Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

reeks 14 niet dood

Gestart door 13erke, 11 september 2006, 11:31:34 AM

ERVIN

Heel mooi Kedeng Kedeng, en dan op de zijflanken nog B-Cargo erop, en dan mag Mehano of een ander merk die gaan uitbrengen voor mij.[;)]

Anarchy

Erwin,

B-cargo zal je er niet op zijn. Reeks 14 is voorzien voor reizigersdienst.

Tom

Hebben die loc's geen verluchtingsroosters?
Tom

5307

waarom altijd wit?????

weten ze dan niet dat dit het vuilste is ???

JoVer

Allemaal zeer mooi. Twee bedenkingen:
  • Hopelijk worden het meerspannige locs en geen weerspannige zoals de 13-en [:D][:D]
  • Zijn er al plannen om hem in model uit te brengen? Wie zal eerst zijn LSM of Olaerts [8D][8D]

13erke

Mooi gedaan, kedeng kedeng. Maar aan er  zijn twee kanten aan de medaille, de reeks 14 zal andere types vervangen (ik denk aan 22 en 25 mss 26[:(])

Tom

citaat:
Geplaatst door 13erke

Mooi gedaan, kedeng kedeng. Maar aan er  zijn twee kanten aan de medaille, de reeks 14 zal andere types vervangen (ik denk aan 22 en 25 mss 26[:(])

dat is natuurlijk te verwachten, die locs kunnen ook niet eeuwig in dienst blijven.
Tom

Anarchy

De volgende reeks die uit dienst zou moeten is HLE 26.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

De volgende reeks die uit dienst zou moeten is HLE 26.



Je vergeet de 15 en 16..
Spoorse groeten
Dimitri

Anarchy

Ik heb het over HL's uit de goederendienst.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ik heb het over HL's uit de goederendienst.



Dan zullen het logiserwijs gezien toch de 23'ers worden...
Spoorse groeten
Dimitri

tt4403

De 23's mogen nog tot en met 2010 binnen voor revisie, wat wil zeggen dat ze zeker nog tot 2015 zullen rondrijden.

Anarchy

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door Anarchy

Ik heb het over HL's uit de goederendienst.



Dan zullen het logiserwijs gezien toch de 23'ers worden...



Nope, heb gehoord dat het eerst de 26 is. Logischerwijs + NMBS = no go [;)]

the_gold

raar , de 26ers zijn anders wel nog fris uitziende locs . natuurlijk its the part inside , maar alsje ziet wat de buitelanders doen ? 1 kopen en 1 gratis erbij en in hun landje een kleine reparatie en de beide locs rijklaar ! ze kijken er hier gewoon niet naar om ...

diesels

citaat:

Nope, heb gehoord dat het eerst de 26 is. Logischerwijs + NMBS = no go [;)]


Nou dat ben ik meestal wel met je eens, maar toch enige nuanceringen:
- Nadat een bepaalde ecenomische levensduur is bereikt in in principe niet meer belangrijk welke reeks het oudst is. De vervangingswaarde is dan nagenoeg gelijk. Zo ook bij de 23 en de 26, die beide hun afschrijvingstermijn bereikt hebben
- Op het moment dat er dan locomotieven aan de kant kunnen, wordt eenvoudigweg gekeken naar welke locs het eerst een verlopen revisietermijn hebben. Dat is op dat moment niet meer dan toeval. Nu wil dat toeval dat reeks 26 tot vrij recent een revisie gehad heeft en dat men daaropvolgend is begonnen met een nieuwe revisieronde reeks 23. Als men over een paar jaar dus gaat beginnen met afvoeren, is de 26 dus eerder aan het einde van de revisietermijn dan de 23, zo simpel ligt het
- Aangezien afschrijvingstermijn niet meer geld, zijn andere factoren belangrijker. De 26 is technisch gecompliceerder en dus duurder in onderhoud en is minder betrouwbaar in de rijdende dienst. Bovendien is het een kleinere serie wat uit exploitatieoverwegingen minder handig is.

Al met al dus niet onlogisch...

groeten Sicco