Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Citaat van: Herwig op 14 november 2022, 10:54:03 AM

na te kijken:     
wagennummering  501/2  xxx    ?
een [P] achter dit nummer 
pittige reclamejuffrouw is voor die periode ietwat (te) ontkleed, Brusselse bierwagen was geen USAF B29    ;)

Ik ben een complete leek wat goederenwagens betreft, ik heb dit type genomen omdat ik er hiervan al twee wagons in mijn bezit heb. Ik heb gewoon de nummers genomen die op de wagon stonden. Alle tips zijn welkom op dat vlak.

En goh ja, het idee is dat dat logo al een paar decennia mee gaat. De bouwerij is ten tijde van mijn baan al enigszins op haar retour. De productie is meer gericht naar 'Z-pils', een goedkope pilsvan matige kwaliteit. De geuze wordt nog maar sporadisch gebrouwen, en vastgoedgiganten zijn schumbekkend aan het wachten tot de brouwerij de geest geeft en ze de terreinen vol betonnen flatgebouwen kunnen zetten.
Modelbouw is een kunst

Floris

#496
Gewoon even bij peter van gestel zn goederenwagenarchief kijken  ;)
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/50154573182/
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/50148581608/ (met bierbuik)
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/35527427403/
en met moderner lettertype (heb ik eventueel voor je in cad)
https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/25786589071/

een zescijferig nummer beginnend met 5 en een P in een vierkantje erachter betekent privéwagen (in dit geval van de brouwerij), ik weet niet of er nog meer betekenis aan t nummer hangt (Herwig, heb je nog een bijzondere reden om met 501/502 te beginnen of is het gewoon wat logisch zou zijn qua bouwjaar van de wagen?)
En dus rekening houden met de tweetalige opschriften, dat de wagen links en rechts verschillend is wat dat betreft.

Verder is het even in de gaten houden of de wagen beremd is of niet. Op de hoeken van de wagen zitten merktekens, normaal gezien wit, bij witte/lichtgekleurde wagens soms zwart, of wit met een zwart kader eromheen. Bij een wagen zonder remmen of alleen een handbediende parkeerrem 1 blokje (betekent: wagen heeft een doorgaande luchtleiding maar geen luchtremmen), bij een wagen met remmen 2 blokjes (betekent wagen heeft standaard goederenwagenrem). In dat geval staat er meestal nog wel een aanduiding op het chassis van de wagen wat voor rem het precies is. Wil je het jezelf makkelijk maken dan sloop je t eventuele remwerk er gewoon af en zet je 1 blokje op de hoeken van de wagen.

De Z-pils, is dat later toevallig Holger gaan heten? was altijd onze standaard kanaalzichtslobber. Het bier kostte minder dan t statiegeld voor de krat... :P (en dr stond niet zo'n leuk meiske op)

Herwig

#497
In die flikkerverwijzingen hierboven geraak 'k niet in     ::)       "...You need to be signed in ..."

wagennummer 50X XXX       ?        >
Bijvoorbeeld: 

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/25786591411/in/album-72157672459304964/

https://www.flickr.com/photos/pimvangestel/50149124711/in/album-72157671619912615/

beide beschrifting tijdperk3           plankenhouten wagens zijn vanzelfsprekend ouder van constructie dan metalen

Die bekende witte H0 Fleischmann- dan wel Roco NMBS-koelwagentjes zijn afgeleiden van de DR-G-Kassel/München    (vanaf 1949: DB G10)
( pas op, één van de 2 witte versies heeft echte en de andere overgeschilderde draaideuren ipv de oorspronkelijke schuifdeuren van de Kassel ....)

+  vrachtwagen met vaten Z-bier   >
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRtCGY9uokkA70o6zRVYskUL1S2579MvY67Tg&usqp=CAU

Floris

#498
Oh, linkjes zo wel goed? EDIT: nee, lijkt erop dat peter de foto's heeft afgeschermd voor wie niet is ingelogd vanwege wat voor reden dan ook. Nouja alan heeft flickr dus die zal er wel bij kunnen.

Herwig

 
En mijn verwijzingen in reactie #497 , doen die het wél dan niet ?    :o
Voor mijzelf zijn deze in #497 alvast prima zichtbaar .

Floris


guy holbrecht

De wagennummering van goederenwagens hangt ook af van het tijdperk. Rij je in tijdperk III dan zit het nummer tussen 500000 en 599999 volgens bericht nr. 16 M van juni 1962 ( Bureau 23-32). Vanaf 01/10/1968 moet echter een U.I.C. nummering toegepast worden. Dan begint de nummering voor P wagens met 11 (Interfrigo) of 14 (Interfrigo met veranderlijke spoorwijdte), of 20 (binnenverkeer) of 21 (wagens R.I.V.), gevolgd door 88 ((NMBS) en daarbij nog een zevendelig nummer, voor P wagens beginnende met 0. In dit geval dus 20 88 0......
Handigst lijk dus rijden in tijdperk III, temeer omdat ik veronderstel dat biervervoer in de late jaren zestig, begin jaren zeventig vooral over de weg werd vervoerd.

Herwig

#502
 q. e. d.      "Handigst lijkt dus rijden in tijdperk III",            ;D     

Met dank aan Guy H., Peter VG  ....

Floris

nou, das mooi, hoeft t arme jong niet allemaal nieuwe treinen te gaan kopen :P

Herwig

#504
   deze hebben echter geen 50X XXX P - nummer          ( maar dat gebeurt wel 's meer bij modelwagentjes ... )   

   https://i.ebayimg.com/images/g/N8IAAOSw7S9gO17g/s-l1600.jpg                         ( Märklin H0 )   

   https://www.mcronse.eu/images/webshop/fleischmann/FL838001.jpg                     ( Fleischmann N )

   https://www.modeltrein-paradise.be/shop/images/p_95341.jpg                              ( Piko H0 )
   
   https://www.cooltrain.be/BMT_DB/img/p/7/8/6/5/3/78653-thickbox_default.jpg      ( Fleischmann H0 )

   

Floris

Bij peter van gestel vind je een paar wielemans-wagens met wel degelijk een 5-nummer. Maar goed, zulke reclamewagens zijn wel vaker fantasie bij vele fabrikanten... (of was er voor de oorlog een ander nummerysteem? dacht t niet toch? bij de NS hadden ze voor de oorlog al die zelfde 5XXXXX [P] nummers voor privéwagens in elk geval, ik neem een beetje aan dat dat een internationale standaard was?

Herwig

#506
   
Citaat van: Floris op 14 november 2022, 20:06:27 PM
  " ...  bij de NS hadden ze voor de oorlog al die zelfde 5XXXXX [P] nummers voor privéwagens in elk geval, ik neem een beetje aan dat dat een internationale standaard was ..."     

Wagennummer   5XX XXX [P]      tijdperk 3  :   
volgens deze Brawa  DB - bierwagen, alvast wél...
https://cdn.myonlinestore.eu/93fecf3b-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/443c8fc9323a9043050a38b70a715addb4eb46c0.jpg?20221114154946
Idem   Brawa     SNCF  :
https://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/5/369797_c.jpg
Idem    amf87    SNCF                water :
https://www.amf87.fr/prestashop/2856-thickbox_default/lot-de-5-wagons-%C3%A0-bi%C3%A8re-sncf.jpg
( maar SNCF had blijkbaar ook 7XX XXX nummers )
en ook melk             NS  :
http://gallery.eenopzevenentachtig.nl/coppermine/albums/userpics/10002/normal_Frico_leeuwaren__.jpg

guy holbrecht

de Märklin Wielemans wagen heeft een nummer dat bij de NMBS thuishoort maar voor 1956 uit de geschriften verdwijnt. Hetzelfde voor de Oranje Fleischmann Wielemans wagen. Beiden ex DRG en volgens de lijsten behorende tot het type 2021 (een allegaartje van gesloten goederenwagens).
De Rodenbach wagen van Piko zit in een reeks die blijkbaar eveneens tot het type 2021 behoort en al in 1953 uit de geschriften verdwijnt.

sdz1976

Je mag voor mij een kratje geuze opzij zetten.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Alan On Track

Tijd is alweer aangebroken voor mijn laatste update van het jaar.  ;) Er is veel gebeurd aan Zwanzebeek in 2022, niet in het minst de hele onderbouw die naar het containerpark ging, en de nieuwe die ervoor in de plaats kwam. Even een foto van mei, toen de baan net naar mijn appartement verhuisd was:

IMG_20220515_173006598 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is de baan vandaag:

20221231_173353 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik heb de laatste weken een beetje een bouwwoede gehad, en me vooral bezig gehouden met waar ik zin in had. Dat bleek minder 'bestaande bouwsels afwerken' en meer 'ruwbouwen tegen de sterren op'. Alle gevels van de Geuzenstraat zijn intussen in de ruwbouw gezet, en enkele heb ik ook al van een achtergevel voorzien. Voor de rest ben ik ook al zachtjes begonnen met het landschap vorm te geven, om toch al meer indruk van het volume te krijgen.

In het huizenblok tussen de straat en de sporen zijn het vooral de achtergevels die tellen. De voorgevels worden hier veel minder zichtbaar, en zijn dus eenvoudiger gehouden. Ik heb zelfs gezondigd door één gebouw zo goed als kant en klaar uit een kibri-kit op de baan te zetten. De gevel ziet er op zich Brussels genoeg uit, en zal enkel uit heel specifieke hoeken een beetje zichtbaar zijn. Ik stoor me er dus niet aan.



20221229_215047_2 by Alan Jockmans, on Flickr
20221229_214537 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

Verder heb ik de brouwerij verder afgewerkt en zijgevels gegeven, alsook een beetje gewisseld en gepast met geveltjes.

20221229_214423 (1) by Alan Jockmans, on Flickr

20221229_214832_2 by Alan Jockmans, on Flickr

Een opvallende wissel is een nieuw gebouwd geveltje dat rechtover het station komt. Dit heb ik vandaag pas afgewerkt, het is dus mijn laatste bouwsel van 2022  ;).

20221231_171609 by Alan Jockmans, on Flickr

Het geveltje dat hier vroeger stond was zeker niet slecht, ik vond dit gewoon beter passen. Het oude geveltje heeft een andere plaats op de baan gekregen.

20221231_172010 by Alan Jockmans, on Flickr

Op verschillende plaatsen heb ik ook de daken terug afgebroken, ik heb sommige gebouwen immers dieper gemaakt, omdat deze op schaal veel te smal waren. Verder blijf ik voorlopig nog even ruwbouwen, het doet deugd om de stad nu echt veel vorm te zien krijgen. Ik hoop dat ik in de loop van volgende maand de meeste gevels van de eerste twee modules klaar heb, om dan stillaan alles te beginnen schilderen. Ik kijk erg uit naar dat moment, het zal de baan een heel ander allure geven. Maar in tussentijd is er nog genoeg te doen.

20221231_172139 by Alan Jockmans, on Flickr

20221231_172126 by Alan Jockmans, on Flickr

Tot slot is ook de collectie rollend materieel wat gegroeid dit jaar. Ik heb alle locs intussen ook verweerd geïnspireerd op foto's van het grote voorbeeld.
De stomers naderen stillaan het einde van hun carrière:

20221229_214405_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20221229_213906_2 by Alan Jockmans, on Flickr

Het tijdperk van de E-locs is reeds aangebroken:

20221229_214924_2 by Alan Jockmans, on Flickr

20221229_214859_2 by Alan Jockmans, on Flickr

Zo, dat was het een beetje voor dit jaar. Ik ben heel benieuwd waar ik op dit punt volgend jaar zal staan. Er moet nog heel veel gebeuren (niet in het minst op technisch vlak) maar de vorm zit er nu echt mooi in. Ik probeer niet meer te veel te 'plannen' maar doe nu gewoon even waar ik het meeste zin in heb. Ik wens jullie alvast het beste voor 2023  ;)
Modelbouw is een kunst