modelbaanHO

Dat ziet er een mooi project uit.
Succes met de realisatie.
We zullen de evolutie hier wel kunnen volgen zeker.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Ambitieus project  8)
Veel succes er mee !

In je schaduwstation zou ik de wissels anders plaatsen, om je opstelsporen ongeveer even lang te hebben
  en misschien kunnen de opstelsporen ook langer worden door er gebogen wissels te gebruiken  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Citaat van: Gerolf op 15 januari 2019, 09:37:21 AM
In je schaduwstation zou ik de wissels anders plaatsen, om je opstelsporen ongeveer even lang te hebben
  en misschien kunnen de opstelsporen ook langer worden door er gebogen wissels te gebruiken  ::)

Gebogen wissels heb ik ook overwogen maar aangezien de bocht aan het schaduwstation slechts een straal van 25 cm heeft kan ik daar geen gebogen wissels leggen. 
Voor het ogenblik kan ik op dat schaduwstation dat ik reeds gemaakt had voor het minibaantje 2 railbussen parkeren en nog 2 redelijk lange treinen (stoomtrein met 4 wagons en een goederentrein met een 12 tal zelflossers )

Ik had ook graag wat meer opstelmogelijkheden gehad, maar plaatsgebrek beperkt de mogelijkheden.Na wat puzzelen heb ik volgende mogelijke oplossing :
De kleinste straal van de bochten is op 27 cm genomen. Ik zal er dan wel moeten voor zorgen dat geen treinen elkaar kruisen in de bocht want dat gaat misschien problemen geven denk ik.
Door module 1 in te korten tot 65 cm ipv 120 cm kan ik daar reeds de wissels installeren. Dan krijg ik langere opstelsporen die ik eventueel nog in 2 blokken kan verdelen, zo kunnen er dan op 1 spoor 2 korte treinen staan of 1 lange.
Het kortste spoor heeft zo een bruikbare lengte van 95 cm en het langste 130 cm.
Het is thema is een zij lijntje dus echt hele lange treinen gaan er niet rijden.
Enkel wat toeristische stoomtreinen en wat lokaal verkeer voornamelijk met railbussen.


sporenplan modules 2sporen aangepast - kopie by D Ha, on Flickr

Ik verlies daarmee wel een beetje van het uitzicht maar het is  nog te doen :

uitgebreid schaduwstation 2 by D Ha, on Flickr


uitgebreid schaduwstation by D Ha, on Flickr

Ga nog wel de modules aanpassen zodat de overgangen in het schaduwstation op de rechte stukken komen.
Laat de opmerkingen maar komen.

Geert

Kan je module 1 niet behouden zo als het was, en de uitbreiding schaduwstation aan de andere kant (onderaan) doorvoeren. Een deel is toch niet zichtbaar.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Rangeerduivel

Maak een schaduwstation onder je baan, ik weet een helix te koop!!!  ;D ;D

;)

Dirkh

Citaat van: Rangeerduivel op 15 januari 2019, 12:20:37 PM
Maak een schaduwstation onder je baan, ik weet een helix te koop!!!  ;D ;D

;)

Ook de leukste thuis zeker  ;D

@Geert,  ik heb het eens bekeken maar ik voorzie problemen met de overgangen , vooral omdat er nog een hoogte verschil moet overwonnen worden en er 4 overgangen in een bocht liggen.
En natuurlijk net het spoor met de kleinste radius heeft de grootste hellinggraad, 2.3% met een radius van 25 cm.
Ik heb daar al slechte ervaringen mee en dat was dan nog maar met 1 spoor.

Aangepast plan :
Ik heb de hoogtes er bijgezet en de berekende hellingen :


schaduw 3 by D Ha, on Flickr

Michiel

Citaat van: Dirkh op 15 januari 2019, 13:43:23 PM
Citaat van: Rangeerduivel op 15 januari 2019, 12:20:37 PM
Maak een schaduwstation onder je baan, ik weet een helix te koop!!!  ;D ;D ;)
Ook de leukste thuis zeker  ;D

Héla! Ik lees mee, hé!  >:(  ...  ;D ;D ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Ik lees ook de andere postings Michiel  , vooral deze :http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23025.2340.html  Al veel uit geleerd, oa vooral geen Helixen gebruiken ! ;)