Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Alan On Track

Alvorens verder te gaan zou ik toch graag even jullie mening horen. Ik ben beginnen twijfelen aan de architectuur van de zijvleugel... Het ontwerp van de klokkentoren is intussen naar wens (heb ze even digitaal getekend en toegevoegd met Photoshop om een idee te geven hoe het gaat worden), maar ik twijfel nog over het aantal ramen in de voorgevel.

1. Dit is hoe het nu is:

Test ontwerp 2 by Alan Jockmans, on Flickr

2. (Gephotoshopte) Variant met één raam onderaan de gevel:

Test ontwerp 1 by Alan Jockmans, on Flickr

Ik vind situatie 1. charmant, maar optie 2 is minder druk op de gevel, en het geheel is wel al vrij druk... Ik deins er niet voor terug de gevel nog aan te passen door de onderkant van de gevel van de zijvleugel weg te snijden en te vervangen door een nieuwe variant. Ik kan het stuk met twee ramen waarschijnlijk nog wel ergens anders gebruiken dan. Het is natuurlijk wel wat extra werk. Wat denken jullie? Is dit het extra werk waard?
Modelbouw is een kunst

Cozzy

Hallo Alan,

om te beginnen: écht knap wat je hier laat zien... maar dat was je vraag niet  ;)

Vandaar een op-en-top subjectief antwoord:
Voor beide ideeën valt wel wat te zeggen.
Wat mij echter doet overhellen naar situatie 1 is dat het geheel dan meer in balans lijkt.
Het blijft druk qua gevel, maar dat is het toch al - linksom of rechtsom - maar de onderverdieping van de zijvleugel sluit qua 'drukte' of 'ritme' aan bij die van het hoofdgebouw, daar waar dit in situatie 2 een beetje 'leeg' overkomt, waardoor het geheel iets minder in balans lijkt... althans door mijn bril bekeken.  :)

Ongeacht hoe het uitpakt wordt dit sowieso een terechte blikvanger!
Nog veel (ver)bouwplezier!

Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Kautenbach

Heel fraai, ik zou wel gaan voor de variant met 1 raam,  ;)

Gerolf

Ik zou voor het dubbele raam gaan. De drukte is nu eenmaal typisch voor zulke bouwstijlen (horror vacui)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Gerolf op 13 januari 2019, 09:42:14 AM
Ik zou voor het dubbele raam gaan. De drukte is nu eenmaal typisch voor zulke bouwstijlen (horror vacui)
+1
lijkt veel monumentaler, en eerlijk gezegd krijg ik de indruk met dat ene raam dat geheel niet lijkt te kloppen !

Dirkh

Optie 1 zeker. Maar ik zou bij de aanbouw van de toren onderaan nog een extra raam links maken.

59erke

hier ook de voorkeur voor de situatie met 2 ramen, is gewoon mooier en past beter bij het geheel van de voorgevel
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Alan On Track

De twee ramen genieten duidelijk de voorkeur, ik ga het dus gewoon zo laten. Dat éne raam paste in mijn ogen wel iets beter bij de symetrie van die gevel, maar de twee passen misschien inderdaad meer in het geheel.
Modelbouw is een kunst

Jurgen

Alan, het is jouw gebouw, dus jij doet wat je het liefste ziet.

Ik kan alleen maar zeggen dat wat je tot nu toe in elkaar hebt gestoken een prachtig stukje modelbouw is, dus doe zeker zo verder!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Alan On Track

#39
Volgend dillema (héhé, ik laat jullie niet met rust met mijn onzekerheid  :P )

Als ik het bekende kibri-station zo naast mijn eigen bouwsel hou valt pas echt op dat ik de grote van het station enigszins onderschat heb... Het hoofdgebouw meet 10,5 bij 13 cm. Ik heb de maten allemaal een beetje geschat omdat dit een fictief gebouw is. Ik kan er natuurlijk niet meer veel aan veranderen, maar kan het zijn dat ik eventueel te klein begonnen ben om een realistisch station te bekomen??

trop petit by Alan Jockmans, on Flickr

In ieder geval ga ik natuurlijk niet meer opnieuw beginnen, maar dan moet ik wel nadenken hoe ik het zo weinig mogelijk ga laten opvallen dat het station te klein is...
Modelbouw is een kunst

OlivierV

Hoe verhoudt jouw stationsgebouw zich ten opzichte van een preisertje?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Geef eens een paar afmetingen. Kroonlijsthoogte, hoogte deur etc...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Alan On Track

Ter verdere vergelijking heb een aantal referentiedetails toegevoegd: twee gemiddelde figuurtjes, een bus, een rijtuig, een tram en een standaard Faller-huisje.

trop petit 2 by Alan Jockmans, on Flickr

Om wat afmetingen te geven:
De kroonlijst zit op 75 mm, de deur 25 mm, het hele portaal 35 mm, de ramen zijn 9mm breed
Modelbouw is een kunst

Michiel

Dit is zo'n machtig mooi project. De gevel is indrukwekkend, het thema haast dramatisch en jouw schetswerk van een uitzonderlijke artistieke kwaliteit. Jouw project heeft zoveel potentieel; belooft zo prachtig te worden.... en dan dit. Indien je niets doet, blijft dit je achtervolgen.

Eerste werk: opmeten, omrekenen en vergelijken. Is jouw gebouw werkelijk te klein, of is het maar schijn?

Maar mocht het echt te klein zijn, zou je mogelijk met wat preudo-dieptewerking je gebouw achteraan kunnen plaatsen, maar dat is dan weer tegen de intiële opzet van je baanplan, en blijft zeer matig en geforceerd compromis.

Indien je niet echt aan een schaal gebonden bent zou je kunnen overwegen om vb in TT-schaal te bouwen. Dan is je gebouw mogelijk wel redelijk op schaal. TT-schaal is vrij origineel en daagt je uit om ook voor vb het rollend materieel met zelf/ombouw te beginnen.

Maar anders, vrees ik dat het best is om meteen door de zure appel te bijten, en opnieuw te beginnen. Anders, zoals ik al zei en zoals ik zelf dergelijke dingen ervaar, blijft het je achtervolgen, en zal je later toch ooit eens de streep trekken. Maar dat is maar mijn gedacht erover. Jij bent baas, jij beslist of je ermee kan leven of niet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

als je geen materiaal hebt om met te rijden lijkt schaal 1/120 de meest voor de hand liggende  ;)