Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Stedahult

Vind het prachtig, behalve je onverharde perrons.
Het materiaal is te grof. Ikzelf gebruik het fijnste
zeefje vanuit de set die ik eens bij Welberg kocht.
En als materiaal grus (fijn steenslag uit Zweden).
Dat is vergelijkbaar met fijn poeder en geeft een
mooi fijne structuur. Voordeel van dat spul is dat
het niet gaat drijven op de lijm, ook niet wanneer
deze verdund is. Zand doet dat wel. Je kunt ipv
grus ook sneldrogend cement gebruiken, alleen
dien je dan eerst de onderlaag met lijm in te
smeren. Met een zelfde zeefje aanbrengen. En na
droging met een schuurpapiertje korrel 200 licht
opschuren. Laagje matte blanke lak erover, dan
kun je het ook zeer makkelijk weatheren.
Mvh. Steef

Alan On Track

Citaat van: Floris op 19 juli 2021, 00:53:24 AM
enige puntje vind ik dat de affiches wat mij betreft iets te "wild" tegen de muur zitten, ik zou ze wel waterpas plakken, de chaos komt dan wel door de hoeveelheid en deels weer afgescheurde affiches van verschillende formaten. Ik geloof dat er in nederland veel geplakt werd door mensen die dit als beroep hadden, dus daar zit wel wat vakmanschap en beroepseer bij. Ik vermoed een beetje dat t in brussel ook wel zo zou zijn geweest.

Dank voor het inzicht Floris. Ik had de affiches bewust slordig gekleefd om een beetje een verwaarloosde indruk te geven. Aanplakken zal hier dan wel niet toegelaten geweest zijn, maar ach, wie trekt het zich nog aan wanneer het station binnenkort toch definitief de deuren sluit. En als er al een paar affiches aan de muur hangen hangt de rest ze er gewoon snel bij  :P. Misschien moet ik er nog een bordje 'verboden aan te plakken' bij zetten, voor een beetje ironie in het tafereeltje  ;D
Je hebt echter gelijk dat het aanplakken in werkelijkheid veel meer netjes gebeurde. Op de foto's van volgeplakte muren in Brussel die ik kon vinden staan alle affiches inderdaad mooi recht, zelfs waar het niet mag. Ik zal de mijne eraf halen en opnieuw mooi recht kleven.

Wat de perrons betreft, Steef, ga ik het denk ik wel zo laten. Je hebt gelijk dat de korrel wat te grof is, maar ik stoor me er persoonlijk niet echt aan (ik heb ook geen zin om de perrons helemaal opnieuw te gaan bouwen). En ik denk dat het afgezien van close-ups ook niet echt opvalt met het blote oog. ;) Ik ga wel uitkijken voor dat grus voor toekomstige projectjes.  :) Goeie tip.
Het klopt trouwens dat zand wat gaat drijven, maar daar heb ik een ander trucje voor: voor ik de verdunde lijm toevoeg sprenkel ik alles eerst met isopropyl alcohol, dat houdt alles bij elkaar tijdens het lijmen en voorkomt ook klonteren bij het drogen. Dat is een beetje mijn vaste techniek geworden bij het bevestigen van grond, zand en ballast bij mijn projecten, en heeft altijd het gewenste resultaat gegeven. Het duurt alleen vaak heel lang voor het droog is, de ballast heeft bijvoorbeeld meer dan 24 uur gedroogd.   
Modelbouw is een kunst

Stedahult

Goeie tip van die isopropyl alcohol.

Wanneer ik weer in het noorden ben, neem
ik wel wat extra mee. Ben wel vaker in
België, das goedkoper dan versturen.
Mvh. Steef

evan

Of gewoon "Instanet" of "Glassex" uit de spuitbus vernevelen in plaats van IPA.  En de lijm (houtlijm of flexlijm) leng ik ook aan met Instanet in plaats van water.  Loopt beter en droogt zoveel sneller :)



Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Johnnytrein

Is glasex dan nog te koop? Hier in de buurt zeggen dat bestaat niet meer.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Alan On Track

Citaat van: evan op 20 juli 2021, 17:30:10 PM
Of gewoon "Instanet" of "Glassex" uit de spuitbus vernevelen in plaats van IPA.  En de lijm (houtlijm of flexlijm) leng ik ook aan met Instanet in plaats van water.  Loopt beter en droogt zoveel sneller :)

Ik ga het eens proberen, het zal in elk geval goedkoper zijn  ;D
Modelbouw is een kunst

SuSke

Voor zulke fijne granulaten heb ik zuiver kalksteenstof staan van 0.02 tot 0.1 mm industrieel afgezeefd. Je moet dat dan nog wel een kleurtje geven want het wordt wel redelijk donker grijs als je het verlijmd.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Johnnytrein op 20 juli 2021, 17:47:34 PM
Is glasex dan nog te koop? Hier in de buurt zeggen dat bestaat niet meer.
online te koop, ik dacht Blokker Nederland hier ? En 5L bij Retif hier en daar filialen waar je glas kunt kopen

Metpetergaathetbeter

ik zie Retif winkels in Lochristi  ;D Aartselaar en het Brusselse

Sven VG

Alan,
Prachtig station zet je daar neer met een leuke sfeer
Op deze manier in modelbouw inderdaad kunst ;-)
Sven

Alan On Track

Merci mensen  :)

Ik ben intussen stiekem aan het overwegen om misschien bovenleiding te plaatsen, zodat ik ook met elektrisch materieel kan rijden (ook al heb ik voor het ogenblik nog geen tijdperk III Elocs of treinstellen). In de periode waarin mijn baan zich situeert waren de meeste lijnen in Brussel bovendien al geëlektrificeerd.   ;D Ik zie nog wel...

IMG_20210725_180612560 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Stedahult

Náh, je twijfel is al te ver  8)
Die waslijn kompt dur wel.
Mvh. Steef

Metpetergaathetbeter

ergens een idee van wanneer die bovenleiding stamt op die lijn ?

sdz1976

Echt fraaie dinges  8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Alan On Track

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 juli 2021, 23:26:33 PM
ergens een idee van wanneer die bovenleiding stamt op die lijn ?

De lijn door Zwanzebeek is fictief, maar uiteindelijk het meest geïnspireerd op lijn 161, die in 1956 geëlektrificeerd werd. Verschillende andere lijnen werden bij mijn weten zelfs al vroeger van bovenleiding voorzien.
Modelbouw is een kunst