Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

RUNE

Wat betreft profielen voor tram(straat)spoor kijk hier eens : https://tramfabriek.nl/acc/groefrail.html
Deze zijn in metaal en gemakkelijker te plaatsen dan de kunstofprofielen, en ze ogen ook goed.

SuSke

Alan en Cyriel, allebei proficiat met jullie resultaten. Een hele zomer om te hobbyen (naast de obligate vakantiejob waarschijnlijk).

Tramsporen kan je ook vinden bij Swedtrack (https://www.swedtram.se/). Hier kan je het spoor volledig zelf samenstellen.

Opvullen van straatspoor kan perfect met de klei van 'den Action'. Op Vaerwegh dok liggen er zo 2 sporen over ongeveer 3m in de 'klei van den Action'.
Het vraagt wat arbeid en zeker goed kneden en daarna gladschuren, maar het is best doenbaar.
Ook het indrukken van kasseien is doenbaar, maar dan door te stempelen of te krassen. Ik weet niet of die fameuse roller werkt.

20140607_135406 by Frans Peeters, on Flickr

20140530_002024 by Frans Peeters, on Flickr
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Citaat van: Jappy op 24 juni 2021, 12:48:03 PMAls we lekker puristisch gaan doen, dan zouden de tramrails van KATO eigenlijk niet in aanmerking komen, puur omdat het tramnetwerk in Brussel normaalspoor is.

Als je die UNITRAM bedoelt, dat is 1/160. Dus het is normaalspoor. Enkel is het de verkeerde schaal. Net zoals die van Tomytec en Tomix.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Alan On Track

Citaat van: SuSke op 24 juni 2021, 17:33:54 PM
Alan en Cyriel, allebei proficiat met jullie resultaten. Een hele zomer om te hobbyen (naast de obligate vakantiejob waarschijnlijk).

Tramsporen kan je ook vinden bij Swedtrack (https://www.swedtram.se/). Hier kan je het spoor volledig zelf samenstellen.

Opvullen van straatspoor kan perfect met de klei van 'den Action'. Op Vaerwegh dok liggen er zo 2 sporen over ongeveer 3m in de 'klei van den Action'.
Het vraagt wat arbeid en zeker goed kneden en daarna gladschuren, maar het is best doenbaar.
Ook het indrukken van kasseien is doenbaar, maar dan door te stempelen of te krassen. Ik weet niet of die fameuse roller werkt.


Hehe, het zal een zomer aan mijn masterthesis werken worden vooral  :'(, maar bon, dat gaat ook over Brusselse stadsontwikkeling dus ik blijf in het thema  ;D.

Bedankt voor de tips in elk geval. Ik ga nu wat experimenteren met pluimkarton omdat ik dat hier nog vrij veel heb liggen, als dat niets wordt ga ik nog eens naar de action in Schaarbeek. Ik kras persoonlijk liever omdat dit me meer controle geeft over de vorm van de kasseien. T'is natuurlijk wel een rotwerkje dat ik mezelf aandoe  :P.
Modelbouw is een kunst

Alan On Track

Het maken van de tramsporen is toch wat moeilijker dan verwacht, en heb deze even gelaten voor wat ze zijn. Daarvoor zoek ik later nog wel een oplossing. ;)

In tussentijd heb ik het station verder afgewerkt. Ik heb het gebouw uitgerust met raampjes en deuren, het maken van de boogramen met reepjes styreen ging vlotter dan verwacht.

IMG_20210625_234231643 by Alan Jockmans, on Flickr

Omdat de ramen vrij groot zijn en het gebouw vooraan op de baan staat leek het me de moeite om ook een interieur te bouwen. Ik vond geen goede voorbeelden van hoe een gebouwtje als dit eind jaren 50, begin jaren 60 ingericht werd, dus ik heb wat geïmproviseerd. Een grote wachtzaal en een loket leken me het meest logisch. Of het allemaal historisch correct is voor de periode durf ik niet met zekerheid zeggen, maar het ziet er overtuigend genoeg uit naar mijn zin. Ik heb mezelf moeten tegenhouden om het interieur te fel te gaan detailleren, aangezien het uiteindelijk maar in beperkte mate zichtbaar is. Het merkwaardige schusterapparaat waarover jullie zo vriendelijk waren me meer uitleg ge verschaffen heb ik om die reden toch niet nagemaakt. Ik heb gewoon een eenvoudig meubilair gebouwd, figuurtjes geplaatst en posters opgehangen die ik nog had liggen van andere projectjes.

IMG_20210627_220127137 by Alan Jockmans, on Flickr

Een bovenaanzicht. De vloer is zelf getekend. Dat was een rotklus. Waarom heb ik dat patroon niet gewoon afgedrukt?  ::) ::) ::)

IMG_20210629_115839175 by Alan Jockmans, on Flickr

Het is wat lastig om het interieur goed op foto vast te leggen door de ramen, maar in het echt is het wel duidelijk zichtbaar. Ik ben tevreden.

IMG_20210629_115741171 by Alan Jockmans, on Flickr

Voorts heb ik ook een leien dak gemaakt op basis van de 'reepjesmethode' die ik ook voor de gebouwen van Sehr-Am-Üzant gebruikt heb. In plaats van de reepjes rechtstreeks op het gebouw te plaatsen heb ik ze nu eerst op een stuk karton gelijmd, dat ik pas daarna in de juiste vormen voor het dak heb gesneden.

IMG_20210627_234407252 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210628_164102613 by Alan Jockmans, on Flickr

Bovenop het dak wilde ik een soort torentje, geïnspireerd op het oud station van Etterbeek. Dit detail heb ik net als de ramen gebouwd uit styreen, voor de ondoorzichtige beglazing verknipte ik de cover van een verstekmapje.

IMG_20210629_111720271 by Alan Jockmans, on Flickr

En dit is het huidige resultaat. Zoals gewoonlijk zal ik er her en der nog wat aan prutsen, maar ik ben er heel tevreden mee. Het is echt een statig en indrukwekkend gebouw geworden. Ik heb van een bescheiden opklaring geprofiteerd om wat dakraam-foto's te nemen  ;D.

IMG_20210629_133847850 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210629_133752705 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210629_133806856 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210629_133819322 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210629_133824414 by Alan Jockmans, on Flickr

Bemerkt op die laatste foto ook de lampjes. Ik heb lang getwijfeld of ik de baan al dan niet van verlichting ga voorzien. Het is natuurlijk wat extra werk en elektronica, dus ik ben er nog niet uit of ik echt voor een dag-nachtwerking ga. Voor de zekerheid heb ik het station toch met lichtjes uitgerust, omdat ik dit achteraf niet meer kan aanpassen. Het licht oogt alvast mooi, zij het nog iets te fel naar mijn zin.

IMG_20210629_145922006 by Alan Jockmans, on Flickr

IMG_20210629_145906295 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

adrievans

Allemachtig , tramrails in een straat maken vindt ie te moeilijk.
Als je deze foto's ziet moet dat toch een makkie zijn
ziet er super uit. :P :P
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

SuSke

Mooie vooruitgang, blijf met spanning wachten op de eerste show  :D :D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Wat een ontzettend prachtig gebouwtje is dat geworden. Hoe heb je de krommingen in het dakje van de toren zo gelijkmatig gekregen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

De absolute beginner

WOW
Fantastisch. Ge kunt naast onze grootmeesters gaan staan, geloof me!
Indrukwekkend is het zéker.

Cyriel

Pierre

Man ... man .. dit is echt een prachtig stukje werk.  ;)
Groet Pierre.


Jappy

Gewoonweg prachtig. Die lichtjes geven zo veel sfeer, en dat gebouwtje is prachtig. Hoe heb je die ronde gaten gesneden voor de ruiten in styreen?
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Alan On Track

Bedankt voor de lieve reacties  :)

Citaat van: Decapod op 29 juni 2021, 16:27:44 PM
Wat een ontzettend prachtig gebouwtje is dat geworden. Hoe heb je de krommingen in het dakje van de toren zo gelijkmatig gekregen?

Een beetje trial and error om eerlijk te zijn, het is moeilijk om er een echte techniek voor te noemen. Ik had eerst de vorm van één deel van het dakje uitgesneden uit het stuk leien dak dat ik had voorbereid, en dat gebogen. Op basis daarvan heb ik vervolgens andere stukken proberen uitsnijden en afstellen tot ik een resultaat bereikte waar ik tevreden mee was. Er zijn behoorlijk wat dakstukjes doorgedraaid alvorens ik tot een behoorlijk resultaat kwam. Dus ja, een beetje de beproefde modelbouwtechniek: blijven sukkelen tot het werkt (dat moet ik misschien ook voor de tramsporen doen). :P

Wat voor mij wel helpt bij dit soort friemelwerkjes is om hete lijm te gebruiken. Dat is door het lompe lijmpistool misschien wat onhandiger dan andere lijmsoorten, maar het voordeel is dat de lijm snel hardt. Hierdoor blijven de gebogen dakstukken meteen hun gewenste vorm houden wanneer ik ze bevestig aan de rest van het torentje, zonder te moeten sukkelen met lijmklemmen en dergelijke. Bij projecten waar ik trager drogende lijm gebruikte heb ik gemerkt dat zelfs met hulpstukken onderdelen de neiging hebben tijdens het harden een verkeerde vorm aan te nemen.  In mijn ervaring bereik ik met het lijmpistool dus gemakkelijker het resultaat dat ik wil. Ik vind het ook handig dat ik hierdoor vrij snel kan doorwerken, en niet bij ieder stukje moet wachten tot de lijm droog is. Als ik iets verkeerd doe hoef ik de lijm bovendien enkel opnieuw op te warmen en ik kan opnieuw beginnen. Op het eerste zicht zie je het niet, maar je zou ervan versteld staan hoeveel hete lijm er al in Zwanzebeek gekropen is  :P

Citaat van: Jappy op 29 juni 2021, 21:55:44 PM
Hoe heb je die ronde gaten gesneden voor de ruiten in styreen?

Ik heb een kunstenaarstool waarmee ik gemakkelijk kleine cirkels kan tekenen. Voor die ramen heb ik daarmee op styreen van 0,3 mm eerst een halve cirkel met een diameter van 35 mm getekend met potlood, en dan langs de rand enkele kleinere halve cirkels met een diameter van 5 mm. Deze vorm heb ik dan ik uitgesneden met exactoknife, wat vrij gemakkelijk lukt omdat dit styreen zo dun is. Enfin, het is niet zo eenvoudig als het klinkt, ook hier zijn echter eerst een paar mislukte ramen moeten passeren alvorens ik het gewenste resultaat had bereikt.  ;D Maar het is uiteindelijk toch behoorlijk gelukt.   
Modelbouw is een kunst

Pierre

Citaat van: Alan On Track op 29 juni 2021, 22:39:37 PM
Maar het is uiteindelijk toch behoorlijk gelukt.   

Maar het is uiteindelijk toch behoorlijk goed gelukt. ;)
Groet Pierre.


Floris

Ziet dr weer erg sjiek uit chef!