Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Eerste kleine Zwanzebeek-update sinds de verhuis,

Ik heb de baan intussen weer in zijn volledigheid opgesteld en aangesloten. Over het algemeen heeft de baan de verhuis zeer goed doorstaan, slechts één railstuk was losgekomen omdat iemands pull hier was blijven aanhangen. Snel hersteld gelukkig. Ook de gebouwtjes heb ik terug geplaatst, het jeukt om hier terug aan te kunnen beginnen.

De baan staat opgesteld in mijn 'atelier'- kamer tegen de muur. Het nadeel hiervan ten opzichte van de vorige locatie in de kelder van mijn ouders is dat ik hier niet meer langs alle kanten aan de baan kan. Om die reden heb ik besloten om nieuwe poten met wielen onder de baan te leggen, die bovendien ook minder hoog zijn (kwestie van wat minder  prominent te zijn in deze ruimte). De sporen liggen nu op 73 cm i.p.v. 123, maar als thuisopstelling vind ik dat op zich praktischer; nu kan ik veel gemakkelijker overal aan. De wieltjes zijn heel vrij rollend en maken het mogelijk om de baan zonder enige moeite voor- en zijwaarts te verplaatsen, zodat ik ook nog aan het schaduwstation kan werken (de keerlus van de tram moet hier binnenkort nog komen!). 

IMG_20220515_173006598 by Alan Jockmans, on Flickr

Deze aanpassing was dus puur praktisch om de komende tijd efficiënt aan de baan te kunnen werken. Ik hoop nu binnenkort eindelijk terug wat scenery te bouwen, het is al van oktober geleden dat ik nog eens een gebouw heb bijgemaakt.
Modelbouw is een kunst

Stedahult

73 cm, ik heb um gewoon op 1.30 staan.
Te laag geeft veel rugklachten. Mooi dat
je meteen begonnen bent, van uitstel
komen meestal kinten en verbouw excuses  8)
Mvh. Steef

OlivierV

Mooi zo Alan!

Betreft dat aftakspoor, zou het niet ietsje mooier zijn als het zo scherp niet ging en evt aan de schaduwkant terug op de schaduwstationsporen zou aansluiten. (je hebt dan wel een keerlus maar ook meer rijmogelijkheden).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Floris

spoor op 73, dan heb je de stad op tafelhoogte, das prima werken als je even een stoel bij de baan zet. Lijkt me prima. Staat hier ook zo.

Alan On Track

Citaat van: Floris op 16 mei 2022, 09:49:16 AM
spoor op 73, dan heb je de stad op tafelhoogte, das prima werken als je even een stoel bij de baan zet. Lijkt me prima. Staat hier ook zo.

Dat is inderdaad de redenering Floris, voor nu vind ik het handig werken, op tentoonstellingen komt het spoor op 125cm  ;)

Intussen begin ik éindelijk opnieuw tijd te krijgen om nog wat voort te werken aan Zwanzebeek. Ik was vorige zondag naar de 40ste verjaardag van het trammuseum gegaan, en dat was alweer een fantastische ervaring.

IMG_9478 by Alan Jockmans, on Flickr

Nadien begon het uiteraard te kriebelen om de trambaan aan te vangen, en ik heb alvast een eerste deeltje gelegd en getest. De sporen zijn nu nog gewoon vastgevezen, en zijn nog niet elektrisch verbonden, maar voor testritjes kon dit wel al dienen. Tot mijn opluchting bleek de helling niet te moeilijk voor de trammetjes, en zelfs de 5000 met haar draaistellen gaat zonder problemen door de krappe bocht van de 'terminus'. de keerlus is krap, maar in principe komt de straal overeen met lussen in het grote voorbeeld.

IMG_9500 by Alan Jockmans, on Flickr

De tweede keerlus bevindt zich in het schaduwstation. Ik heb het hout op maat gezaagd, maar ik moet nog de steunen hiervoor uitzagen. Helaas lukte het niet goed om dit te doen met de figuurzaag, dus ik zal dit met de cirkelzaag van mijn vader moeten doen als ik nog eens langs het ouderlijke huis passeer. Voorlopig is het dus nog even wachten voor de trams helemaal kunnen rondrijden (ze moeten sowieso nog van een decoder worden), maar het is al een stap vooruit. 

IMG_20220525_200251799 by Alan Jockmans, on Flickr

Citaat van: OlivierV op 16 mei 2022, 09:04:19 AM
Mooi zo Alan!

Betreft dat aftakspoor, zou het niet ietsje mooier zijn als het zo scherp niet ging en evt aan de schaduwkant terug op de schaduwstationsporen zou aansluiten. (je hebt dan wel een keerlus maar ook meer rijmogelijkheden).


Daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik vind het niet meer de moeite om daarvoor de baan nu nog aan te passen en het houtwerk te gaan verzagen. Op zich dient deze aftakking naar de brouwerij toch maar om te rangeren met een paar wagonnetjes, dus ik denk dat dit nog wel moet lukken. Ik stoorde me wel meer en meer aan het gapende gat hier, dus ben ik begonnen met het maken van de brug- en tunnelingangen, alsook de muren naast de sporen. Aan inspiratie geen gebrek hier in Brussel. Ik vind dat dergelijke eigenzinnige spoorwegarchitectuur niet mag ontbreken op Zwanzebeek.

IMG_8831 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210609_154025560 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210831_152314700 by Alan Jockmans, on Flickr

Dit is de schets waar ik nu ongeveer naartoe werk:
EPSON017 by Alan Jockmans, on Flickr

Het eerste projectje is de brug rechts. Ik ben begonnen met het ontwerpen van een unieke brug, en maakte een mock-up op schaal.

IMG_9484 by Alan Jockmans, on Flickr

Dan heb ik het portaal uitgebouwd met styreen op een kartonnen basis.

IMG_9487 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_9491 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik ben zeer tevreden van het eindresultaat. Ik ga misschien nog een paar details met de 3D-printer toevoegen.

IMG_9496 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_9499 by Alan Jockmans, on Flickr

Als alles goed gaat kan ik dit weekend verder werken aan de spoorwegarchitectuur. Ik zou graag het linkse tunnelportaal klaar hebben, en eventueel al de basis voor de muur leggen. Een volgende update volgt.   
Modelbouw is een kunst

Floris


steamdriven

Zéér inspirerend!
De poëzie van Brussel is ongelooflijk.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

Michael

Dat is een mooi portaal geworden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

renstimpie

14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Klaas Zondervan

Fraai portaal geworden.
Welke lijm gebruik je om styreen op karton te plakken?

Alan On Track

Citaat van: Klaas Zondervan op 27 mei 2022, 11:59:55 AM
Fraai portaal geworden.
Welke lijm gebruik je om styreen op karton te plakken?

Gewoon tacky glue van de action, dat heeft bij mij altijd goed gewerkt om karton en styreen te verlijmen. 
Modelbouw is een kunst

OlivierV

Citaat van: Alan On Track op 27 mei 2022, 10:58:01 AM

Citaat van: OlivierV op 16 mei 2022, 09:04:19 AM
Mooi zo Alan!

Betreft dat aftakspoor, zou het niet ietsje mooier zijn als het zo scherp niet ging en evt aan de schaduwkant terug op de schaduwstationsporen zou aansluiten. (je hebt dan wel een keerlus maar ook meer rijmogelijkheden).


Daar heb je op zich wel gelijk in, maar ik vind het niet meer de moeite om daarvoor de baan nu nog aan te passen en het houtwerk te gaan verzagen. Op zich dient deze aftakking naar de brouwerij toch maar om te rangeren met een paar wagonnetjes, dus ik denk dat dit nog wel moet lukken. Ik stoorde me wel meer en meer aan het gapende gat hier, dus ben ik begonnen met het maken van de brug- en tunnelingangen, alsook de muren naast de sporen. Aan inspiratie geen gebrek hier in Brussel. Ik vind dat dergelijke eigenzinnige spoorwegarchitectuur niet mag ontbreken op Zwanzebeek.



Houtwerk moet daar niet voor aangepast worden hoor, je zit dan wel met een keerlus natuurlijk

Wel een mooi portaal dat je daar neerzet! Pfoe.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: Alan On Track op 27 mei 2022, 12:13:00 PM
Gewoon tacky glue van de action, dat heeft bij mij altijd goed gewerkt om karton en styreen te verlijmen.
Bedankt voor het antwoord. Ik zal daar eens naar gaan zoeken.
Tot nu toe gebruikte ik Bisontix. Dat werkt wel goed, maar omslachtig. Je moet beide delen insmeren en dan 15 minuten wachten alvorens samen te voegen.

Driesel

CiteerWel een mooi portaal dat je daar neerzet! Pfoe
Ik kan deze uitspraak alleen maar herhalen! Prachtig werk, Alan

doomslu

Citaat van: Alan On Track op 27 mei 2022, 10:58:01 AM

Dit is de schets waar ik nu ongeveer naartoe werk:
EPSON017 by Alan Jockmans, on Flickr

Dat is Brussel!  :D Knap hoor.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *