Kadee / Neodymium magneten / C-rails

Gestart door Paulogic, 12 januari 2019, 10:21:31 AM

ACFI

Citaat van: stoomlokje op 29 mei 2019, 11:55:17 AM
Bij de C-rails van Märklin komt er wel een probleempje opduiken.
Namelijk ze zijn vervaardigd uit ijzer , en als je daar een magneetje gaat onder plaatsen, gaat héél de rail magnetisch worden en heb je géén controle over de plaats van ontkoppelen.

grtjs,
Saskia
Ik dacht dat C-rails voornamelijk uit kunstof bestond.
De rails zelf zijn idd metaal.
Maar dat euvel hebben wel meer fabrikanten. ENkel het kids aanbod van marklin rijdt op volledig plastic rails.

8) 8) 8)

ACFI

Klaas Zondervan

De railstaven van C-rail zijn volgens mij van RVS en dat is doorgaans niet magnetisch. Kun je snel testen door te kijken of een magneetje er aan blijft kleven.
Maar zelfs al zouden de railstaven magnetisch zijn, dan denk ik dat het magneetveld bij de magneten het sterkst is. Maar ook dat is een kwestie van gewoon even proberen.

stoomlokje

getest met magneet hoor.
grtjs,
Saskia

Klaas Zondervan

Wat heb je getest, dat de rails magnetisch zijn of dat de ontkoppelplaats onzeker wordt?

stoomlokje

Dat de rails van minder kwaliteits RVS zijn en daardoor magnetisch beïnvloedbaar.
Op +/- 2 cm van een geplaatste magneet tegen de railstaaf, beïnvloed ik toch een Roco beugel als ik deze zijdelings ( op zijn kant )tussen de rails beweeg. ( beugel gaat bewegen richting spoorstaaf.)
Ik bezit geen Kadee koppeling , maar vermoed dat het beugeltje van de Kadee hierdoor toch ook een invloed gaat ondervinden.
Laat eens iemand testen met een Kadee koppeling, magneet en C-rails.
We horen het resultaat nog wel.
grtjs,
Saskia

svvander

Enig idee waar ze die Neodymium magneten in een fysieke winkel verkopen? Ik vind het absurd om voor 20 magneten dubbel zoveel verzendkosten te betalen.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Rangeerduivel

Citaat van: svvander op 29 mei 2019, 15:49:22 PM
Enig idee waar ze die Neodymium magneten in een fysieke winkel verkopen? Ik vind het absurd om voor 20 magneten dubbel zoveel verzendkosten te betalen.

https://www.supermagnete.be/kubusmagneten-neodymium/kubusmagneet-3mm_W-03-N

Een fisieke winkel zal je niet zo gauw vinden... :-\
Ik heb ze hier besteld en de verzendkostenvallen hier nog wel mee, en je krijgt er meestal een stuk of tien gratis bovenop;

Verzendkosten
De verzendkosten bedragen globaal EUR 6,50. In offertes voor maatwerk of grote aantallen stuks kunnen andersluidende verzendkosten worden afgesproken. De verzending vindt plaats vanuit Duitsland. De uitlevering in België geschiedt door DHL.

;)

stoomlokje

Citaat van: ACFI op 29 mei 2019, 12:15:16 PM
Citaat van: stoomlokje op 29 mei 2019, 11:55:17 AM
Bij de C-rails van Märklin komt er wel een probleempje opduiken.
Namelijk ze zijn vervaardigd uit ijzer , en als je daar een magneetje gaat onder plaatsen, gaat héél de rail magnetisch worden en heb je géén controle over de plaats van ontkoppelen.

grtjs,
Saskia
Ik dacht dat C-rails voornamelijk uit kunstof bestond.
De rails zelf zijn idd metaal.

Maar dat euvel hebben wel meer fabrikanten. ENkel het kids aanbod van marklin rijdt op volledig plastic rails.

8) 8) 8)

ACFI


Ik werk met de Roco rails code 100 en deze zijn van Nieuwzilver en NIET beïnvloedbaar door een magneet.
Van de andere (uitgezonderd Mä-C-rail , gebruikt voor een univ. proefbaan) heb ik géén idee.
grtjs,
Saskia

Paulogic

Ik heb hier enkele oudere c-rails wisselstroom en die zijn inderdaad magnetisch.
De c-rails gelijkstroom zijn niet magnetisch.

Echter gaten boren voor die staafmagneetjes : geen goed idee. Alle mogelijke posities geprobeerd, de staafjes trekken nadien onderaan tegen elkaar en blijven niet zitten.
Geprobeerd met verschillende soorten lijmen maar die willen elkaar steeds een zoentje geven... ;D
Dus no go voorlopig.

Een electormagneet van een deursysteem... werkt ook prima en kan je zelfs onder de bodemplaat monteren. Zijn heeeeel sterk maar moet je wel van stroom voorzien.
mvg,
Paul(ogic)

svvander

Ok, kubusjes niet meer te vinden (voor een redelijke prijs), heb dan maar ronde besteld. Ondertussen zijn de Kadee-koppelingen er ook. Ik denk dat ik iets ga proberen langs de zijkanten van de bedding te maken. De magneetjes in een soort klei, putty of dergelijke proberen te monteren tegen de flanken.
Nu heb ik wel een andere vervelende vaststelling gedaan. Op de enkele wagons die ik nu al heb, zit geen NEM-schacht. Ook op de Märklin V100 zit deze niet. Ik heb al van alle oplossingen gevonden op het net (met ombouwstukjes), maar vraag mij af of het sop de kool wel waard is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Martin Welberg

CiteerDe c-rails gelijkstroom zijn niet magnetisch.

???

Paulogic

Yep, niet magnetisch.
Loebaske heeft dit gezien bij mij thuis.

Ik vond dit bizar maar wel makkelijk omdat er dan geen invloed was.
Echter in reeds ingebedde c-rails nog die magneten verwerkt krijgen zodat ze
de kadee's aantrekken... niet evident. een elektromagneet van een oud deurslot doet
het prima. Maar of dit gezond is voor een loc met electronica ?
mvg,
Paul(ogic)

svvander

Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het effect zou kunnen zijn? Kan een decoder schade oplopen door (elektro)magnetisme?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Klaas Zondervan


svvander

Vandaag de Neodymium magneetjes ontvangen... al direct heel slim geweest en er 2 te dicht tegen elkaar gehouden en... floeps weg waren ze. (Met de tegenpolen dus). En nergens meer te vinden.
Heb ook getest of ze blijven hangen op de bedding van C-rails... niet dus. Heb geprobeerd om ze in ze soort van kauwgom (die je kan gebruiken om posters op te hangen aan de muur) te steken en dit tegen de bedding van de sporen: check. Lukt goed, maar als je ze te dicht bij elkaar zet.... ja logisch. Maar, mijn koppelingen doen helemaal niets. Ze bewegen met moeite als ik er voorbij kom, laat staan dat ze opengaan. Ik heb het met 2 magneten langs iedere zijde geprobeerd: niets, met 3 niets... 4 lukte niet, omdat ze dan tegen elkaar komen.

Er moet toch een oplossing voor zijn... en ik zal ze vinden  :o Als iemand ondertussen een oplossing vindt, dan hoor ik het graag.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be