Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Ik begrijp wat je bedoelt, Jasper, maar aangezien het spoor hier net als op de eerste module een overgang maakt naar een scherpe bocht is een tunnel om dit onrealistische stuk in te verbergen hier onvermijdelijk. Maar het is waar dat het spoorelement nogal kort is in vergelijking met de totale lengte van de baan. Het alternatief kan zijn dat ik een extra module toevoeg, zodat het zichtbare spoor met een aantal decimeters toeneemt, maar aangezien ik het baantje toch liefst niet te groot maak twijfel ik daar nog wel over.

De eerste twee modules zijn in elk geval al bedoeld om te kunnen functioneren als baantje op zich en zullen daarom ook als eerste afgewerkt worden. Ik kan dus later nog beslissen of en hoe ik het geheel nog wil uitbreiden.  ;)
Modelbouw is een kunst

Floris

dat korte stukje spoor vind ik juist wel sterk aan t plan. het gaat om een stukje stad, toevallig komt er af en toe een trein langs...

SuSke

Voilà, mooi verwoord door Floris.

In een trambaantje speelt de tram de hoofdrol en die rijdt in een stad  ;D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Citaat van: Floris op 13 juni 2021, 20:27:42 PM
dat korte stukje spoor vind ik juist wel sterk aan t plan. het gaat om een stukje stad, toevallig komt er af en toe een trein langs...

Dat is inderdaad wel het basisprincipe. Ik wou eventueel enkel de hoeveelheid trein en tram een ietsje meer in evenwicht brengen, maar het is sowieso de bedoeling om het spoor maar over korte afstand bovengronds te laten. Het baantje is geïnspireerd op het deel van lijn 161 tussen Schaarbeek en Brussel Luxemburg, waar de rails ook maar enkele keren in openlucht komen piepen. Ik wil hier daarnaast vooral met relatief korte treinen rijden (een type 1 met lange sleep K-rijtuigen zou nu eenmaal niet mooi staan op dit baantje, en ook niet in mijn budget  ;D). Het voordeel van dit plan is dat op de plaatsen waar het spoor onder de grond duikt de tram haar hoofdrol opeist, dus misschien moet ik het inderdaad gewoon zo houden.

Qua trams zit ik wat mij betreft nu goed met mijn twee stelletjes en bijwagen (misschien maak ik later wel nog eens een gelede PCC met de 3D- printer, ik heb goede plannen en een geschikt onderstel) maar ik ga zodra de beurzen weer opengaan wel eens op zoek gaan naar een extra locs voor het baantje. Mijn Belgisch tijdperk III materieel bestaat nu uit één type 64, 3 L-rijtuigen en wat goederenwagens. Het is niet de bedoeling om een extreem gevarieerd treinverkeer uit te beelden, maar dit is nu ook niet echt spannend  :P. Nu krijg ik plots spijt van hoe vaak ik al een Roco 96 of Fleischmann 93 heb laten liggen aan een gunstige prijs in Woluwe :'(

Ik heb dinsdag examen en dus uiteraard niet meer verder gebouwd, maar vandaag vond ik bij een kort bezoek aan mijn grootmoeder mijn eerste Brusselse bouwsel terug. Ik heb dit kartonnen gebouw gemaakt in 2015 toen ik de omgeving van station Leuvensesteenweg nog heel losjes wilde nabouwen. Het is schots en scheef en ik heb het nooit helemaal afgewerkt, maar het is wel leuk om te zien vanwaar ik gekomen ben  ;D.

IMG_20210613_135743054 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210613_135752979 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Gerolf

Duidelijk artisanaal, maar het heeft ook iets  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Floris

ja, gaaf ding. Heb op zo'n leeftijd nog een stukje duitse stad gemaakt, maar dat was allemaal duidelijk wat meer naar pola-kitjes dan naar de realiteit zoals bij jou. Maar goed, das wel p[recies hoe je t leert, en je ziet inderdaad regelmatig hier wat t je heeft opgeleverd.

Sven VG

Met de dingen die je hier laat zien, is modelbouw inderdaad een kunst.
Leuk onderwerp en heerlijk Belgisch sfeertje.

Succes met je examen!

Pierre

Groet Pierre.


DFS

Veelbelovende modules, ik volg verder

Alan On Track

Mijn examens zijn goed verlopen en achter de rug, de voorbije week is dat goed gevierd met mijn vrienden en een dosisje vaccin.  :P Nu ik bekomen ben van de katers en de slappe arm ben ik er terug ingevlogen  ;).

Ik vond een tijd lang amper het juiste styreen hier in Brussel om verder te werken aan gebouwtjes. Maandag bleek een winkel het weer op voorraad te hebben en dus heb ik meteen een flinke partij ingekocht. Ik heb nu genoeg bouwmaterialen om de rest van de module af te werken  :D.

Daarmee heb ik meteen ook het stationsgebouwtje afgewerkt en geschilderd. Ik ga nog een beetje zoeken wat de verwering betreft, ik ga nog wat andere kleuren en mossen toevoegen. De bakstenen zijn ook iets té rood naar mijn zin voor het ogenblik, de bedoeling is om de kleur van het station van Schaarbeek te benaderen. Maar de sfeer van een verwaarloosd belle-époque gebouwtje dat binnenkort ten prooi zal vallen aan de 'Bruxellisation' zit er in elk geval wel al in.

Aangezien het gebouw vooraan op de baan staat, de ramen zo groot zijn en ik ook binnenverlichting voorzie ga ik ook wat werken aan een interieur. Ik weet niet goed hoe zulke kleine stationnetjes ingericht werden? Ik veronderstel dat er een loket, een wachtzaal en een kantoortje in moeten? Ik zie nog wel.

Het gebrek aan zonlicht liet geen 'dakraam-foto's' toe, de verlichting is dus een beetje dramatisch:

IMG_20210624_093007506 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210624_093127812 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210624_093052173 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210624_093106708 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210624_093114054 by Alan Jockmans, on Flickr

Voorts ook nog wat met de baan bezig geweest. Ik wil de tramsporen graag een beetje realistisch verzinken in de straat, en heb styrenen L-profieltjes gekocht. De tram kan er zonder probleem over rijden, maar het is een heel gedoe om de profieltjes mooi evenwijdig met de rails te plaatsen. Nu nog bedenken hoe ik de straat verder kan afwerken.

IMG_20210615_213442172 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Floris

gefeliciteerd met de examens en de prik jong, nou, gebouwtje gaat dan ook wel goedkomen geloof ik. Vind t eigenlijk fascinerend dat er zoveel railsystemen bestaan maar geen daarvan ooit iets fatsoenlijks heeft voor tram/straatspoor. Ik weet dat er wel wat pogingen gedaan zijn en dr is geloof ik een of ander japans tramspoorysteem in N...

De absolute beginner

Voor tussen de sporen en ook voor de rest van de straat, heb ik redelijk vaak DAS-klei gehoord. Natuurlijk, zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd, ik heb het ook maar van zien en horen zeggen. Maar het kwam dacht ik wel mooi uit. Aumo heeft er denk ik ook stempels voor.
Floris,
Citaat van: Floris op 24 juni 2021, 11:08:35 AM
dr is geloof ik een of ander japans tramspoorysteem in N...
Is dat niet KATO?
Ook een proficiat met uw examens (de mijne zijn sinds eergisteren ook gedaan  ;). Op naar de Grieks-Latijnse!)

Cyriel

Alan On Track

Jij ook proficiat met je examens Cyriel.

Citaat van: De absolute beginner op 24 juni 2021, 11:14:05 AM
Voor tussen de sporen en ook voor de rest van de straat, heb ik redelijk vaak DAS-klei gehoord. Natuurlijk, zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd, ik heb het ook maar van zien en horen zeggen. Maar het kwam dacht ik wel mooi uit. Aumo heeft er denk ik ook stempels voor.

Dat is zeker een optie, gips ook. Vooral gewicht is een beetje een zorg voor mij, ik wil vermijden dat het geheel te zwaar wordt. Ik ga eens wat teststukjes maken.

Citaat van: Floris op 24 juni 2021, 11:08:35 AM
Vind t eigenlijk fascinerend dat er zoveel railsystemen bestaan maar geen daarvan ooit iets fatsoenlijks heeft voor tram/straatspoor. Ik weet dat er wel wat pogingen gedaan zijn en dr is geloof ik een of ander japans tramspoorysteem in N...

Iets fatsoenlijks, daar zeg je het. Ik heb gevonden dat onder andere Tillig en Kato een redelijk gamma aan H0 tramrails hebben. Voor mijn plannen vond ik deze echter niet echt geschikt. Die rails zitten standaard ingewerkt in straatstukken, zien er niet echt realistisch uit en er zijn bij mijn weten geen flexrail beschikbaar, wat voor de kronkelende straatjes van Zwanzebeek wel nodig is. Het enige wat me een beetje interessant lijkt zijn de tramwissels die ze aanbieden, maar ik voorzie op dit baantje geen functionele wissels voor het tramnetwerk.

Modelbouw is een kunst

Floris

ja, op zich zou je met die tillig-dingen in een hoop situaties nog wel wat kunnen, valt me nog mee hoe uitgebreid dat is. Maar gewoon een stuk flexrail met contrarails, dat lijkt me nou handig, of standaard inzetstukken voor de korte wissels van bijvoorbeeld roco-line.

Jappy

Als we lekker puristisch gaan doen, dan zouden de tramrails van KATO eigenlijk niet in aanmerking komen, puur omdat het tramnetwerk in Brussel normaalspoor is. Maar modelbowu blijft natuurlijk ook ene deeltje vrije interpretatie he. ;)

In plaats van gips, is pluimkarton geen optie voor de straten? Gebruik het zelf ook en Rik Martens heeft er een fantastische reeks artikels over geschreven over het gebruik er van.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn