Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Kadee / Neodymium magneten / C-rails

Gestart door Paulogic, 12 januari 2019, 10:21:31 AM

Paulogic

Zoals enkele hier al Neodymium magneten gebruiken voor het ontkoppelen van Kadee-koppelingen,
wou ik dit ook gaan gebruiken op mijn demonstratie-modules.

Echter zijn daar de c-rails (trix) reeds ingebed en dus niet meer van onder toegankelijk om magneten te
plaatsen. Het dient dus van boven te gebeuren.

Ik had bij Super Mag.. enkel vlakke gekocht van 1 mm hoog. Zo'n die op elkaar, net onder de rail (losse test rail), werkt perfect.
Ik krijg die op die bakken natuurlijk niet meer ingepland. Bij mijn bestelling zaten enkele neo staaf magn gratis (5 mm x 10 mm).
Dus maar in een andere testrail wat gaten geboord op diverse plaatsen maar zonder afdoende resultaat. Ofwel te zwak ofwel trekt
de koppeling direct tot tegen de magneet. Geen oplossing.

Heeft iemand ervaring met zo'n c-rails om van bovenaf magneten te plaatsen en zo ja, welk formaat u dan gebruikt heeft en hoe?

Alvast dank u wel !


mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Paul, ik heb op "Den Overslag" de magneten tussen de dwarsliggers, net onder de rail geprutst. Ik heb kubusmagneetjes van 3mm gebruikt met een dwarsliggerhoogte van 2mm, dus telkens een beetje in de kurk beginnen wroeten.

Ik vrees dat je met een fijne frees een beetje ruimte net onder de rail moet maken en de magneten er zo moet proberen in te frutselen.
Het is en echt pruts- en friemelwerk want die dingen springen altijd weg of blijven gewoon aan je tangetje hangen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Paulogic

Dag Suske,

Dank u. Dat wegspringen van die magneten al genoeg ondervonden. Die dunne magneetjes breken zelfs.


Ik dacht eerst nog om een gaatje net naast de rail recht naar beneden te boren(2mm of zo). Dan van onder uit,
met dat 2 mm gat als middenpunt, een groter gat te boren van 5 mm en er dan een langere staafmagneet, door het hout, in te kleven.
Maar het probleem zal zijn dat de magneet dan net niet goed zal zitten. Ik zal dat eerst eens moeten proberen met mijn reeds goed
verprutst stukje rail op een plankje van 18 mm.

Dank u voor de tip. Ik zal tevens kubusjes kopen van 3 mm en ze proberen eronder te futselen. Probleem bij C-rails zijn
de hoogte en daardoor ook de holte die er onder zit. Als zo'n magneetje er invalt... weg magneetje. En dan loopt het misschien mee met
een wagonnetje met een stalen as... ratel, ratel, ratel ... haha


mvg,
Paul(ogic)

SuSke

Paul, je zou een moeten kijken of er überhaupt plaats is tussen de rail en het grindbed in de zone tussen de dwarsliggers.
Als de trekkracht van de magneten groot genoeg is, kan je misschien proberen daar de dunst beschikbare magneet tussen te friemelen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Vraagje: is het gelukt met de magneten en de kadee-koppelingen? En heb geen problemen met de wissels? Want blijkbaar zou dit een issue zijn voor Kadee-koppelingen op C-sporen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

kwestie van t haakje onderaan de koppeling iets meer buigen dat ie de contacten niet raakt.

svvander

En dat is het? Niet meer dan dat? Verdorie, dat maakt er mij ook niet makkelijker op. (Wie was het nu ook weeral dat die magneetjes naast zijn sporen plaatste? Ik heb de foto's hier onlangs zien voorbijgaan, maar ik weet niet meer wie of wat).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Paulogic

Yep, ik heb die Kadeekes wat omhoog gebogen met 2 kleine tangetjes.

Suske is de man die het werkend heeft gebruikt op zijn baan. Echter ik heb nog niet verder geexperimenteerd.
Ik heb zo veel op mijn agenda de laatste tijd dat modelbouw even wat stil ligt... maar we klagen niet hoor  :D
mvg,
Paul(ogic)

svvander

hehe, het gekende probleem. Ik had de Kadee-koppeling al halvelings uit mijn gedachten gelaten en mij gefocust op eens te proberen met Roco universal op mijne gecrashte 59 van Roco. Maar als die Kadees dan toch werken. Mmmm... natuurlijk, zonder "vaste" baan is da nogal moeilijk voorlopig. Of koppelen ze ook zo af? (zonder magneet?). 
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Herwig

Een saté-stokje verticaal van bovenaf in het stel gekoppelde KD's stoppen en even draaien.

SuSke

#10
Dan heb je geen geknoei om de wagons netjes boven (of tussen) de magne(e)t(en) te hebben.

Hierbij een videootje van de oplossing die ik op mijn baantje heb gebruikt, en zoals je kan zien werkt het.
De magneten (neodymium kubusjes 3x3x3mm) zitten ter plaatse van de witte bolletjes.
Gewoon even klikken op het plaatje

Plaatsing magneten voor Kadee-koppeling by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

loebaske


svvander

Knap! Ik wil het toch ook eens proberen. Misschien toch in de bedding van de C-rails? (Of er op, op de één of andere manier). Heeft de afstand naast het spoor belang? En welke gebruiken jullie? De 17 of de 18?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

SuSke

Welke kadee je gebruikt hangt van wagon tot wagon af. Je moet ze allemal even tegen elkaar zetten op je kortste bocht om er voor te zorgen dat ze niet overbufferen.
Zeker voor de wagons met een vaste koppeling. wagons met een kortkoppelingsmachaniek hebben daar minder last van.

Ik vermoed dat je de magneetjes ook net binnen de rails kan plaatsen, maar dan zijn ze veel moeilijker weg te steken.
In C-rails zou je een klein gaatje kunnen boren schuin onder de rail en er ronde staafmagneetjes inzetten. dan zou het ook kunnen werken en vallen ze minder op. Proberen, want niet geschoten is altijd mis geschoten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

stoomlokje

Bij de C-rails van Märklin komt er wel een probleempje opduiken.
Namelijk ze zijn vervaardigd uit ijzer , en als je daar een magneetje gaat onder plaatsen, gaat héél de rail magnetisch worden en heb je géén controle over de plaats van ontkoppelen.

grtjs,
Saskia