Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Brusselse bouwsels: Zwanzebeek

Gestart door Alan On Track, 05 januari 2019, 19:36:01 PM

Floris


ERVIN

Zeer mooi , niet alleen het bouwsel op zich maar ook heel zeker de verwering. TOP!!!

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

HO_COMP_FAN

Met vriendelijke groeten, Dirk
HO 3-Rail Digitaal , Marklin K-rails, Intelllibox 1, W10+Koploper , LDT RM-88-N-B+RM-88-O-B , Viessman 5211/5213/5217(S88) , DR4018 , Boosters 4017 & LDT DB-2 ,
Arduino Uno. Loks Marklin/Roco/Mehano/L.S.

Karel A.J.

Citeeren dit heeft nu ook een naam: Zwanzebeek
Die naam vind ik absoluut schitterend! Ik weet behoorlijk zeker dat ook veel Franstalige Brusselaars, vooral in de oudere generatie, het volop herkenbaar zullen vinden.
Nu nog juist Tintin en de capitaine Haddock ergens laten rondlopen, met hondje en plunderzak :) ?

svvander

Is inderdaad nen typische Brusselse naam... In het voetbal spelen ze regelmatig ne "Zwanze-derby" (Een match tussen Union St-Gilles en RWDM, 2 van de 3 overgebleven traditieploegen uit het Brusselse). Het gaat om dan vooral over wat naast het voetbal gebeurd: "Zwanzen en zievere".
Als kind herinner ik mij de uitspraak van ne Raymond Goethals, nen echte Brusseleir nog heel goe: "Nie zievere speile".

Als Brusseleir mis ik de echte folklore en het sappige taaltje toch nog het meest.

Maar Alan, komt da niet uit een stripreeks of zo? Het komt mij toch ook heel bekend voor.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

cousin_hub


SuSke

Als de naam "Zwanzebeek" al in strip stond, dan heb je 2 kandidaten
- Nero
- Kiekeboe
Waarbij de eerste de meeste kans maakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Alan On Track

Het klopt dat Zwanzebeek niet geheel mijn eigen verzinsel is, ik kan me de naam nog herinneren uit een Robbedoesstrip, ik weet alleen niet meer dewelke. Het geweldige 'Geuzelambeek' werd ook in dat verhaal vermeld, maar dat vond ik wat minder klinken voor een baantje (hoewel ik anders een lekkere geuze niet zou afwijzen  ;D).  Ik zal nog eens opzoeken waar het uit komt.

Ik heb in elk geval wel de intentie om wat stripverhaal 'easter-eggs' in dit baantje te verstoppen. In het uitgebeelde tijdperk (jaren' 50 en 60) bevinden zich ook de gouden jaren van Hergé, Franquin en andere groten van het Franco-Belge stripverhaal. Hun figuren hebben de hoofdstad vaak genoeg bezocht.  ;)
Modelbouw is een kunst

Karel A.J.

Een goed idee! Maar vergeet niet dat ook Nero een Brusselaar is!

Pierre

Knap stukje werk man! Genieten.  ;)
Groet Pierre.


Floris

oeh jaaaaa uitgeverij dupuis moet er wel op dan ja! heerlijk dit. Sowieso zitten dr wel geneog ideeën voor onduidelijke rotzooi en weathering in franquin zn tekeningen.

Decapod

Veel Belgischer kan het niet. Schitterend. Ben benieuwd naar je artikel!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Alan On Track

Merci voor alle lieve reacties  :)

Hoewel er nog kleine dingen kunnen veranderen is dit hoe ik de twee huidige modules ongeveer plan.

De derde module is wat ruwer getekend en voorlopig nog speculatief. Ik denk hier een grote boulevard op uit te beelden waaraan ook een geuzebrouwerij ligt.

img008 by Alan Jockmans, on Flickr
Modelbouw is een kunst

Jappy

Citaat van: Alan On Track op 12 juni 2021, 01:14:30 AM
Ik heb in elk geval wel de intentie om wat stripverhaal 'easter-eggs' in dit baantje te verstoppen. In het uitgebeelde tijdperk (jaren' 50 en 60) bevinden zich ook de gouden jaren van Hergé, Franquin en andere groten van het Franco-Belge stripverhaal. Hun figuren hebben de hoofdstad vaak genoeg bezocht.  ;)

Geweldig idee. Zulke referenties en knipogen maken een baan leuk. Heb zelf ook de bekende reporter en z'n maritieme vriend op m'n baan staan. ;) Altijd leuk als mensen dit dan opmerken en hen herkennen.

Wat betreft de nieuwe module, is het misschien een idee om de spoortunnel te vervangen met een ingraving? Het spoorelement is dan ietsje langer en je kan leuk werken met het hoogteverchil.
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn