Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Alan On Track op 18 januari 2023, 15:55:42 PM
Begin jaren 60 moet een gouden tijdperk geweest zijn voor spotters.

Een setje elegante I2 rijtuigen van LS Models. Prachtige wagons! Heeft iemand een idee waar ik meer info kan vinden over internationale treinsamenstellingen uit begin jaren 60 waarin deze werden ingezet?

eigenlijk de jaren 80 nog meer, hetgeen U toont reed soms nog in dezelfde kleur, Oranje(C1),rood, blauw,paars, wit, grijs, bordeaux, alle tinten blauw, net als tinten groen ...........kwamen die kleuren vervolledigen

http://www.beluxtrains.net/indexnl.php?page=oldiesnl  hier eens zoeken

https://www.vonderruhren.de/aachenbahn/seiten/intern4_1.php



Alan On Track

Ik ben de laatste tijd met vanalles en nog wat bezig, zowel in het groot als in het klein. Niettemin ben ik Zwanzebeek niet uit het oog verloren, ik ben de laatste tijd vooral aan het schilderen geslagen. Wanneer ik even tijd en zin heb werk ik een nieuw geveltje af. Er is nog steeds veel te doen, maar beetje bij beetje begint het toch vorm (of beter gezegd kleur) te krijgen. Even een paar foto's:

20230213_212834 by Alan Jockmans, on Flickr

20230228_081513 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

20230314_002647_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20230214_223527 by Alan Jockmans, on Flickr

20230122_132126_2 by Alan Jockmans, on Flickr

Verder nog even een vraagje om hulp: is er iemand die over de betalende versie van Sketchup beschikt en iets kan nakijken voor mij?

Ik ben wat begonnen met 3D tekenen en maak daarvoor gebruik van gratis online software als Sketchup en Tinkercad. MEt Tinkercad heb ik geen problemen gehad, maar met een bestandje van Sketchup zijn kennelijk een aantal problemen. Blijkbaar worden deze vormen niet als 'solid' herkend, en kan het STL bestand dus niet geprint worden. Ik heb het gevraagd aan een paar mensen die er veel van af weten (en ook professioneel met 3D-printers werken), dus ik vrees dat er weinig aan het bestand te doen valt. Het probleem ligt bij het programma.

De enige oplossing is eventueel het gebruik van een 'solid inspector' tool, maar die zit enkel in de betalende versie van Sketchup. Daarom wilde ik even vragen of iemand hierover beschikt en het bestand eventueel eens na kan kijken? Dit is een beetje de laatste optie voor ik het bestand opnieuw maak in een beter programma. Op zich is dat niet zo een groot drama, maar ik wil toch even alle mogelijkheden doorlopen alvorens ik herbegin.

Deu de deu deu by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Herwig

#527
  Niet alleen in Brussel  ;)      Wenduine Zuidstraat:

  https://www.google.com/maps/@51.2995041,3.0802101,3a,90y,205.78h,100.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sXuP6CmZOIEQwhv4Ju3-9bw!2e0!7i13312!8i6656

 (andere panden in dezelfde stijl werden de voorbije jaren afgebroken)

Peter

Zoals we gewoon zijn van Alan,  het is gewoonweg super
Doe zo verder aub
Met vriendelijke groeten
Peter

Floris

tis weer n heerlijk spulleke zo zeg!

qua 3d-programma's, ik zou zeggen begin gewoon met een beter programma, tis even lastig in t begin maar betaalt zich op termijn wel uit. Je bouwt genoeg dat t wel de moeite is, zeker als je bijvoorbeeld nog eens passende trams en bussen enzo wilt maken voor in je brusselse straten, als sketchup al een puinzooi maakt van de stls voor zo'n paar deuren kun je echt lachen als je wat écht ingewikkelds tekent.

Ludwigdc

Ik teken tot nu toe al mijn projecten met de gratis versie van sketchup. Maar dan de oudere downloadbare versies die je offline kan gebruiken. Nu heb je enkel nog gratis de online versie en die is beperkter in mogelijkheden. Heb ik geprobeerd en vlug terug mijn versie sketchup 16 gebruikt. Die vind je nog hier en daar op het internet. En ja soms is er eens een vlak dat niet afsluit maar meestel is dat soms omdat er een vlak dubbel op elkaar liggen. Of omgekeerd de raamopeningen die dicht geprint worden. Plaats ik dan de ramen vertikaal dan zijn ze wel open. Denk dat dit laatste eerder aan mijn curaprogramma ligt. En ja de betalende versie zullen wel altijd beter zijn hé.
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Alan On Track

Afgelopen weekend voor het eerst in maanden nog eens tijd gehad om lekker voort te bouwen. Ik had even genoeg van het schilderwerk en besloot me dan maar terug eens op de brouwerij te storten. Dit is zonder twijfel het grootste gebouw dat ik tot nu toe gemaakt heb, en los is het al meteen erg imposant.

Het detailleren van de daken was niet eenvoudig omdat ik hier niet echt duidelijke foto's van had. Ik heb dus vooral wat schoorstenen en elementen geplaatst die ik overnam van de paar afbeeldingen en tekeningen die ik heb van bouwerijen uit de jaren 60. Het resultaat oogt op zijn minst plausibel.

20230325_193317 by Alan Jockmans, on Flickr

20230325_193322 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo zal het gebouw er op de baan uitzien:

20230325_203034 by Alan Jockmans, on Flickr

20230325_203026 by Alan Jockmans, on Flickr

Er moeten nu nog een paar kleine details bijkomen (gevelankers, houders van regenpijpen, een paar dakgoten), maar verder is de basis van dit gebouw af. Hierna kan er een emmer primer over worden gegooid en waag ik me aan het schilderen, dat wordt een serieuze opgave. Sommige delen zijn nog los, zodat ik overal gemakkelijk aan zal kunnen.

Aangezien dit gebouw meer achterop de baan komt en maar uit een paar hoeken goed zichtbaar zal zijn wil ik het interieur eerder suggestief houden, met een paar koperen brouwvaten, wat leidingwerk, tegels enz. aan de binnenkant. 

Als dat af is gaat dit wel een leuke scène worden zo.

20230325_203046 by Alan Jockmans, on Flickr

Modelbouw is een kunst

Metpetergaathetbeter

Alweer een prachtig stukje Brussel toegevoegd !(je kunt al 't ware het rijpen van het bier ruiken) ;)

svvander

ik-wil-da-ook-heel-graag-kunnen  :P
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

sdz1976

Benieuwd om uwe Geuze te proeven. 8)  8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

DFS


Alan On Track

Zo we zijn weer een paar maanden verder. Heel wat andere leuke projectjes gehad intussen, maar ik verlies Zwanzebeek niet uit het oog hoor  ;) .

Om te beginnen is de brouwerij in de primer gespoten en ben ik begonnen met alles op kleur te brengen. Dit is een groot en complex gebouw, dus daar kruipt wel wat werk in. Voor het ogenblik heb ik de baksteen van de linkervleugel op kleur gebracht en ook de sierstroken uitgelicht. Van ver ziet het er al mooi uit, in close-up is er wel nog wat retoucheerwerk nodig om tot strakke steenbanden te komen. Nog wat werk aan de winkel dus, maar het zal heel mooi worden als het klaar is.

20230507_185721~2 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Hoewel ik nog steeds erg tevreden ben van mijn baanplan en compositie zijn er sommige elementen die ik toch nog wilde veranderen/ verbeteren de laatste tijd. De brug voor de bouwerij is daar één van. Ik was zeer gelukkig met dit portaal, maar de ronde vorm zorgde voor een praktisch probleem. De bedoeling is dat de treinen op de industrieaansluiting onder de brug de brouwerij binnen rijden, met twee poortdeuren die open en dicht gaan. Alleen is het onmogelijk om de deuren onder een boogbrug naar buiten uit te openen. Naar binnen toe openen is voor mij ook geen optie, daar ik dan teveel plaats verlies binnenin de bouwerij. De deuren zouden daardoor bijvoorbeeld niet kunnen sluiten als er een trein of wagons in de brouwerij staan.

Ik heb daarom besloten om hier een nieuwe brug te plaatsen, een stalen exemplaar ditmaal. Deze brug zal steunen op twee rechte wanden, die het mogelijk maken om de poort van de brouwerij naar buiten toe te laten openen. De brug die ik in gedachte had was te fijn en te complex om met de hand te bouwen, 3D printen was daarom de enige optie. Het ontwerp is geïnspireerd op enkele stalen spoorwegbruggen in Laken.
Ik heb de brug die ik wenste uitgetekend in Tinkercad en het resultaat was bijzonder goed geslaagd. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid één van de grootste 3D-geprinte elementen op de baan worden.

20230529_094417~2 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Het bruggenhoofd werd aangevuld met wat gelazerde steunen in dezelfde vorm. Deze zijn een stuk minder gedetailleerd, maar dit is amper zichtbaar.

20230529_143035 by Alan Jockmans, on Flickr

Tegelijk ook nog een paar andere cruciale details uitgetekend voor de baan, zoals schoorstenen en deuren.

20230529_113011 by Alan Jockmans, on Flickr

20230529_112922 by Alan Jockmans, on Flickr

De oude brug is niet verloren gegaan, deze doet nu dienst als nieuw tunnelportaal voor het hoofdtraject. Ik vind deze hier eigenlijk beter passen.

20230618_220212 by Alan Jockmans, on Flickr

En dan de grootste wijziging: het station.

Het station van Zwanzebeek is in feite het oudste gebouw op de baan. wie naar het begin van dit topic teruggaat zal zien dat hiermee mijn ideeën voor een Brussels geïnspireerde baan ooit begonnen zijn. Ik maakte echter de fout om niet van realistische afmetingen uit te gaan, waardoor het gebouw voor H0 eigenlijk veel te klein was. De stukken van dat eerste station werden daarom herwerkt tot een klein haltegebouw, dat boven de sporen van Zwanzebeek kwam te staan met een overdekte trap naar de sporen.

Dit was in 2021, en in tussentijd heb ik veel nieuwe technieken en materialen leren kennen. Dankzij contacten met ervaren modelspoorders zoals Evan en Floris, maar ook de vrienden van MSC Het Spoor heb ik heel wat nieuwe kennis en ervaring opgedaan. Ik wilde dus stillaan dit oudere deel van de baan wat 'opkalafateren'.

Ik begon met de trappen naar de perrons. Deze waren deels zelfbouw, en deels kitbash van een Faller-set. De set in kwestie wordt tegenwoordig onder het 'hobby'- gamma verkocht, een indicatie dat deze qua detaillering niet zo verfijnd is. Dit zo me zozeer niet storen, ware het niet dat dit stuk helemaal vooraan op de baan staat. Daarnaast is de houten onderbouw van de baan begin 2022 helemaal vernieuwd, waardoor  deze trappen een goede 1,5 cm te laag waren voor het nieuwe straatniveau. Om deze redenen heb ik dit element helemaal herbouwd. Even een 'before reminder': 

IMG_20210607_104046613 by Alan Jockmans, on Flickr

Het nieuwe ontwerp is monumentaler opgevat, en meer in de stijl van het station. Buiten de (verlengde) trappen en het tunnelportaal is er niets herbruikt van het oude element. Alles is nu nog in volle opbouw.

20230610_135936 by Alan Jockmans, on Flickr

Mijn bedoeling was aanvankelijk om het oude stationsgebouw van Zwanzebeek te hergebruiken, ik was hier tenslotte zeer tevreden van; zeker wat de kleur en compositie betreft. Een renovatie was echter aan de orde, ik stoorde me wat aan het feit dat dit gebouw groffer gedetailleerd was dan de huizen die er achter staan.

Er was echter een ander - meer fundamenteel - probleem, dat nog steeds stamt van het oorspronkelijke gebouw uit 2019: het is gewoon te klein. Zelfs aangepast tot het gebouw voor een bescheiden stedelijke halte waren de afmetingen niet realistisch. Dit viel niet enkel op wanneer er een figuurtje of wagen naast geplaatst wordt, ook wanneer gekeken wordt naar de afmetingen van bestaande stations kon ik er niet omheen. Omdat dit nu eenmaal een cruciaal gebouw is dat helemaal vooraan op de baan staat heb ik het harde besluit genomen: ik begin opnieuw.

20230611_183054 by Alan Jockmans, on Flickr

Het ontwerp is vrij gelijkaardig aan het oude station, omdat ik wel tevreden was van deze compositie en architectuur. Ik heb van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om een aantal details waar ik minder tevreden over was te verbeteren, en ook iets trouwer te blijven aan de Neo-Vlaamse Renaissancestijl die ik voor dit gebouw hanteer. Het gebouw is verder uiteraard groter, maar ook ruimer en realistischer ingedeeld. Het grootste nadeel van dit nieuwe station is dat het eigenlijk niet helemaal op de baan past. Ik heb dus een stuk van de zijgevel moeten 'wegsnijden', waardoor het interieur van het gebouw nu beter zichtbaar zal worden. Hier heb ik nog wel wat leuke plannetjes mee. Nog even een beeld van hoe het ervoor was:

IMG_20210629_133847850 by Alan Jockmans, on Flickr

En het nieuwe station:

20230618_125629 by Alan Jockmans, on Flickr

original_071f6751-a585-4f3d-85e5-99688b57eed9_20230618_125658 by Alan Jockmans, on Flickr

20230618_125645 by Alan Jockmans, on Flickr

20230618_131412 by Alan Jockmans, on Flickr

Wanneer je twee wanden vergelijkt zie je pas het verschil met het oude gebouw:

20230618_125558 by Alan Jockmans, on Flickr

Op de ramen en wat kleine details na is het nieuwe gebouw intussen ook klaar om geschilderd te worden. Dit zal ik vermoedelijk ergens in de komende weken samen met de brouwerij doen. Het station zal dezelfde kleuren krijgen dan het oude gebouw. Ik hoop dus in de volgende update wat afgewerkte gebouwen te kunnen laten zien.

Tot de volgende  ;)

Modelbouw is een kunst

Koen

Een niet evidente beslissing om een deel terug af te breken maar het ziet er veel belovend uit. Wat jij weeral naar boven tovert, is weer een staaltje bouwkunst van de bovenste plank. Ik ben benieuwd naar het vervolg! Knap werk!

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

DFS

Moeilijke maar goede beslissing!

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *