Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

PS, ik ben ook op zoek naar een manier om het gras op het ballast tussen de sporen weg te krijgen, want echt correct is dat niet. Ik heb het destijds bevestigd met modpodge, maar ik ben er nog niet in geslaagd het terug los te krijgen.
Modelbouw is een kunst

SuSke

Ik zou toch gaan voor optie 1. De iets langere perrons geven de doorslag maar ook het feit dat op een industriële aansluiting je de bochten iets scherper mag maken dan in de vrije baan.
Goederen rangeerverkeer zal sowieso langzamer gaan dan reizigersverkeer.
En als je niet met goederenwagens van 25cm rijdt vallen die scherpere bochten echt niet op
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

wat dacht je eventueel van zoiets?
51522075172_70dfb377d9_b by Floris Dilz, on Flickr
wissel wat verder van de tunnel af, terugsteekspoortje van de fabrieksaansluiting langs de hoofdbaan zodat er niet bij alle bewegingen bij de fabriek op de hoofdbaan moet worden teruggestoken en je kan de perrons zo laten.

Alan On Track

Aha, Floris, daar heb je denk ik de gulden middenweg gevonden  :) Ik heb dat concept even los gelegd en het ziet er eigenlijk wel goed uit. Ik heb het buitenste spoor in een heel lichte boog gehouden, ook rechtover de wissel, waardoor het dubbelsporige traject niet 100% evenwijdig meer is. Dit valt evenwel niet heel sterk op, zeker wanneer de sporen later op 1,30m hoogte gaan liggen. Aan de perrons moet vrijwel niet gesnoeid worden, en ik zou ze zelfs een tikkeltje kunnen verlengen. Bedankt voor je inzicht  :)

IMG_20210927_140436161 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Floris

ow kijk, dat gaat best aardig zo ja. Eventueel kun je t terugsteekspoortje nog wat dichter bij t hoofdspoor leggen, dan heb je wat meer ruimte voor de stad boven, of is het juist opzettelijk zo dat je eventueel nog bovenleidingmasten tussen hoofdspoor en industriesporen kwijt kunt?

sdz1976

Soms komt de Floris nog es van pas he  ;D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

#366
Citaat van: Floris op 27 september 2021, 18:19:33 PM
ow kijk, dat gaat best aardig zo ja. Eventueel kun je t terugsteekspoortje nog wat dichter bij t hoofdspoor leggen, dan heb je wat meer ruimte voor de stad boven, of is het juist opzettelijk zo dat je eventueel nog bovenleidingmasten tussen hoofdspoor en industriesporen kwijt kunt?

Dat dichterbij leggen zou ik juist niet doen.  Zulke spoortjes liggen vaak iets verder met links en rechts een dienstpad.  Een machinist of rangeerder moet veilig van beide kanten van de trein kunnen ;)  Bovendien kan je dan qua scenery en kleur mooi een contrast maken tussen hoofdlijn en het rangeerspoor..

Het doet me qua sfeer wat denken aan Het Brusselse West Station (Molenbeek) .  Daar was vroeger zulk een aansluiting naar het depot van Delhaize en zelfs een verbinding naar het MIVB net...


Ik blijf met plezier dit prachtwerk volgen.

PS: Mod Podge kan je oplossen met een beetje Instanet Ruitenreiniger bijvoorbeeld zonder al te veel troep, maar je ballast zal mee lossen.  Maar die kan je makkelijk terug aanvullen.  Bovendien als je de ballastlijm aanlengt met die instanet in plaats van water gaat je droogtijd makkelijk gedeeld door 5 ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Alan On Track

Ik zal het eens proberen Evan, bedankt voor de tip.

Intussen heb ik de sporen op maat gesneden en vastgemaakt, zodra de verbindingen tussen de modules geregeld zijn kan alles bereden worden. Het hoofdtraject geeft geen problemen, de overgang naar de krappere bocht geeft net als aan de andere zijde geen enkel probleem bij zelfs de langste rijtuigen. Nu ben ik aan het testrijden op de industrieaansluiting, die over de twee modules gevoed wordt via draadjes met klemmen. Over het algemeen raken al mijn locs er over, maar het is toch niet altijd zonder horten of stoten. Zeker tussen de eerste en tweede wissel durven ze al eens stilvallen en één gaf dit stukje ook kortsluiting. Zou het helpen om hier een extra elektrische verbinding te zetten? Ik moet de rails wel nog reinigen, ik hoop dat het dan wat beter gaat. Spijtig dat mijn stomers nog steeds binnen zijn voor digitalisering, eigenlijk zou ik vooral daarmee moeten kunnen testrijden.

IMG_20210928_205156617 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

evan

Welke wissels zijn het?  Op de foto te zien denk ik PECO ELECTRO- of UNIFROG.  De hart-of puntstukken zijn die dan al gepolariseerd?
Want mt die onderlinge afstand tussen de wissels komen die stukken net overeen met de afstand tussen je draaistellen en dan kunnen loks nog stilvallen.  Als de wissels aangedreven zijn en voorzien van polarisatie, zal dat probleem zichzelf wel oplossen.



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

hm, kortsluiting? dat lijkt me apart. Wat ik zelf wel deed is elk stukje spoorstaaf een eigen draadje naar onder geven en onder de bak aan de voeding hangen. Bij peco-elektrofrog-wissels moet je er even op letten dat je een paar draadbruggetjes wegknipt voor je de puntstukpolarisatie aansluit, staat wel in de beschrijving die bij de wissels zit. Bedenk me trouwens dat t ook weleens die blanco draad van t puntstuk geweest kan zijn die iets raakte als de loc over een wissel kwam en daar de kortsluiting vandaan kwam.

Alan On Track

Alle sporen op het zichtbare gedeelte zijn Rocoline, net als de wissels. Die kwamen oorspronkelijk met aandrijving en gepolariseerde puntstukken, maar ik heb de aandrijving zelf en de verbindingen naar het puntstuk en de spoorstaven zorgvuldig losgemaakt omdat ik graag digitale wisselmotoren onder de baan wil, die moet ik evenwel nog kopen. Ik kende zelf niet veel over de werking van wissels en de polarisatie van puntstukken, maar het probleem zal hem inderdaad liggen dat ik de wissels zonder de aandrijving aan het testen was, de kans is groot dat het probleem zich oplost zodra ik deze geplaatst heb. Ik ga me in elk geval nog wat inlezen wat betreft de wissels en de digitale aansturing ervan, ik denk er nu aan om voor de roco-line digitale wisselaandrijving te gaan.
Modelbouw is een kunst

evan

Die Roco aandrijving zou ik niet nemen Alan.  Ik heb al veel mensen geweten die daarmee problemen hadden.  Storingen door haperingen vooral zodat de wissel niet omgelegd raakt.

Ik zou eerder naar gemotoriseerde aandrijvingen gaan.   Dan heb je meer kracht, controle en dat kan je makkelijker inbouwen en afwerken.

-Servo 
-Tortoise
-Cobalt Digital IP
-...



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Floris

waarom wil je digitale aandrijvingen eigenlijk?

Alan On Track

Citaat van: Floris op 29 september 2021, 10:09:34 AM
waarom wil je digitale aandrijvingen eigenlijk?


Goh, ik dacht dat bij digitale besturing ook digitale wisselaandrijvingen nodig waren? Ik heb persoonlijk nog veel te leren waar het op de elektronica van een baan aankomt. Ik wil het eigenlijk liefst zo eenvoudig mogelijk houden. Is het anders ook mogelijk om gebruik te maken van de aandrijvingen die ik nu al heb (die bij de wissels kwamen)?
Modelbouw is een kunst

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.