Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Ik gebruik altijd 1,5 mm als basis, aangezien dat samen met de baksteenplaat een realistische diepte geeft voor bakstenen gevels. Ik heb daarmee nog nooit echt last gehad van kromming daarmee, al komt dat misschien ook omdat ik steeds meerdere gevels tegen elkaar heb gebouwd die elkaar hierdoor recht houden (zie mijn cafe dat ik eerder op dezelfde manier bouwde).

IMG_20191109_172202092 by Alan Jockmans, on Flickr

Moest ik merken dat het toch zou gaan krommen omdat het hier om een enkele gevel gaat kan ik er zoals Floris zegt wat verstevigingen aan aanbrengen. Het geveltje is vrij flexibel dus dat mag geen probleem zijn denk ik.
Modelbouw is een kunst

Fretbol

Schitterende gebouwen, meer van dat  ;)

Duizendpoot

#77
Wat hebben jullie toch mooie gebouwen met veel en uitbundige versieringen.  Ik las dat je 1,5 mm styreen gebruikt voor je basis. Nu snijd styreen van die dikte wat moeilijk en daarom gebruik ik Forex foambord van 2 mm voor mijn gebouwen. Dat bewerkt makkelijk en voor het plakken van de gevel bekleding gebruik ik Revell  of vergelijkbare lijm. Maar voor het lijmen van Forex op Forex gebruik ik Rurdererlijm. En omdat ik alleen maar huisjes maak blijf ik je nu volgen.

arnaud

Hé prachtig ;)
Hier een nutig website, brusselse erfgoed bij stijl enz. gesoorteerd
http://www.irismonument.be/nl.Schaarbeek.Vleugelsstraat.82.html
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Alan On Track

De geëtste balkons van Decapod zijn vandaag toegekomen  ;D. Nu heb ik alles om de gevel (en volgende gevels) verder af ge bouwen. Als ik bedenk hoelang ik hiernaar heb gezocht

IMG_20200302_125138071 by Alan Jockmans, on Flickr

Met een beetje geluk kan ik vanavond beginnen met het schilderen en maken van de ramen
Modelbouw is een kunst

adrievans

Citaat van: Alan On Track op 02 maart 2020, 13:13:52 PM
De geëtste balkons van Decapod zijn vandaag toegekomen  ;D. Nu heb ik alles om de gevel (en volgende gevels) verder af ge bouwen. Als ik bedenk hoelang ik hiernaar heb gezocht

Met een beetje geluk kan ik vanavond beginnen met het schilderen en maken van de ramen


Ik zal mijn bankrekening doorgeven. ;D ;D ;D ;D
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Floris

oh das meteen een meter van dat spul? nice! 8)

Alan On Track

Citaat van: Floris op 02 maart 2020, 21:18:36 PM
oh das meteen een meter van dat spul? nice! 8)

Ja, ik heb nu wel genoeg voor een tiental balkonnetjes  ;D
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Tijd voor alweer een verslagje van de afgelopen dagen.

Ik was alvast aan de ramen van de gevel begonnen, een werkje waar ik eerlijk gezegd wel handig geworden ben. Door langs een metalen lat te snijden kunnen mooie rechte stukken uit het styreen worden gesneden, wat ideaal is voor mooie raampjes. Ze zijn opgebouwd uit twee lagen styreen van 0,5mm.

IMG_20200303_124213926 by Alan Jockmans, on Flickr

Vervolgens heb ik het balkon gepast. Het schilderen en bevestigen ervan ga ik pas doen als de rest van de gevel af is. 

IMG_20200303_120908358 by Alan Jockmans, on Flickr

Hierna heb ik alles in de primer gespoten en ben ik overgegaan tot het schilderwerk. Andermaal is gebleken dat ik toch echt geen held ben met het penseel...  :(  Ik denk dat ik eens bij iemand les in modellen schilderen zou moeten krijgen  ;D
Ik heb gebruik gemaakt van Humbol matt 147 voor de natuurstenen elementen en matt34 voor het houtwerk. Beiden heb ik licht verdund met thinner. De bakstenen heb ik gekleurd middels de 'kleurpotloodmethode', wat een prima resultaat gaf. Het zijn echter de geverfde delen waarover ik minder tevreden ben. Ik ben op zich zeer tevreden met de kleur, maar er zit een sterke glans in, op onderstaande foto is dat goed zichtbaar. Ik weet niet waar deze glans vandaan komt, en hoe ik ze moet verhelpen. Maarhet is wel vrij storend.

IMG_20200304_092626839 by Alan Jockmans, on Flickr

Heeft iemand tips hoe ik het schilderen kan verbeteren? Want dat blijft toch wel mijn zwaktepunt op vlak van modelbouw  ::) En hoe ik de akelige glans moet verhelpen?
Alvast bedankt

Hieronder alvast een indruk van de hele gevel met alles er los op geplaatst.

IMG_20200304_092904913 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200304_092936453 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Peter

Humbrol Matt heeft soms de onhebbelijke gewoonte dat als je het onvoldoende oproert ze verf satijnglans heeft.
Dus heel goed en heel lang oproeren. of anders Vallejo of Tamiya verv gebruiken
Bij een nieuw potje (heb gisteren ook de 147 gebruikt) en als ik slechts een klein stukje moet schilderen roer ik de verf eerst goed op de dompel mijn penseel dat enkel in het dik dat nog aan het roer stokje hangt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

humbrol NIET roeren. Gebruik alleen de dikke drab onderuit het potje, wat er bovenop ligt is feitelijk niet de verf maar olie om de verf te conserveren. Die olie veroorzaakt de glans en zorgt ervoor dat de zaak traag droogt. Neem dus de drab onderuit t potje, doe een klodder daarvan op een stuk hout, hout absorbeert de olie maar niet de verf, dan op dat stuk hout de klodder verf verdunnen met terpentine tot t weer een beetje lekker schilderbaar is, dan krijg je mooi matte resultaten.

Alan On Track

Dank je voor de tip, Floris. Dat wist ik niet

Ik ging er altijd van uit dat je die olie wel met de verf moest roeren, maar nu weet ik dus dat dit net hetgene was dat ik verkeerd deed. Ik zal dan op de juiste manier een nieuw laagje over het wit en het grijs doen, dan hoop ik dat de glans niet terugkeert  ;)
Modelbouw is een kunst

Floris

Ja tis ook fascinerend dat humbrol het zelf nadrukkelijk niet zo op hun potjes vermeldt... dus je kan t ook niet weten zonder dat iemand t je toevallig vertelt. Vaak blijft die olie ook door nieuwe verflagen naar boven komen dus kan niet garanderen dat t lukt om er gewoon overheen te schilderen, met de spuit gaat t meestal wel goed.

Alan On Track

Het besluit staat bij mij vast om nadit werkje op zoek te gaan naar een nieuw verfmerk  :P Humbrol was vooral handig omdat ze die potjes toevallig in een knutselwinkel hier vlakbij verkopen. Maar de keuze zal voortaan toch eerder naar Vallejo of Tamiya gaan. Niettegenstaande is het me wel nog gelukt om de glans weg te krijgen, door ditmaal inderdaad enkel met het onderste uit het potje te verven. Het was wel een heel gedoe om alles netjes te overschilderen. Ik heb de gevel intussen ook wat gedrybrushed en een zelfgemaakte wash gegeven van sterk verdunde Humborl matt 147. Hoewel ik niet weet of ik ooit verlichting in dit huisje steek heb ik de achterkant van de gevel alvast zwart geverfd, waardoor er geen licht door het styreen meer schijnt.

IMG_20200307_164056643 by Alan Jockmans, on Flickr

Op bovenstaande foto is te zien dat het toch al een groot stuk verbeterd is met de glans. Ik heb ook het balkon geverfd en net als de ramen definitief bevestigd. Ik merk nu dat het dak van het erker nier helemaal 100% recht stond, maar dat valt in het echt veel beter mee dan hoe het lijkt op onderstaande foto.

IMG_20200307_164140020 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200307_164135773 by Alan Jockmans, on Flickr

Enkele foto's die een voorbijganger zou kunnen hebben genomen vanop de stoep rechtover het huis:

IMG_20200307_164655363 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20200307_164603954 by Alan Jockmans, on Flickr

Daarmee is deze gevel zo goed als af. Ik ga nog een paar kleine correcties uitvoeren en de laatste details zoals beglazing en gordijnen voorzien. Misschien voeg ik ook nog iets van bloemen toe, want het geheel heeft wel wat weinig kleur nu.

Modelbouw is een kunst

adrievans

Citaat van: Alan On Track op 07 maart 2020, 17:03:52 PM


IMG_20200307_164135773 by Alan Jockmans, on Flickr




Ik vind wel dat de schaal van de wietplantage op zolder wat aan moet passen. :D :D :D :D :D
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.