Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Michiel

Indrukwekkend! Dat ziet er weer heel overtuigend uit! Ik mis nog wel enkel iets in het kasseiwerk. Ik ben geen stratenmaker, en heb nooit onderzoek gedaan, maar zie dikwijls patronen in straatkasseien: een centrale lijn, licht bolle vorm, afboording langs goot en tramsporen, een lijn tussen de verschillende orientatiezones,... Als vakman in opleiding, is dat geen onderdeel van de vakkennis? Dit is geen verwijt, enkel een waarneming van de verschillen die ik zie. ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Ik voer vooral onderzoek naar de bebouwing, niet in het bijzonder naar de bekleding van de straat  ;).
Ik begtijp wel wat je bedoeld. Ik heb me voor de kasseien vooral gebaseerd op een grote stapel documentatiefoto's die ik intussen verzameld heb, en daarin zag ik echter geen speciale patronen. Afboording zie je eigenlijk enkel aan de goten (die ben ik inderdaad vergeten, maar dat is eenvoudig aan te passen op zich). De boordstenen aan de stoepen moeten er ook nog bijkomen), rond de tramsporen waren er in elk geval doorgaans geen boorden afgaande op de foto's. Ik heb de indruk dat de kasseien tussen de sporen ook vaak werden bedekt met asfalt of zoiets. Verder zijn de kasseipatronen relatief eenvoudig. Hieronder heb ik wat foto's geplaatst die ik als inspiratie heb gebruikt.  (de meesten zijn van Facebook, ik ben geen eigenaar van deze foto's)

Brusselse Tram (26) by Alan Jockmans, on Flickr

Brusselse Tram (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Brusselse Tram (3) by Alan Jockmans, on Flickr

Brusselse Tram (2) by Alan Jockmans, on Flickr

5@@@config@@@layers@@@id@@@500@@@features@@@id@@@POSTCARDS.32596@@@attachments@@@POSTCARDS.32596.2017-11-03-02-39-00.531 by Alan Jockmans, on Flickr

5@@@config@@@layers@@@id@@@500@@@features@@@id@@@POSTCARDS.27897@@@attachments@@@POSTCARDS.27897.2017-11-03-02-55-21.769 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb tijdens het kerven wel gerealiseerd dat de kasseien iets te groot zijn voor H0, en dat de onderlinge grootte sterk variëert. Misschien was ik slimmer geweest om met een oud penseel zonder haren te 'stempelen', maar daar is het nu te laat voor. Anderzijds valt dat niet echt op vanuit het oogpunt waaruit de baan bekeken hoort te worden.
Modelbouw is een kunst

Michiel

#392
Inderdaad genoeg illustraties dat je goed bezig bent.  ;) 8)

En bedankt, want kan ik ook gebruiken... ooit, wanneer ik de Brusselse straten op mijn modelbaan ga aanpakken.

De laatste foto is dit nomaalspoor (Brusselse tram) en smalspoor (Buurtspoorwegen?) samen? Nog niet eerder gezien. Welke coté is dat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

Ik moet het nog eens opzoeken, maar het zal langs de kanten van Anderlecht zijn. De samenkomst van NMVB en MIVB komt hier nog wel meer voor, daar zijn veel foto's van. Ik kan je er wel een aantal bezorgen als je wil.
Modelbouw is een kunst

Michiel

#394
Hoeft niet, ik ben eens gaan rondzoeken, en zie eigenlijk regelmatig deze dubbele spoorconfiguratie op fotos, vb Lijn H (Brussel-Halle).

En niet om gelijk te krijgen, maar om te illustreren dat we erg vrij zijn in het krassen van onze kasseien, hier een paar voorbeelden met boordstroken langs tramsporen uit 1908, 1927 en 1935, willekeurig gekozen van internet. Er is dus geen foute manier.   ;D







groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Alan On Track

De expo in Edegem komt zienderogen dichterbij, en er moeten nog een paar zaakjes gebeuren. Aangezien ik uiteraard de meeste tijd voor mijn thesis vrijhoud ga ik me beperken tot de belangrijkste zaken om de baan presentabel te krijgen:

  • Het installeren van de elektronische verbindingen en wisselmotoren zodat de baan rijklaar is
  • Het afwerken en assembleren van de onderbouw en het schaduwstation
  • Het verder schilderen van de huisjes en de bestrating (in de mate van wat mogelijk is binnen de tijd)
Voor de elektronica wacht ik nog op de laatste onderdelen, waarschijnlijk zal ik dat komend weekend in orde brengen.

Wat de onderbouw en het schaduwstation betreft ben ik een beetje aan het improviseren geslagen met de middelen die ik heb. We hebben hier thuis wel nog wat hout liggen (voornamelijk MDF en stukken van oude kasten) en ik heb besloten om daarmee voor nu even aan de slag te gaan. T'is niet ideaal, maar de focus ligt nu op een oplossing die haalbaar is en niet te veel tijd in beslag neemt.

Hieronder even een schets van hoe ik het ga aanpakken:

IMG_20211010_135423383 by Alan Jockmans, on Flickr

De 'poten' van de baan bestaan uit vier stevige panelen van 120 x 40 x 3,5 cm afkomstig van een oude kast. De twee middelste panelen komen dwars te staan opdat ze elk twee modules ondersteunen, met bijkomende plankjes voor ondersteuning in de breedte. Aan de uiteinden zal een L-profiel zorgen voor extra stevigheid. Idealieter kan ik nog een 'gordijntje' vinden voor eronder, maar ik weet niet of me dit nog binnen de tijd zal lukken. Alles zal in elk geval egaal zwart geschilderd worden.

De vormen voor het schaduwstation zijn intussen uitgesneden uit 9cm dik MDF, dat ik langs de zijkanten ben beginnen beveiligen met dunnere MDF. Ik ga er geen schoonheidsprijzen mee winnen en het weegt wel wat, maar het is doenbaar voor nu. Er is voldoende speling in de bochten en  voorlopig heb ik ook genoeg aan één uitwijkspoor, ik heb immers nog maar twee Belgische TPIII locs (een derde is besteld, maar geen idee wanneer deze beschikbaar gaat zijn). Het schaduwstation zal ik waarschijnlijk ondersteunen met individuele poten bestaande uit brede planken, de bevestiging aan de baan gebeurt met een L-profiel. De bedoeling is dat alles zo veel mogelijk vast gemaakt wordt met bouten.

IMG_20211010_122927409 by Alan Jockmans, on Flickr

Er is veel op aan te merken, maar het is uiteindelijk maar tijdelijk om de eerste tentoonstelling(en) mee door te komen. De bedoeling is om naar de toekomst toe (bij voorkeur na mijn thesis) te investeren in deftige materialen om een meer doordacht ontworpen schaduwstation en onderbouw te maken, en dan meteen ook de trambaan helemaal door te trekken, zodat ook deze haar rondjes kan maken (voor Edegem zal het helaas niet meer lukken de tram operationeel te krijgen  :'(

Nu in elk geval weer een weekje op de thesis concentreren  ;)
Modelbouw is een kunst

sdz1976

Je gaat toch hard hoor  8) 8)


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Waar kennen we dat gevoel van "er net geraken, of toch net niet ..." ....  ;D ;D ;D

Zowat elke modelbouwer staat zo voor die dilemma's van wat er echt moet komen en wat kan wachten.

@Alan, verwaarloos je thesis niet, die is belangrijk voor je toekomst. De rest bespreken we nog wel even de laatste dagen hoe we je verder kunnen helpen met materiaal in de club.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Bedankt Frans,

Geen zorgen, mijn thesis krijgt absolute voorgang hier, ik heb gewoon nog een aantal uren vrij gehouden in mijn planning waarin ik die dingen nog wil doen, wat binnen die vrijgehouden tijd niet afraakt is jammer, maar ook geen drama. We vinden wel een manier om het in orde te brengen.  ;)
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

#399
Laatste update voor de expo  8)

Dit weekend heb ik nog een beetje voortgewerkt aan Zwanzebeek, vooral om de baan klaar te krijgen voor de expo volgende week.

Mijn stomers zijn intussen van een decoder voorzien en rijden goed. Het doet deugt om mijn 64 na bijna 10 jaar eindelijk aangenaam te kunnen besturen en op een tragere snelheid te laten rijden (met mijn antieke Fleischmann-transfo die 5 snelheiden heeft ging ze onder stand 3 gewoonweg niet vooruit, dus qua besturing waren de opties snel, sneller en heel snel). Ook de 93 rijdt zonder problemen. In het vervolg ga ik het inbouwen van decoders wel zelf aan proberen pakken, want het was een dure grap om dat door een winkel te laten doen, ook al hebben ze degelijk werk geleverd. Ik ben nu na drie jaar digitaal rijden eindelijk op het punt gekomen dat ik meer digitale als analoge locs heb.

IMG_7719 by Alan Jockmans, on Flickr.

Om de treinen te laten rijden moest natuurlijk ook de elektronica in orde gebracht worden. Dankzij goede tips van Evan en co is dat uiteindelijk goed gelukt. Het installeren van de wisselaandrijvingen ging eenvoudiger dan gedacht en via lasklemmen was de bedrading ook niet te ingewikkeld. Eén van de wisselaandrijvingen geeft om een of andere reden wel steeds kortsluiting die wanneer er een loc over het puntstuk gaat, hoewel de aansluitingen wel allemaal correct zitten. Dat moet ik nog eens nakijken. Anderzijds lukt het voorlopig ook niet om de wissels met de multimaus aan te sturen, maar via de drukknoppen zijn ze wel prima te bedienen. In principe vormen deze zaken geen probleem voor het rijden op de hoofdsporen, dus op de expo zullen er rijdende treinen te zien zijn  ;D 

Met onderdelen van een oude kast heb ik ook een onderbouw in elkaar gestoken. Het is minder 'bric-à-brac' dan ik vreesde, en ook erg stevig. Enfin, ik moet nu niet tegen de baan gaan leunen, maar het kan wel tegen een stootje. Ik heb wel mijn interieur wat moeten aanpassen zodat het vanaf nu in deze opstelling kan blijven staan.

IMG_7718 by Alan Jockmans, on Flickr

De sporen zijn uiteindelijk op een hoogte van 1,20m komen te liggen, en daar ben ik meer dan tevreden mee. Iets hoger had teveel geweest vrees ik, zeker omdat er nog een heuvel aan de linkerkant van de baan komt. Vanuit mijn standpunt (ik ben 1,77 m) kan ik nét over de daken kijken.

IMG_7722 by Alan Jockmans, on Flickr

Dus ja. De baan staat op poten en de treinen rijden. Er is nog zo veel dat ik graag in orde zou willen brengen tegen volgende week. Het verder afschilderen van de huisjes, het afwerken van de bestrating, het verder vormgeven van het landschap, de sporen schilderen en ballasteren, Type 93 een beetje supreren, een bedieningspaneel voor de wissels bouwen... Maar dat ga ik niet doen.  :-X

Aangezien ik volgend weekend drie dagen bijna niets ga kunnen doen voor mijn thesis denk ik dat het best is om me deze week uitsluitend daarmee bezig te houden. De baan werkt tenslotte, de huisjes zien er nu ook al goed uit en ik denk dat het iedereen die komt kijken ook duidelijk zal zijn dat dit een work in progress is. Het énige wat wel nog moet gebeuren is dat ik poten moet zoeken en monteren voor het schaduwstation, en online een paar ontbrekende railstukken hiervoor bestellen. 
Modelbouw is een kunst

SuSke

Je overschouwt het met een genoegelijke glimlach en dat is het voornaamste.

We zien je met plezier toekomen volgende week.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

B_Modelbouw

Vandaag deze baan in het echt kunnen aanschouwen en echt een pracht pareltje in wording.

Een minpuntje ... de eentonige sporen verloop van de trein in de buiten loop. Misschien in de achtergrond de afslag niet laten doodlopen, maar verbinden met het ovaal. Zodat je af en toe van spoor kunt wisselen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


sdz1976

Ook wij hebben genoten van deze prachtige baan in wording, echt knap die gebouwen.
Hoedje af  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

mahtoska1

CiteerVandaag deze baan in het echt kunnen aanschouwen en echt een pracht pareltje in wording.

Kan ik alleen maar beamen. Zeer mooi.

Alan On Track

Het was heel fijn en hartverwarmend om velen onder jullie dit weekend te mogen ontmoeten  :). Bedankt voor alle complimentjes, tips en ook goede kritische opmerkingen, dat geeft veel energie om voort te gaan bouwen.  ;) Ik ben blij dat alles heel vlot gewerkt heeft, ook al moest ik op vrijdag nog snel naar de doe-het-zelfzaak om mijn schaduwstation af te werken. Het was allemaal wat bric-à-brac, maar de treinen hebben vlot hun rondjes kunnen rijden, met amper ontsporingen. Ik denk dat ik geen van mijn treinen ooit al zo lang aan één stuk door heb laten rijden, dus ik ben blij dat er geen defecten waren. Enkel mijn type 93 van Lilliput werd na verloop van tijd wel heel warm, waardoor ik deze regelmatig van de sporen haalde om af te kunnen koelen. Volgens wat ik gehoord heb zou er eventueel teveel stroom naar de motor kunnen lopen?

Ik ga vanaf nu tot 10 januari (de deadline van mijn thesis) het modelbouwgebeuren wel op een veel lager pitje zetten. Misschien dat ik de gebouwen tussendoor nog een beetje verder detailleer, maar de grote werken zullen voor later zijn.

Ruben heeft een heel aantal foto's van de baan genomen, die ik snel wat bewerkt heb met fotowinkel. Als jullie nog mooie foto's hebben, aarzel dan niet om ze te delen als je dat wil ;)

Zwanzebeek bewerkt 2 by Alan Jockmans, on Flickr

Zwanzebeek bewerkt 3k by Alan Jockmans, on Flickr

Zwanzebeek bewerkt by Alan Jockmans, on Flickr

Zwanzebeek bewerkt 4k by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst