Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Thommy

Citaat van: Stedahult op 25 juli 2021, 20:50:58 PM
Náh, je twijfel is al te ver  8)
Die waslijn kompt dur wel.

Dat denk ik ook. Vanaf je begint te overwegen, ben je eigenlijk al een stap te ver.
Greetz

Thommy

Alan On Track

De laatste tijd niet veel meer voortgebouwd wegens andere verplichtingen, maar wel nog eens aan het denken geslagen over het sporenplan. Mijn baantje is eigenlijk relatief diep (61 cm), maar in het huidige plan wordt dit niet echt sterk benut. Hier had ik tot nu achter het station gewoon een huizenblok gepland, maar ik denk eraan om hier misschien eerder een grote brouwerij met eigen industrieaansluiting te plaatsen, waarop ik dan ook een klein beetje zou kunnen rangeren. Op de derde module dacht ik eraan om de tram op twee niveaus te laten rijden.

Ik heb mijn plan even verder uitgeschetst op basis van de nieuwe ideeën. Ook de tram zou hierbij wat meer zichtbaar worden op de tweede module. De gebouwen zijn nog speculatief, ik heb deze dus even grijs gearceerd.

Het oude plan:

img008 by Alan Jockmans, on Flickr

Het nieuwe concept:

img008 by Alan Jockmans, on Flickr 

Het is in principe mogelijk om deze aanpassingen te doen met het materiaal dat ik nu heb, en ik heb de industrieaansluiting alvast even gepast. Het enige nadeel is dat ik hiervoor een deel van mijn perron ga moeten opofferen.

IMG_20210729_152312290 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

mahtoska1

Mooi hoor!

De baan wordt ook spontaan gemaakt/geoptimaliseerd met nieuwe inzichten. Dat is ook wel een toffe manier van werken.

Jappy

Ik ben fan van het nieuwe plan. Het geeft de mogelijkheid iets meer te doen met de treinen, plus blijft er ondanks het uitgebreide spoorverloop van trein én tram natuurlijk uitzien en niet overvol.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

ACFI

De bijkomende sporen doen een beetje denken aan de doorsteek van het ringspoor naar tour&taxis. Met dan de brug van de jubelfeestlaan die het geheel visueel afsluit.

ACFI

arnaud

Waouwe!
Wat voor een verrassing ;)
Hier vind-ik alles wat ik houd...modellen, huizen, station, kleurkies, poster van de tijdperk...
Proficiaat!
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Alan On Track

Een vraagje voor de mensen die wat meer van bovenleiding kennen.

Ik heb nu besloten om effectief bovenleiding te plaatsen en heb me daarvoor enkele Sommerfeldt kitjes gekocht (Oh, en meteen ook een tp III AM 54 besteld ;D)Het enige waar ik een beetje mee zit is dat ik twijfel of de tunnel niet te laag is om nog bovenleiding onder te plaatsen. Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat er in het grootbedrijf ook tunnels zullen geweest zijn die in de 19de eeuw werden gebouwd zonder latere elektrificatie in gedachte. Vandaar vroeg ik me af of de hoogte van bovenleiding in tunnels in het echt ook wat lager kan zijn. Of in elk geval wat de minimum hoogte ervan is.

Alvast bedankt ;)
Modelbouw is een kunst

doomslu

Evan is hier de specialist. Ik hoop dat hij jouw vraag leest...  ;)

Kan je misschien al even de afmetingen van de tunnel opgeven?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rgp

Alan,

In afwachting van Evan's reactie, kijk ik even of ik nog iets in mijn documentatie zitten heb, dat ik niet heb weggegooid bij mijn pensionering.

Roland

rgp

Alan,

Volgens de NEM moet je minstens, in HO, 65 mm hebben tussen bovenkant spoorstaaf en laagste positie rijdraad.

Roland

Alan On Track

Bedankt Roland. Ik zag ergens dat het minimum 6,3 was, maar het kan ook 6,5 geweest zijn. Evan zal wel uitsluitsel geven. Ik ben de komende dagen niet thuis, dus kan het niet precies opmeten. Ok weet dat ik mijn tunnel heb gebaseerd op die onder station Brussel Leuvensesteenweg, maar de sporen liggen iets minder laag. 6,5 zal er normaal wel onder gaan, maar ik vrees dat de ronding van de tunnel misschien problemen kan geven met te brede panto's. Ik ga eens testen als ik terug ben. In het ergste geval moet ik de tunnel wat verhogen, maar dat wordt wel wat gedoe...
Modelbouw is een kunst

stoomlokje

Alan ,
volgens NEM 201 , voor H0 = minimum hoogte boven de rails = 60 mm

SuSke

#297
Hier even de link naar de desbetreffende norm voor het profiel vrije ruimte.
Deze geeft je de "minimale" afmetingen van het tunnelportaal.

Als je het treintje op de juiste schaal over tekent en uit knipt, kan je gelijk passen of je tunnelportaal voldoet aan de gestelde eisen.
Bedoeling is dat de rijdraad waaiert over het desbetreffende horiontale streepje net boven de loc.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan

Goede middag,

Ik heb de vraag op de valreep gelezen want ik zag weer meer berichten over Salami enz. waardoor m'n interesse weer bijna weg was  ::)

De absolute minimale rijhoogte onder bruggen of in tunnels voor de bovenleiding is hier in België 4,8m gemeten van bovenkant rail tot onderkant rijdraad of contactdraad.  Omgerekend naar HO is dt dan 55mm.  Ik zou echter wel enkele mm marge nemen zoals 58mm.  dan zit je in werkelijkheid op 5m. 

Let wel op.  Als je Sommerfeldt portieken gaat gebruiken.  De spanwijdte tussen je portaal en de "lage" tunnelingang zal een "specialleke" worden gezien de afstand tussen je ophanging hoofddraadkabel en de bevestiging rijdraad.  (Syteemhoogte).   Aan de sommerfeldt portiek is dat ongeveer 18 tot 20mm en onder de brug of tunnel is dat dan véél kleiner.   Vermits je toch een kleine baan gaat maken zou ik opteren voor de draden zelf te maken.

Ik vermoed dat hier nog vragen uit verder zullen komen.  Ik ga het draadje zeker volgen ;)  Hoewel ik dit interessante verhaal reeds aan het volgen was  ;D

Succes alvast



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.