Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

RUNE

Citaat van: RobVille op 11 oktober 2023, 16:30:39 PMCitaat -->

"Ik ben er nog niet uit wat het uiteindelijk zal worden. Laat ik de baan zo, of breidt ik ze toch nog een beetje uit? Ik moet er nog eens over nadenken." 

Eerlijk gezegd zou ik het niet doen. Je hebt nu mooie bogen in het station en alles is in harmonie. Door nu dit stuk rails ertegen aan te plakken, verstoor je de elegantie van je stationssporen met perrons en maak je het geheel massiever.

Rob
Ik treed Rob bij.

Paulogic

Gewoon doen wat je doen wilt. T'is al ontzettend prachtig nu !
mvg,
Paul(ogic)

Tothebeach

Door het spoor voor er bij te plaatsen gaat de elegantie verloren. Het is een mooie tegenbocht, die verstoord wordt door het spoor naar de goederenkoer. Aan de andere kant snap ik ook het verlangen van de bouw van het gehele stationsgebouw. Is het niet mogelijk om wel de uitbreiding te doen, maar zonder spoor? Waardoor je wel het stationsgebouw kunt uitbreiden, maar de charme van het spoorontwerp er ook blijft?

Citaat van: Floris op 11 oktober 2023, 15:59:03 PMVoordeel van zoiets vooraan is ook wel dat je de beslissing t beste zo lang mogelijk kunt uitstellen.  8)
dit is ook een waarheid als een koe, dus je hebt nog even.

Wel een fraaie modelbaan wordt dit. Indrukwekkende gevels en daardoor een sfeervol stadsgezicht. Erg fraai!

groet,
michel

Jappy

Dit blijft toch één van m'n favoriete projecten op dit forum. Die nieuwe gevel is een mooi staaltje vakmanschap!

Wat betreft je goederenkoer... ik begrijp dat je misschien de spooractiviteiten wil uitbreiden, maar ben bang dat dat idee mogelijk het typische Brusselse sfeertje van 'sporen in een ingraving' zou verpesten. Ik zou het idee opbergen en bij een mogelijk ander toekomstig project gebruiken. Daarnaast heb je de brouwerij al voor te rangeren.  ;)
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

RobVille

#559


Mooi plaatje, toch! Ik blijf bij mijn mening, je bouwt een schitterend, mooie, zeer gedetailleerde stad. Vaak werken veranderingen in de bestaande lay-out averechts. Je hebt rijdende treinen, je kunt rangeren in je ingekapseld station, trammetjes rijden door je stad, ik zou zeggen beweging zat. Trouwens de stad biedt ook voldoende verrassingen, architectuur, straatverlichting, inrichting en verlichting huizen, straatmeubilair en gebouwen ... Kortom, veel kijkgenot ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

mahtoska1

Ik heb ergens gelezen in MSM: Less is more.

doomslu

Citaat van: mahtoska1 op 12 oktober 2023, 11:26:47 AMIk heb ergens gelezen in MSM: Less is more.

Ge moet ook niet altijd geloven wat die mannen schrijven! 😁🤪

In dit geval is het wel waar. 😉
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterVG

Kijken we niet teveel met een hedendaagse bril naar dit sporenplan. Zelf sta ik er altijd versteld van hoeveel sporen 100 jaar terug op een minumum van plaats naast mekaar gelegd waren. Dus waarom niet. Er staat een foto op mijn netvlies van Turn en Taxis waar een mooie rolkraan langs de achterkant van een typische Brusselse huizenrij staat geplakt.
En trouwens "Less is more" is zowat het tegenovergestelde van mijn motto. More is more fun, less is boring.

GDE

Zou het deze foto kunnen zijn Peter ?
https://pin.it/1F3uz8a

PeterVG

Ja dat is de foto.
Bedankt voor de link

rgp

Stond in de hoek van de Picardstraat en de Scheldestraat.

Sven VG

Alan,
Je zet hier een knap staaltje b-architectuur in 1/87 neer op de baan.

tonycabus

Hoi Alan, dat "radiatorroostertje" op die Brossel A95DAR, is dat er eentje dat ik nog voor Ferivan (toen nog Fernand) geëtst heb in mijn Blankenbergse periode?
Ik heb helaas geen etsgerief meer, een nieuwe "relatie" zette een punt achter mijn activiteiten...
Momenteel beperk ik me tot lasersnijden met een klein toestelletje (18x30, laser van 2,5Watt). Ik zou dus wel zulke Art Nouveau balustrades kunnen snijden maar etsen is gewoon solider. Waar liet jij je werk etsen? Mijn vroegere leverancier is helaas overleden en ik vind niet zometeen nieuwe spullen!
Sta me toe je te feliciteren met je werk, dat is van een onwaarschijnlijk niveau!
Grtz, Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Alan On Track

Afgelopen weekend had ik eindelijk nog eens wat tijd gevonden om door te bouwen aan Zwanzebeek. De laatste maanden hield ik me vooral bezig met (digitaal) voorbereidend werk, met name het ontwerpen van 3D-modellen, lazercut elementen, etswerk en dat soort miserie. Die dingen zijn intussen allemaal toegekomen waardoor ik weer voor een tijdje kan verder bouwen.

Zo heb ik de basis gelegd voor een modernistisch flatgebouw, de ramen zijn uit kraftplex gelazerd, de rest van dit gebouw zal op meer traditionele wijze worden gebouwd uit styreen en plasticard.

20231209_232056 by Alan Jockmans, on Flickr

Maar daarover volgende keer meer.
Het Art-Déco gebouw heeft intussen ramen gekregen, daarmee is de voorgevel op wat details na klaar. De grote centrale raampartij is ontstaan door in doorzichtig plastic (ik recupereer dit van verpakkingsmateriaal) vierkantjes te graveren en hier daarna een zwarte wash over aan te brengen. Wanneer die dan wordt afgeveegd geeft dit de impressie van metalen raamwerk.

20231212_080636~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20231212_080618~2 by Alan Jockmans, on Flickr

De bedoeling is dat de voorgevel nog wat meer detail krijgt en dat de individuele balkons ook elk een eigen karakter zullen hebben. Hoe ik dit ga aanpakken moet ik nog zien, maar dit komt wel goed.

Verder heb ik me vooral op het station gericht.

Hiervoor maakte ik laatst een serie interieurs geïnspireerd op typisch NMBS stationsmeubilair uit de jaren 50' en 60'. Hiervoor ben ik uitgegaan van foto's en afmetingen die ik op de website van Train World vond. De bestanden zwier ik binnenkort nog eens op thingieverse.

Details station by Alan Jockmans, on Flickr

De grote miserie van deze meubels was om ze te schilderen, de details zijn heel fijn, geen aanrader voor mensen met slechte ogen...  8)

Mijn doel van het afgelopen weekend was om het interieur van het station geheel af te hebben, en dat is gelukt. Ik wilde binnenkant van het gebouw hier erg uitgebreid uitwerken omdat dit gebouw helemaal vooraan op de baan staat, en bovendien vanuit meerdere hoeken te bekijken valt. Voor de andere gebouwen op de baan is het niet de bedoeling om zulk uitgebreid interieur te plaatsen, maar hier was het wel de moeite waard.

De grote hal heeft een relatief sober interieur gekregen met een houten loket, en verder gewoon wat zitbanken en een vuilnisbak. Bemerk ook de typische Publifer-reclameborden die vroeger in vele Belgische stations te zien waren. Achter het loket heb ik een stationschef geplaatst, dit is een omgeschilderd Preiser-figuurtje.

20231211_134933 by Alan Jockmans, on Flickr

20231211_170325 by Alan Jockmans, on Flickr

Helemaal achteraan in het gebouw is de wachtzaal 1e klas. Die is relatief eenvoudig gebleven aangezien deze ruimte maar beperkt zichtbaar is.

20231211_170316 by Alan Jockmans, on Flickr

De meeste tijd en energie is gekropen in de ruimtes vooraan in het gebouw, die 'doorgesneden' worden door de rand van de baan.

Aan de rechterkant is de wachtzaal 2de (vroeger 3de) klas, voorzien van eenvoudige houten banken en een typische stationskachel. Deze gaat al even mee, te zien aan het 'Etat Belge' opschrift.

20231211_135243~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20231211_152930~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Links vinden we dan weer het (nogal rommelige) kantoor van de stationschef, dat ook uitgeeft op de perrons. dit is het meest complexe interieur, vol dossiers, boeken, reservestukken enz. Dit wordt voor bezoekers een leuk stukje om details te ontdekken op de baan.

20231211_135247~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20231211_135118~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Om een idee te geven van de schaal... Het was geen sinecure om deze meubels te schilderen. De archiefkast komt van Artitec, de rest is zelf ontworpen.

20231211_153150~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo zien beide ruimtes er naast elkaar uit. Het was een hele klus om dit een beetje realistisch aan te kleden, maar ik ben hier wel tevreden van, het geeft echt veel diepte aan het gebouw.

20231211_135234~2 by Alan Jockmans, on Flickr

20231211_135228~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Aan de buitenkant zijn ook alle vensters definitief bevestigd. Het gebouw krijgt stillaan haar finale uiterlijk.

20231211_140117~2 by Alan Jockmans, on Flickr

De geëtste poort voorkomt dat niemand zonder kaartje bij de perrons raakt. Wat hier nog ergens bij zou moeten zijn de hokjes waar de kaartjescontroleur zit, deze werden in dit tijdperk nog gebruikt in België. Ik ben enkel niet zeker waar deze exact zouden moeten komen in een station als dit. Binnen in het gebouw aan de deur richting de sporen, of aan de trappen naar de perrons? Iemand een idee?

20231211_135002~2 by Alan Jockmans, on Flickr

Het stationsgebouw nadert voltooiing. De bedoeling is nu om de verlichting aan te sluiten, en dan kan het dak er op. Ik kijk er al naar uit, maar dat zal voor later deze week zijn. 


Modelbouw is een kunst

RobVille

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!