Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kadee / Neodymium magneten / C-rails

Gestart door Paulogic, 12 januari 2019, 10:21:31 AM

SuSke

Sven, hoe heb je ze geplaatst?

Zoals ik het lees, zet je de magneten tegen elkaar in plaats van naast elkaar.
Ik heb elke keer 2 blokjes op 3mm tussen naast elkaar gezet.
Ook moet je zorgen dat de polariteit goed zit.

Probeer eerst eens met de magneetjes op een stukje karton met tape vastgezet. Zo kan je ontdekken hoe je de magneten moet zetten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

svvander

Ik ben begonnen met 1 langs elke kant, met de kant die aantrekt naar de wagon of de koppeling toe. Geen effect. Dan heb ik er 2 langs iedere zijde geplaats op... een dikke 4 mm afstand. Idem. Ik merkte wel dat spanning ontstond, maar belange na niet genoeg om de koppeling te beïnvloeden. Dan met 3, stuks... dat werd al moelijker... Op iets van een 3 mm van elkaar: dat was prutsen om ze gescheiden te houden. Maar ook hier: niet genoeg kracht.
Dan heb ik eens geprobeerd om ze onder de beding te plaatsen... maar door de midden geleider die er ligt, springen ze direct centraal en is het over en out. Wat eventueel wel nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is dat ik een stuk K-spoor gebruik op kurk, zoals jij het dan deed. (Met een overgang-stuk om van C naar K te gaan kan alles).
Zou het misschien kunnen dat de magneten niet zo sterk zijn als de jouwe?

Ik probeer morgen nog eens met een constructie, die ik onder de sporen doorleg en die omhoog komt naast te sporen... in karton ofzo. Alleen vrees ik dat het karton dan gaat bewegen i.p.v. de koppeling.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be